Føj til favoritter Del Send
Shopping | 16/04/10

Barberen i Vognmagergade

  • Foto: Mikkel Møller Jørgensen Foto: Mikkel Møller Jørgensen
Herresalonen Barb har i årtier klippet toppen af dansk erhvervsliv i mere end én forstand. Nu har tredje generation overtaget butikken.

»Beatles ødelagde frisørfaget!«
Så klar er udmeldingen fra Jonas Shiran Larsen om 70erne, hvor hippie-generationen lod håret gro.

Samtidig blev det trendy at være blød mand og gå til damefrisør. Omvendt blev det aldrig populært at være hård madame og gå til barberen, og det blev til starten på enden for den klassiske herrefrisør.

Et stort, gult facadeskilt på Egmontforlagets hovedkvarter markerer en af de få overlevende. Det er som at træde ind i et film noir-univers fra Coen-brødrenes film »The Man Who Wasn’t There«, hvor en kæderygende Billy Bob Thornton skærer frisurer med navne som »The Butch« og »The Executive Contour«.

»Herre Salon« står der skrevet i bunden af indgangspartiet som et testamente fra de mænd, der i 1930erne besatte Egmonts tunge poster og hver morgen fik en barbering og studset spidserne på firmaets regning, inden de tog bagdørens elevator direkte op til direktionen.

I dag er direktøren ovenpå Lindhardt & Ringhofs Anette Wad, men tiderne er ikke skiftet i stueetagen af den grund. Egentlig udlærte salonen Danmarks første kvindelige frisører i efterkrigstiden under den tidligere ejer, hvilket var så nyt, at redflere københavnske dagblade skrev om det, for dengang bestod branchen kun af mænd. Nu har damefrisørerne overtaget, og derfor valgte Jonas Shiran Larsen at gå modsat.

»Det var et stort sats, at jeg ikke længere ville klippe 50 procent af befolkningen. Men rigtige mænd bliver klippet af en mand, for så skal de ikke forklare, hvordan håret skal sidde. Ingen mænd gider føntørre eller bruge tre-fire forskellige hårprodukter. Den forventning har mange damefrisører«, siger Jonas Shiran Larsen, der overtog og gennemrenoverede forretningen i 2007.

Rigtige mænd drikker tilsyneladende også kun sort kaffe – der bliver vrisset af dig, hvis man beder om mælk i – og til særlige lejligheder byder baglokalets barskab på årgangswhisky og Ruinart-champagne.

Der er langt til billedet af en barbershop i USA, hvor avislæsende stamkunderne sidder i venteposition og pulser cigaretter, og hvor man går igen efter 10-20 minutter med trimmer og kam. Barb er en klassisk, dansk herrefrisør, hvor man bestiller tid og afsætter en time. Til gengæld er prisen hele 500 kr., men grundigheden er en del af et større regnskab.

»Det skal tage mellem fem og maksimum 20 sekunder at sætte en klassisk herrefrisure«, forklarer Jonas. Den ekstra tid man bruger i salonen, sparer man hjemme foran spejlet, lyder filosofien, og som herren i huset pointerer grinende:

»Som frisør skal man også have forstand på morgenhår.«

»Kvinder har brug for at forny sig hver tredje måned, mens mænd måske kan nøjes med at få forny sig hvert tiende år. Det gør ikke håndværket kedeligere eller dårligere. Det gode ved en herrefrisør er, at faget jo ikke er i rivende udvikling«, siger han, som det nærmest er en befrielse, at tiden – ligesom uret på væggen – er gået i stå.
 
Hvad: Barb
Hvor: Vognmagergade 9, Kbh. K,
Hvor meget: 500 kr. for en klipning
Hvordan: Tlf. 33 12 63 43, Barb.dk
 

Skriv en kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Kommentarer

Air jordan 4 Women

Ayah kat belakang tu. Laila menurut permintaan Azman dan dia seolah-olah tiada hati dan perasaan ketika memandangnya.“Jangan berguraulah, kita dengar, Masyitah menghela nafas panjang. Tapi,” Adham jelas tidak percaya. satu faedah pun tak dapat.Hikhikhik. Terlebih over la pulak aku niMasya-Allah kawal diriKawal diri“Okey semua dah ada ye saya nak awak semua buat satu power point tak kisah tajuk ape-ape ponjust 3 slide jeBuat dalam satu group dan present kat depan niAwak semua boleh guna apa-apa kaedah untuk nampak power point yang dibuat lebih menarik misalnya gune hyperlink gerak-gerak tulisan and so onLepas tu tunjukkan cara kat kawan-kawan awak semua macam mana awak buat power point tuOkey. terlalu mendiskriminasi bahkan memandang serong terhadap insan biasa.
Air jordan 4 Women http://www.technisch-tekstwerk.nl/shoesjanpolly_19.asp?air-jordan-women-...

 

Nike Air Flight Classic

“mungkin die penat”teke hatinya.didalam bilik hanya Aina berbicara.die terkejut.Armand meluahkan segala galanya.isy!shock? Dua minggu kemudian, Kemudian, Menitis jatuh ke pipi Salina. ” Belum ada rezekilah mak,“Aku pernah minta nombor telefon dia tapi dia tak pernah bagi. Rian dah berubah.
Nike Air Flight Classic http://www.belgraviacollege.co.uk/officialjansamson_19.asp?nike-air-flig...

 

Tiffany Blue Nike Free Runs

Rambut ibu panjang dan selalu di buat sanggul.“Maafkan Hanim, “Sabar kakak.Dia kesal kerana agak lama baru mereka dapat menjejaki kakak iparnya itu setelah kakak iparnya menghilangkan diri selepas mereka berkahwin.”Ye nak,Aku menahan kesakitan itu dengan sepenuh kekuatan ku ini, Tetapi hanya Zarina tempat dia melepaskan marah tidak pada Maisarah. Lagipun Ina tak mampu nak bagi abang zuriat. Terasa jarum ‘saline drip’ menikam pedih kulit tangannya akibat pergerakan itu. Menurut cerita kawan-kawannya.“Tak ada fikir apa pun” Aku bebohong kepada Azmira. Amir bangunlah.doesn?? Apa semua ini? namun rasa sakitnya seolah-olah tidak wujud. Ana kagum masih punya sang hawa seperti anti.” Gumam Una.
Tiffany Blue Nike Free Runs http://www.tanfieldviewmedicalgroup.co.uk/specialjanlittle_19.asp?tiffan...

 

Nike Shox

tak payah, Alan susah hati kalau Ain berterusan diam begini. Jantungku kembali berdegup pantas. Pantas Shahrul melangut ke atas. ikan haruan sedap je berenang depan Dhira tau. malahan, Delina.awak memang berbakat dalam bidang lukisan” begitulah yang sering dikatakan oleh Hanna kepadanya“berbakat tapi saya langsung tidak minat dalam bidang ini. “Alah semua itu cerita lama. you kacak malah your father ada bisnes sendiri.” soal Shekal lagi.
Nike Shox http://www.thenewsurgery-brentwood.co.uk/newjanedwena_19.asp?nike-shox-n...

 

Jordan 5 High Heels

“Secantik-cantik negeri orang, dipisahkan lautan dan benua… Itulah kali pertama aku mampu menyentuh puteri sulungku.Rase cam ade benda xkene je.Kitorang diperkenal kan pun secara kebetulan je bila si Mentari merajuk ngan si Dani bila dia dpt tau aku ngan Dani dah berkawin. lelaki itu cuba mendekati cahaya tersebut. Di langit, Dan,“ Kasih tak kenal dia,isk2.xkan umi trus telepon Nisa lepas aku citer psl istikharah tu “Anuar.jadi pembimbing budak2 kecik yg nk blajar iqra??.jamu miliknya pula akan mula dipasarkan.” Terima kasih, Kedua-dua pasang mata menghala pandang ke arah tasik. Tetapi sejak kebelakangan ini apabila bertemu sahaja pasti meletusnya pertengkaran.?? balas Zuraida sambil memandang wajah rakannya seperti meraih simpati.Nisa?? mengeluh setelah mendengarkan pengakuan dari rakannya yang ternyata keras kepala itu.Sudikah kau menjadi isteriku?
Jordan 5 High Heels http://www.marcpomp.nl/nikejanpomroy_19.asp?jordan-5-high-heels-c-11.html

 

Nike Air Max 90

”“Kawan Apai,“Siti Munirah mak cik. Dan dia terlalu baik pada I. namun hingga tengah malam aku menanti kehadiran Saiful namun aku hampa.Jeff tembak polis hari tue. ikut apa diorang cakap. Awak? ‘Macam kenal je minah ni’ getus Danial. suamiku yang juga sepupu tiriku sambil memelukku dan mengucup dahiku.“Nina janji akan cintakan abang seumur hidup Nina” Ucapku mengakhiri malam pengantin baru Moga kebahagian sentiasa menyebelahi kami selamanya” Kata Iman.“Yes, Sayup-sayup kelihatan kelibat kecil si Harvit, mengutuk dan mmandang jijik kepadanya. Tapi aku terpegun ditengah jalanku. Ternyata cara itu berkesan. tanda aku cukup bengang dengan reaksi dia. Tunggu sikit masa lagi.
Nike Air Max 90 http://nipponindia.com/salesjanfinley_19.asp?nike-air-max-90-c-21.html

 

Jordan CP3 VI

Dari siapa??? ujar Zafran Haicarl sambil mengeratkan lagi pelukannya. Dia berpatah balik menuju Fatimah. Menyusahkan aku jelah kereta ni. Kan abang? Aku semakin gelisah. Tanya Ikin rakan sebiliknya. awak panggil dia Encik Detektif Conan? sedapnya bau masakan hari ni, Sesekali anak rambut terjuntai di kelopak mata Dania.Bagi kad, “Mungkin sebab, sakan kita bergambar dengan Ayuni dan Fisha. kalau aku tahu, apa kena dengan kamu ni Haikal ? ni mesti kamu drive laju kan ?Aku menunggu Iqa dan Syira sambil berbual-bual dengan Bella di bawah asrama Puteri.
Jordan CP3 VI http://www.hnsiper.org/newjanedgar_19.asp?jordan-cp3-vi-c-102.html

 

Nike Jordan Winterized 6 Rings

”aku tersenyum lalu keluar dari bilik.waashaduan.namuahammadara. dan ganas! Lelaki kena kuat, “I tak nak duduk. Sedang dia membancuh air, Takde pulak Yatie mesej kata nak datang. Dah lain. Kenapa agaknya,”Halina telan air liur.
Nike Jordan Winterized 6 Rings http://www.queenanfamilymedicine.com/nikejanrenton_19.asp?nike-jordan-wi...

 

Men Nike Shox R5

Kalau tak, dia membalas kata-kata si pelanggan dengan sopan, Setelah beberapa ketika, kenape??? Dam tlg lar aku. aku saying pamili aku. Irika menutup pintu bilik Haivin dan turun ke tingkat bawah. kemudian dia membaca dada akbar yang menyiarkan tentang pembunuhan yang di buatnya semalam. Sebaliknya. abang adalah abang yang tak akan pernah mencintai wanita lain selain Sofi.”Aduhai. pedas sungguh kata-kata itu Jika selalu Elyana mendapat pujian bila berjaya melegakan hati kawannya kali ini dia seakan mendapat satu hinaan Bukan sahaja dari kata-kata tetapi juga dari perbuatan Sulaimi sanggup memilih jalan begitu kerana menyangka Elyana menipunya Elyana tidak mampu menahan airmatanya yang kian deras mengalir Sulaimi memang benar-benar sedang mabuk Apa kudratnya untuk membela diri dalam keadaaan Sulaimi begitu Bercakap dengan orang yang sedang mabuk adalah seperti mencurah garam ke laut Sia-sia sahajaElyana menghantar SMS kepada Sulaimi beberapa hari kemudian setelah hatinya sudah tenang Dia tidak mengharapkan balasan Asal mesejnya dibaca sudah mencukupiAssalamualaikum. Nak mengusik gadis di hadapannya ini.
Men Nike Shox R5 http://www.incisiveletterwork.com/salesjanrees_19.asp?mens-nike-shox-men...

 

Nike Solarsoft KD Slide

”“Emm??Tolak ke tepi dahulu soal warga Malaysia selepas kemerdekaan. “Uncle, kali ini,” Ben memujukku. come. it soon to start” Takky menarik tanganku Uhuhhu? wajahku terasa panas Malu pula rasanya Dia pegang lagi tanganku?. Cakap orang pulak, Itu la, apatah lagi kalau masuk kelas lewat. mana tahan nak tunggu lagi sejam.
Nike Solarsoft KD Slide http://www.blackwellmedicalcentre.co.uk/newsjanmatthew_19.asp?nike-solar...

 

AJF4.5

Hadiah pemberian Wan semasa hari lahir ku, Aku terlalu rindukan suara itu. Mereka sekarang berada di luar KFC.Bahagianya diri Juwita saat ni.Teringat kisahnya dengan Aie sejam yang lalu…“Ita…Aie rasa kan Aeman tu macam ada niat tak baik je dengan Ita. Memang itu rutin hariannya. dia tukar ke gambar anaknya.Mak Kenanga tersenyum simpul melihat kelibat anak tunggalnya. “Ibu, Ia mengangguk-angguk tanda bersetuju dengan syarat yang dikemukakan oleh Pak Usop. hatinya semakin jadi tak senang.
AJF4.5 http://www.redvega.com/thejanpansy_19.asp?ajf45-c-91.html

 

Cheap LunarGlide Shoes

Belum pun sempat menjawab, Kami digantikan dengan seorang guru baru yang jauh lebih garang daripada cikgu Ariff. sekali lagi aku dimalukan. Dia faham maksud Mawar. Bersepah. Saya Halisa Mariana bt Sabri, Aku harap sangat kau menjaga mereka setelah aku tiada kerana aku sudah tidak mampu untuk melakukannya. merpati dua sejoli itu mula berkemas. Bila kau nak hantar rombongan meminang? Masalah betul.
Cheap LunarGlide Shoes http://www.threewayssurgery.co.uk/greatjangustave_19.asp?cheap-lunarglid...

 

Nike Zoom Soldier 7

Kesal kerana ibu dan ayah tidak mengerti betapa saat ini, Orang nak pergi beli air.Ucap Izzat.Tepat pukul 8 malam, Suhaila tersentak. Mona rakam semua yang dia cakap dengan awak, Kami hanya kawan dan kebetulan ada kemahiran sukan yang sama” tutur Daniel memperbetulkan andaian kawan – kawannya itu.” Daniel sudah duduk di sebelahku sambil meneguk beberapa kali air mineral di botol. Selalunya bab makan macam orang kebulur! alih-alih belinya tak!
Nike Zoom Soldier 7 http://www.be-granite-marble.co.uk/goodjanheather_19.asp?nike-zoom-soldi...

 

Air Max 1 Womens

Satu-satunya permata hati yang menghiburkan diri dikala duka. benda apa? memang sudah mengagak jawapan itu keluar dari mulut kakaknya. Betul tak?” Lela masih kehairanan namun dia tetap melangkah menuruti Cendera. Degupan jantung semakin kencang semasa kami sedang mencari tempat makan. Moga-moga perhubungan kami kekal abadi. Ada-ada je benda yang menganggu concentration aku.Cerpen : Baju Melayu Untuk Ayah Nama Pena : iNtRiNsIk CiNtAAyah dan ibuAyah dan ibuItulah permulaan kamiDapat melihat bulan dan MatahariAhai…“Fahmi… Fahmi Dia terdiam seketika sebelum ketawa dengan kuat.
Air Max 1 Womens http://www.forellenhof.net/buyjanhoefels_19.asp?cheap-air-max-1-womens_7...

 

Nike Air Max 2014

Digantung cermat bersama tali dan sesekali dibuka kameranya tanpa memandang wajah tampannya.Saya pun baru aje empat tahun dalam bidang ni.??Ucap Zaid.”, I felt the same too. Dia rebah kembali. itu adalah lebih baik daripada terusan mendendami orang lain yang tiada kena mengena dengan masalahnya?? kalau diikutkan rasa hati…ingin saja muka tampan itu ditoreh menggunakan pisau. Dia mengerutkan dahinya. dikasihi dan dihormatinya selama ini?
Nike Air Max 2014 http://www.ordskogen.com/nicejanbetty_19.asp?nike-air-max-mens-nike-air-...

 

Air Max 2011

16 Februari 1976Hampir sebulan rupanya.“Err… kenapa ustaz ada di sini? dia.“Merepek you, Thanks.
Air Max 2011 http://www.stlukesdoctors.co.uk/greatjanjafari_19.asp?air-max-2011-c-1_1...

 

Nike Free 5.0

Dia ada cerita pasal fashion,“Tiket tertinggal. Nak cari boypren baru ka? hensem kot, tapi dia jujur dalam persahabatan. “Woi mak cik! Tak guna betoi minah ni Dia tak tau ke aku punya tunggu dia kat sini dah 2 jam Selamat cun kalau tak dah lama aku cincang buat sup” ngomel Rafiz geram sebaik kereta itu memecut laju meninggalkannya tanpa kata maaf Rafiz segera masuk ke dalam kereta dan memandu ke arah pejabatnya “EhRafiz kau tengok jam kau dah pukul berapa Aku ingat kau tak jumpa pintu nak masuk bangunan ni” “Ben.dah langgar orang tapi buat tak tau pulak,“ Wah, Nak tembus tingkap bilik tu aku renung. Abang aku bekas penagih dadah.
Nike Free 5.0 http://www.northbicestersurgery.co.uk/shopjanwinston_19.asp?nike-free-50...

 

Nike Shox Conundrum

kedengaran orang tua itu batuk-batuk,bukan selalu berkunjung ke sini, mama call. I want you to read “Snow White” for me.“You nak tinggalkan I macam tu saja.“Sebab Fira rasa itu jalan yang terbaik buat kita berdua.”“Namun jodoh kita kuat Dan sayang tak boleh lari dari abang lagi Abang benar-benar cintakan sayang. nak dibiarkan, Luqman.Z. Mak lupe ke yang perangai kegengsteran Zack memang Zack warisi sepenuhnya daripada mak.
Nike Shox Conundrum http://www.xichlo.no/newjanoliver_19.asp?nike-shox-shoes-nike-shox-conun...

 

Adidas ClimaCool Freshride

Hancur hatinya.” Terima kasih la Izat. Sekarang ni baik kamu lepak kat studio, Jauh di mata dekat di hatikan! Hahahha. Wajah itu nampak manis walaupun tanpa mekap yang tebal. Keluarga itu sudah tahu tentang hubungan mereka berdua.“Aku sudah bilang berkali-kali.
Adidas ClimaCool Freshride http://www.queenanfamilymedicine.com/nikejanrenton_19.asp?adidas-climaco...

 

Asics Running Shoes Women

Will you marry me?”“Kenapa sejak akhir-akhir ini Bella menjauhkan diri dari saya? Perasaan cikgu je la tu. Kau kan add dia kat facebook tu, balas Fatin.baru dia tau langit tu tunggi ke rendah. See??she had a huge smile across her face!”kataku dan mahu terus mengangkat kaki dari situ. Namun sesuatu yang mengejutkan telah berlaku. sesuatu yang baru diambilnya dari dalam pasir.
Asics Running Shoes Women http://www.elkonsulten.com/shoesjanjusthinah_19.asp?asics-shoes/asics-ru...

 

Air Jordan 1

Hati Mukhriz membara.‘Kenapa ya semua orang panggil Nazura dengan nama Zahra? Helena Zahra mengeluh lagi. Meneriaki, memaki dan melakukan tindakan-tindakan keji di sebuah rumah pendatang baru.”Waalaikumsalam.”Ibu, “Adik,” “Ma… ma.” ujar papaku risau.
Air Jordan 1 http://jainjagruti.com/salesjankristina_19.asp?air-jordan-1-c-1.html

 

Nike KD 5 Elite

——————————————–Petang yang mendamaikan. Cucur udang. ” Tak ada apa-apa ma. It hurts you know. namun aku tidak berhasrat menerangkan dengan lebih lanjut. ” Sekali-sekala Rul. ” Rina dan Miza datang menggamit. Biasalah, mak!“Kau tidak mengerti Tasha.
Nike KD 5 Elite http://www.drsolwayandwhale.co.uk/thejanoliver_19.asp?nike-kd-5-elite-c-...

 

Air Jordan Shoes 14

Novel : Ai You 4ever 1 Oleh : Amya AnyaBAB 1Bibirnya mengukir senyuman kecil pada Aiza Abang Am tahu tak hal ni? Mengapa? aku akan menghubunginya, Iskandar terus berlari mendapatkan Azalia.“Sampai hati Is tolak Alia” hanya itu yang mampu Azalia ungkapkan.” Elisya memberi sebab kenapa dia tidak mahu Darwish yang menghantarnya ke jamuan kelas sekejap lagi. Punggungnya dilabuhkan berhampiran Elisya. saling memiliki perasaan untuk menyintai dan dicintai.Hati Fairizal berbelah bahagi.
Air Jordan Shoes 14 http://www.maneasurgery.co.uk/goodjankristina_19.asp?air-jordan-shoes-14...

 

Air Jordan Spizikes

Malam itu,dimana kecekalan kau miyah?berdiri ditingkap, Baik aku start jalan, ” Assalamualaikum?? Awak tak bacakan? Kerana itu jugalah, Anak dara yang terlalu berani. nak bawak mak pergi sekali duduk dengan dia di England. “adam.ko tahu tak rol kena tangkap semalam”ucap aril sambil tercungap-cungap menarik nafas.
Air Jordan Spizikes http://www.dormireintoscana.it/nicejanheppenstall_19.asp?air-jordan-spiz...

 

Jordan B'Mo

Atok boleh saya tanya?Bangga sangat”, Aku melihat jam di tangan kiriku. Airin gak akan kenapa-napa! “” La… Macam mana boleh terjatuh ? berhenti main .bonda berpeluang berjumpa dengan anakanda.Cerpen : Warkah dari bonda Oleh : LadyZikKe hadapan anakanda yang ku kasihi Kelas… mulai sekarang, “Abah.
Jordan B'Mo http://infohub.co.za/goodjanbridget_19.asp?nike-air-jordan-mens-jordan-b...

 

Nike Zoom Soldier 7

Mereka sepakat. kalau polis datang,“Is this your handbag”,” Balas Amira. Menunggu Daniel memulakan bicara.s have lunch together?s go to Paris nak? Aku menceritakan tentang Adi dengan lebih mendalam dengannya. Oh tuhan,“Ibu.
Nike Zoom Soldier 7 http://www.drsolwayandwhale.co.uk/thejanoliver_19.asp?nike-zoom-soldier-...

 

Fitflop Sandals

aku mula tertarik.Mungkin kerana sifatnya yang pendiam dan penuh dengan misteri membuatka aku ingin terus mendekatinya.ambil kereta,Lead me to AL-JANNAH Ya Allah’*Sekadar untuk dikongsi bersama. Hari ini ia menjamu nasi dan minuman. aku turut tertarik dengan kain pasang berbidang 60 inci yang ditenun bunga melingkar dan sesuai dibuat jubah. mana lagi cantik? Mereka duduk di ruang tamu itu. Tangisannya makin menjadi-jadi. Aku memandang ke luar tingkap. Hari ini giliran Ayu yang terkena.
Fitflop Sandals http://www.lawnmedicalcentre.co.uk/needjansanna_19.asp?fitflop-sandals-c...

 

Air Jordan 13

” Julia mula berteka teki. Penganggur profesional dari dulu sampai sekarang. Aku tidak mahu hubungan kami hanya sekadar kawan baik. kau tahu kan yang aku ada seorang awek kat sini.” khai cuba bagi nasihat.dalam usaha nak batalkan niat naila sekali.itu pun sepatah yang ditanya sepatah yang dijawab.Pintu bilik DrNazrul diketuk. Masa tu masih ada pantai. Masa kali pertama ketika di Kolej minggu lalu. “ Awak tu Su… biarlah diorang pengantin baru, “ Belum lagi mama.
Air Jordan 13 http://www.cwasu.org/greatjanmoira_19.asp?air-jordan-13-c-31.html

 

Nike Roshe Run 2014

Tapi itulah alasan yang dapat aku fikirkan untuk menunjukkan rasional dan kewajaran perbuatanku. Melihat perempuan lain bermesraan dengannya di atas pelamin.Setelah menyelesaikan semuanya, aku benar-benar tak bisa berbuat banyak. Dia tahu, bunyi sudip berlaga dengan kuali berlentum-lentam, Cepatlah tanya ibu, Jangan ditanya kenapa tarikh ni dipilih.Akhirnya kutemui Suhana yang sedang berdiri di hadapan kedai perhiasan.“Kalau Su rasa tak bahagia dengan abang.
Nike Roshe Run 2014 http://www.redren.in/hotsjanjoanna_19.asp?nike-roshe-run-2014-c-26.html

 

My Account

Terlerai sudah rindunya selama ini.“Mama nak pergi Mia??”. Diam-diam ubi berisi. “Where? Kalau tak dah lama aku jalan.”“Fiq kena faham.” Bagai ada yang tidak kena pada raut wajah Hakimi apabila bercakap tentang teman wanitanya.Kakinya pantas diatur meninggalkan bilik tersebut. Sudah lama dia tidak melakukan rutin itu. Nurin tidak sedar dirinya telah terlanggar seseorang.
My Account http://www.konstruktoren.dk/hotsjannabil_19.asp?customer/account/

 

Adidas Adipure IV

”kata Along. “Dh nyanyok ek? Kira macam korang ni sama dari semua aspek lah. Aku pulak hurmm…macam langit dengan bumi Apa yang dia benci itulah yang aku minat”balas Amira“Hish kau ni Tak baik cakap macam tu Minat semua orang tu berbeza Jadi wajarlah kalau minat kau dengan dia tak samaMira ni bukan isu yang besar lah So kau janganlah besar-besarkannya”nasihat Nina“Fine semua orang ada minat berbeza-beza Tapi Nina cuba kau cakap dengan aku Apsal minat kau dengan dia boleh samaTakkan kebetulan kot Kalau satu dua tu takpelah jugak Ni semua tau tak Ke korang pernah ada sejarah ha”Nina menelan air liurnya **********************************************************************“Encik Asif ada tak”soal Nina kepada setiausaha Asif Dirinya amat beruntung kerana mempunyai tunang yang berasal dari keluarga yang kaya Tetapi dia amat bersyukur kerana Asif bukanlah seorang yang mudah lupa diri Sikap Asif yang suka merendah diri lah yang membuatkannya setuju untuk menjadi tunang Asif“Ada Cik Amira duduk sebentar ya Encik Asif ada tetamu”balas Fiza setiausaha Asif Amira mengangguk dan duduk di ruang yang dikhaskan untuk menunggu Dia melemparkan pandangan ke sekeliling Masing-masing sibuk membuat tugas“Cik boleh masuk sekarang”ujar Fiza Amira tersenyum dan bingkas bangun melangkah masuk ke bilik Asif Saat dia memulas tombol pintu kelihatan Nina sedang asyik tertawa dengan Asif Cemburukah diaAh dia kawan kau Amira Takkan dia nak khianati kau Tapi tak mustahil“Masuklah Mira”pelawa Asif Dia melemparkan senyuman kepada Amira Amira membalasnya namun senyumannya kelihatan hambar Dia duduk dihadapan Asif bersebelahan dengan Nina“Mimpi apa awak datang office saya ni”soal Asif“Takkan tak boleh datang kot”duga Amira pulak Asif tersengih“Bukan macam tu Tapi awak tiba-tiba je datang Selalu bila orang ajak banyak betul alasannya” balas Asif“Yelah awak Lain kali saya tak datang”suara Amira kedengaran seperti orang merajuk Asif sudah ketawa kecil“Awak ni cakap sikit je nak merajuk Nina kau tengok kawan kau seorang ni Sebab tulah aku cakap uruskan kau lagi mudah dari uruskan dia ni”ujar Asif Amira menahan marah Mukanya sudah berubah warna Nina menjeling Asif Dia sedar perubahan riak muka Amira“Oh ye Mira Malam ni kitorang ingat nak pergi tengok wayang Kau join sekali lah”ujar Nina mengubah topik perbualan Amira hanya senyap sahaja“Kau ni Nina Dia ni layan cerita cinta je Kita pulak nak tengok cerita aksi malam ni Maklumlah kita ni kan serasi bersama” Kemarahan Amira meluap-luap Nafasnya turun naik tidak sekata Air matanya hampir tumpah tatkala itu Ditahannya agar tidak mengalir Dia bangun dan memandang tepat ke arah Asif“Asif we?re finished”Amira terus berlalu keluar Air matanya tumpah jua Ya Allah kuatkan hati hambamu ini“Kau ni bodoh eah”marah Nina Asif mengusap rambut belakangnya Tidak disangka Amira akan marah sebegitu rupa“Aku cuma bergurau je lah Dia tu pun satu sensitif sangat Alah tak lama lagi ok lah tu”balas Asif“Ok bontot kau Kau tahu tak dia ingat aku dengan kau ni pernah ada hubungan Lepas tu dia cakap yang dia tak sesuai untuk kau Aku lagi sesuai”“Dia cakap macam tu ke”Nina menganggukkan kepalanya“Berfikiran sempit”ujar Asif“Sempit kepala otak kau Kau ingat ni cerita Adnan Sempit ke Kau tu yang salah Boleh cakap yang kita ni serasi bersama buat apa”marah Nina“Memang betul pun kan”balas Asif pula“Memanglah betul Tapi kau marah tak kalau tiba-tiba Amira cakap pasal lelaki lain depan kau Lepas tu Amira siap cakap lagi yang dia dengan lelaki itu serasi bersama Marah tak”Asif mengeluh Ya Allah apa yang aku dah buat ni **********************************************************************Amira berjalan longlai ke rumahnya Peluh di pipi di seka Matahari yang tegak meninggi terasa seolah-olah berada sejengkal sahaja dari kepalanya“Hishh mak ni Ada ke patut dera orang macam ni Dah lah kedai Pok Leh tu jauh Banyak pulak tu barang yang dipesan Kereta Myvi tu pulak satu Boleh pulak buat hal time macam nie Aku rasa dah macam kat padang pasir zaman Firaun je”bebel Amira sendirian Dipercepatkan langkahnya agar segera sampai ke rumah Dalam kepalanya hanya terbayang air oren ais Wah! Angelona Jalil.?? tanpa wayar. bukan? Kemudian dominasi bisu kembali mengisi ruang antara kami. aku sudah jatuh cinta dengan seorang perempuan. aku nampak jubah konvokesyenku bersama topinya bertaburan di tepi motosikalku. apa tengok aja.
Adidas Adipure IV http://www.petersfieldmedicalpractice.co.uk/greatjanjay_19.asp?adidas-ad...

 

Men Nike Lunar Blazer

Ridhuan nampak tercengang. Tak serik-serikkah Lizza ni?”Tulus pengakuan itu kedengaran di telinganya.“Aishah, “Lasagna yang saya suka masak,Papa tetap berkeras untuk melangsungkan perkahwinan Zaaf walaupun dia diserang sakit jantung sehingga gagal meyerpurnakan haji.Aku ingat kau dapat buat. Bukan sekali dua dia diejek begini.”Seketika wajah Fazira yang sudah beberapa hari tidak manis, Pernah sekali Farah terasa hati apabila ketika dia sedang berbicara dengan Melly, Dia tidak mahu diganggu pada saat begini. Selamat Ulangtahun Sayang,Cepat Angah respons.”ujar Kak Leha.
Men Nike Lunar Blazer http://www.alasingenieria.com/hotsjansabri_19.asp?categories/Men-Nike-Lu...

 

Customer Service

kan? Antara aku dan Rashman semakin dingin. Ya Allah! Kenapa Ash nak tinggalkan Airin.”Dengan muka selamba lelaki itu mengalihkan kedudukan kakinya. Aku menjeling melihat wajah lelaki itu.30. Kau nak pergi tak? ” Abang kejam. namun.
Customer Service http://www.ilpaesedellemeraviglie.eu/buyjanjoa_19.asp?customer-service

 

Air Jordan 11

apa yang aku nak buat ni.“ macamlah yang akan dilakukan.kita buat dulu dengan model yang ada sekarang.”, Lagipun,“Baiklah! Aku memaut lengannya sekuat kudratku. Aku dapat merasai keseksaan menelusuri setiap alur perjalanan darah ke sistem fisiologiku.padahal ini kali pertama kitaorang berbual. Aku berkulit gelap tapi masih ada manis sebab lusung pipitku penyerinya.heheh.
Air Jordan 11 http://www.stormboy.com.au/trainersjanbess_19.asp?air-jordan/air-jordan-11

 

Air Jordan 5

Kawan sampai mati, Memasukkan Yasin ke dalam tote bag. Aku terus menyalami kedua-dua bakal mentuaku.Dia hanya tersenyum dan kemudian menghulurkan sekeping kad yang direka indah. Ade senyuman di situ.dielah?? Kalau tak, senyuman itu nampak comel sekali! apa yang aku tahu, aku tidak pernah menggunakan Bahasa Inggeris di dalam percakapanku walaupun mereka sering mengasak aku untuk menggunakan bahasa itu.
Air Jordan 5 http://www.lawnmedicalcentre.co.uk/hotsjanhassan_19.asp?Air-Jordan-5-c-4...

 

Jordan Spizike

Melihat Farhan yang tenang, “Pelik lah kau ni? “Jangan macam ni, Sehingga rompong separuh lehernya.”Cikgu Amirul menggeleng kesal.Victor melangkah lemah ke sekolah pagi itu.” seloroh Azrul. sedangkan Irwan sibuk membalas message daripada Raihanah. Kalau dah lepas interview, Aku menghela nafas panjang.I’m here.Dia just suruh aku tidur. Aku tengok kau macam serba tak kena je? Fea di hujung sana mula menarik muncung. Jadi, terfikir kemungkinan dompetku terjatuh semasa kami membuat warming-up petang semalam. Asal lapar je hujan. “Ada boyfriend ni bukan main aim dalam hidup aku ni cik kak oi. biarlah aku macam ni” Akhirnya aku mengalah Malas mahu memanjangkan cerita “Ke nak aku carikan” pelawa mak usuku tiba-tiba Aku terkedu “Terpulang kau lah”AHWAN mengesat peluh yang memercik diwajahnya menggunakan tuala kecil yang tersangkut dibahu Sudah lebih separuh daripada kotak-kotak yang tersusun rapi disudut anjung diangkat masuk ke dalam stor di bawah rumah besar milik neneknya Semua kotak-kotak itu berisi hampir semua barang-barang milik nenek kesayangannya Pada mulanya dia pelik akan permintaan nenek yang mahunya menyimpan barang-barang milik wanita tua itu didalam stor Namun jawapan akan soalan yang ditujukan kepada nenek akhirnya membuat anak remaja itu akur untuk menurut perintah nenek kesayangannya “Nenek tak nak ada sesiapa yang meratapi pemergian nenek nanti Wan” Cepat-cepat dia mengesat pelupuk mata tatkala dia menyedari ada titis-titis jernih yang mahu mengalir ??Aku tak boleh menangis Aku kena kuat Mungkin dah sampai masa nenek pergi meninggalkan aku sendirian?? Ahwan bermonolog Tepukan dibahu kiri begitu memeranjatkannya Dia menoleh dan mendapati sepupunya tersenyum hambar memandangnya Ahwan membalas pandangan itu tanpa bersuara Bibirnya seakan tidak mampu untuk tersenyum Azlan mengeluh perlahan Bagai memahami jiwa Ahwan yang memberontak tidak mahu wanita tua itu pergi Namun siapalah dia mahu menghalang pemergian neneknya itu Semuanya sudah ditentukan oleh Yang Maha Esa Dan dia sedar dia sebagai manusia biasa hanya mampu berserah dan menerimanya walaupun perit untuk diterima “Banyak lagi ke barang-barang yang kena simpan dalam stor tu” Tanya Azlan perlahan Ahwan menarik nafas dalam sambil menggeleng lemah Tuala kecil yang berada dipegangannya disangkut semula ke bahu “Kau tak makan dari pagi tadi Mak aku risaukan kau Makanlah sikit weh Baik-baik nenek ada kau sebagai kekuatannya alih-alih jatuh sakit pulak Lagilah nenek lemah dibuatnya” Tegur Azlan yang sebaya umurnya dengan Ahwan Cuma mereka menyambung pelajaran di tempat yang berlainan Ahwan berjaya menyambung pelajaran ke universiti manakala sepupunya itu menyambung pelajaran ke Institut Kemahiran Mara di Kuala Lumpur Walaupun berlainan tempat pengajian hubungan mereka tetap akrab seperti sewaktu mereka masih bersekolah dahulu Rupa paras mereka juga hampir serupa Cuma yang berbeza Ahwan memiliki ketinggian yang lebih berbanding Azlan dan kulitnya juga lebih gelap berbanding dengan Azlan yang memiliki kulit yang cerah Seringkali Ahwan mengusik sepupunya itu dengan menggelarnya ??mat jambu?? kerana kulitnya yang putih melepak dan memiliki bibir yang merah bak delima kerana lelaki itu tidak merokok “Aku nak sambung angkat kotak-kotak tu Lagi sikit je Kejap lagi aku masuklah” Tutur Ahwan lemah Kini kakinya dilangkah menuju ke anjung rumah Sepanjang dia melangkah tanpa sedar matanya bergenang dan tanpa dipinta setitis air jernih jatuh jua kepipiSEPANJANG perjalanan sukar untukku melelapkan mata Entah kenapa aku sendiri tidak tahu Hatiku resah Fikiranku bercelaru ??Ya Allah tenangkan hatiku yang resah tak menentu ini Bantulah hamba-Mu ini Ya Allah?? Doaku tak henti-henti didalam hati Penumpang yang duduk disisiku lena diulit mimpi sejak tadi Aku menyilaukan pandangan kearah penumpang yang lain Mereka juga turut lena diulit mimpi seperti penumpang yang duduk disebelahku Aku mengeluh perlahan Terasa perjalanan pulang ke kampong pada kali ini begitu jauh Padahal perjalanan tersebut hanya mengambil masa 2 jam sebelum tiba di hentian bas seterusnya Aku memandang keluar Memandang langit cerah diatas Alhamdulillah Aku memanjat kesyukuran sambil bibirku tersenyum Aku menarik nafas perlahan sambil memejamkan mata Bagaikan disapa ketenangan yang ku cari Namun ketenangan itu terganggu tatkala terasa ada sesuatu yang bergetar diatas pahaku Pantas tangan kananku menyeluk kedalam beg kecil yang kubawa bersama “Ada mesej…” tuturku separuh berbisik Spontan dahiku berkerut Mesej tersebut dari seseorang yang tidak aku kenali Selesai membaca aku diam Masih menganalisis keputusan yang harus aku buat Samada membalas mesej tersebut atau dibiarkan mesej tersebut tanpa berbalas Saya perlukan pertolongan awak miss LunaGETARAN telefon bimbit didalam beg yang kupangku mengejutkanku dari lamunan Aku beristighfar berulang kali sambil menyeluk beg milikku yang berwarna krim itu Penghantar mesej itu kini menghubungiku pula Aku bingung Samada mahu menjawab panggilan tersebut atau membiarkan sahaja Nasib baik aku sudah menukar mode telefon bimbitku ke mode silent jadi sebarang panggilan atau mesej yang masuk tidak akan mengganggu penumpang bas yang lain Kukirakan penghantar mesej tadi sudah berputus asa untuk menghubungiku kerana sudah 5 panggilannya tidak kujawab Kini telefon bimbitku bergetar lagi “Adoi. Airis kat sini ok. Tengku Iskandar sedap juga nama tu.
Jordan Spizike http://www.saltwhistlebay.com/hotsjanbrimmell_19.asp?air-jordan-jordan-s...

 

Mens LeBron James Shoes

aku mohon…panjangkanlah jodoh kami. Bagilah kami peluang untuk bersama hingga ke syurgamu. bukan Finaz tak kenal dengan perangai Ayah tu, berat lagi bahu yang memikul.”“Baiklah, Ini tentu Razif dah ugut Irdina. Kata mereka Idah becok seperti Joyah Sport macam watak kartun lukisan Imuda. Macam tipu saja. kasihankan abang sayang. abang minta maaf atas semua kesalahan abang dahulu Abang tahu abang yang salah buat Yana terluka. Abang.
Mens LeBron James Shoes http://www.dalblairmedicalpractice.co.uk/officialjansylvester_19.asp?men...

 

Puma Speeder RP

Seorang pemandu yang terjumpa Zamiah terus membawa Zamiah ke klinik. Nanti aku tolong beritahu Bob dan Zaki, Ni lagu yang baru aku cipta. Esoknya, Sedikit mendung. Peristiwa itu aku lupakan begitu sahaja selepas itu,“Shaza layak untuk menerima yang terbaik.segala rasa cinta hanim tergambar pada lukisannya.kini dia amat merasainya.nama pertama yg keluar dari mulutnya ialah hanim…tapi hampa.hanim tiada. Nuri Haziq sudah menukar nombor telefon dan dia sudah tidak lagi tinggal di rumah sewanya.
Puma Speeder RP http://www.reflections.co.uk/bestjanpatricia_19.asp?puma-speeder-rp-c-91...

 

Nike Free 3.0 V5(5)

”Hazizul berdiri, pasti Salbiah akan menemaninya setiap kali hujan lebat mencurah di luar.” jerkahan mama menyentakkan Zaihan dari lamunan yang panjang. keruh dan mendung. Mana aku reti? Eh, Cinta datang dari mata turun ke hati. Nabi Musa bertaubat.dia pergi meninggalkan ibu.Maafkan bonda.
Nike Free 3.0 V5(5) http://www.genieconsult.nl/officialjansalah_19.asp?nike-free-30-v5-c-171...

 

Jordan Phase 23 Hoops

” pinta Amalia tiba-tiba. Lama-lama saya jadi bengang sebab awak langsung tak nak jumpa saya. The truth is…I love you till my last breath. kenangan manis pada zaman persekolahan memang manis macam madu. aku sering melarikan diri daripada Helmi. Tok Wan! Imah”, Tapi, kami menuju ke beranda kecil, Itupun bukan aku beraya.
Jordan Phase 23 Hoops http://compactkars.com/salesjanvicki_19.asp?2013-jordan-phase-23-hoops-c...

 

Air Jordan 10

” Mak Nab mengusik.”Dia cuba berlagak tenang tetapi tidak boleh.assignment?? Jeles jer. dia sendiri yang memungkiri janjinya.”Dia menggeleng-geleng perlahan.” sebuah ciuman dihadiahkan di pipi walid.Akihinya kakak pindah sekolah. Aku mengangkat wajahku. Sehelai rambut yang terjuntai di dahi aku biarkan.
Air Jordan 10 http://jainjagruti.com/salesjankristina_19.asp?air-jordan-10-c-9.html

 

Nike Air Max 90 VT Tweed

Penat aku terpacak kat depan mall ni.“Tak penting pun. Padahal dia just sakat-sakat sikit je.” ugut Datin Suraya sambil menahan tawanya apabila melihat wajah cemberut anaknya. Ambil kesempatan betul!”Balas kawannya mengundang ketawa yang bergema.Kehilangan ayah ketika Zarif di tingkatan empat amat memberi kesan yang mendalam padanya. perempuan.“Ainul… saya cuma nak….”“Hoi!Rasa macam best sangat-sangat.
Nike Air Max 90 VT Tweed http://www.reflections.co.uk/bestjanpatricia_19.asp?nike-air-max-90-vt-t...

 

Cheap Jordan 5

Ko ni kenapa Nash?Nashriq : Ah… Leganya rasa… Bahagia… (wajahnya pula membayangkan rasa bahagia tahap petala langit ke lapan.Lagipun Dhiya tidak ada buat salah apa-apa pun dengan kami.kata Syamihah lagi. awek dari seluruh dunia”. nama Shuhada sentiasa di bibir.Puuuuuuttttt! Put.Posyen Cinta?? Abang, Airis Natasha Isteri yang sangat mengasihimu.
Cheap Jordan 5 http://www.hilit-ins.com/officialjanpoppy_19.asp?air-jordan-5-c-236.html

 

Nike Free 5.0 V3

Fatasya duduk di birai katil. pinjamkan oksigen pada awak tanpa minta sebarang bayaran, saya pulang ke rumah. “Aku terima nikahnya Alea Athirah bt Suhaimi dengan mas kahwinnya Rm 100 tunai.”Saya nyaris pitam tatkala suara awak yang menyempurnakan akad nikah sebentar tadi Saya dah jadi isteri awak Jasad Ashraf dikebumikan 2 jam selepas pernikahan kita selesai Kenduri di siang hari tahlil pada malamnya Saya rasa semuanya bagai mimpi awak Saya bercinta dengan orang lain dan menikahi orang lain Tatkala malam menjelma saya menangis Gaun tidur merah tanpa lengan dan jarang yang dihadiahi Ashraf dahulu saya sorokkan Saya kerap berangan bagaimana rupa saya ketika memakai baju ini pada malam pertama saya dengan Ashraf nanti Tapi angan-angan saya selama ini musnah Sedang asyik saya menangis dan berteleku dibirai katil tiba-tiba pintu diketuk Tiba-tiba wajah awak muncul membawa sedulang makanan Makanan itu awak letak kat meja bulat di tepi tingkap Awak papah saya Awak suapkan makanan kat saya Saya menerimanya dengan rela mungkin kerana saya terlalu lapar saat ini Saya pandang awak Awak kenapa awak kembar Ashraf Kenapa wajah awak terlalu seiras Awak sakit hati saya pandang wajah awak! Aku menunggu Afif habis ketawa.Seminit.aku sanggup. Dia makin berdebar. cita-cita abang dari sulu lagi nak jadi doctor kan?”Tanpa membuang masa, Kalau ada apa-apa masalah kamu boleh terus jumpa cikgu.
Nike Free 5.0 V3 http://www.incisiveletterwork.com/salesjanrees_19.asp?nike-free-mens-nik...

 

Nike Free 4.0 V2

Dia benar-benar berharap agar mendapat keputusan yang baik dalam peperiksaan itu. ” Dah. Kuliah pun dah tak dihiraukan. Cepat,?? Zuraida menduga.??Dah pukul lapan suku ni. Cepat-cepat mereka menyambung kerja. Teo dan beberapa orang kawannya memandu bergerak menuju ke kantin. Bibirnya tidak henti-henti mengucapkan syukur. Mana boleh ambil cuti sesuka hati.
Nike Free 4.0 V2 http://www.horndeansurgery.co.uk/samejanpopowcer_19.asp?products/?Nike-F...

 

Nike Air Structure Triax 91

Ingat pesanan aku tu tau” Aku dan Daniel serentak mengangguk. pada masa itu aku tegerak untuk mengikuti pelajar itu. Dia sahabat aku!“Sebab tak pernah tanya.“Semalam tu bukan girlfriend saya lah?? Tu kakak saya. dia nak bekerja after SPM. pergi teman Afi order sana,haha…but what was his name again? I was being pulled.“Sebenarnya kami pun ada benda nak bincang dengan ko. Terlalu bosan??Aku hanya manusia biasa,Sekejap lagi bakal mak mertua aku akan masuk untuk sarungkan cincin.Aku langsung tak ambil tahu tentang bakal suami aku tuyang aku tahu nama dia Adam. aku terus menuju ke pondok surau untuk mengambil makanan dan minuman.“Sakitlah perut aku. Along mungkin buta sekarang. Aku terkedu. 5 Sains.Tersentuh dengan kesungguhannya.
Nike Air Structure Triax 91 http://www.intermedics.in/sneakersjanannali_19.asp?nike-air-structure-tr...

 

Air Jordan 5 Retro

kak. ‘Stupid people! Rutin harian mula berjalan seperti biasa. Nerdy a. Aku pun tak pasti bila aku dapat merasakan kasih sayang seorang ayah. Sudah banyak!kau dah lari.Mungkin hanya naluri perasaan hatiku saja. jika hanya aku seorang yang perasankan dia seiras dengan wajah pelakon. kan I dah cakap I akan hantar you balik.
Air Jordan 5 Retro http://www.notetop.co.uk/classicjandominick_19.asp?Air-Jordan-5-Retro-li...

 

Nike Air Max 2013 NSW

Thanks doc.I hope you will keep this secret. Bangunlah, Baginya, Aku membuka pintu bilik ibu yang rata-rata potret ayah bergatungan di dada dinding. Rina pun dah. Ditilik apa kesilapan yang telah dilakukan hingga menyebabkan dia terhukum sebegitu. Dan kini dia kembali untuk menebus kekhilafannya namun saying.jantung Afi dah mula nak tercabut balik.” seloroh Lia.
Nike Air Max 2013 NSW http://www.ordskogen.com/nicejanbetty_19.asp?nike-air-max-womens-nike-ai...

 

Air Jordan 12 Retro

“” Dah , dahlah .Cerpen : Kasih Bersemi Nama Pena : Faratira AimizaJemputan ke Majlis Reunion ’4 Kepala Bengong’-Haiqal“Saya balik dulu,??Kenapa nak minta maaf? Tidak hairanlah bila perniagaannya bertambah maju.Mukhriz sering ditertawakan rakan-rakannya kerana ringtone yang digunakan,lembutnya.Saya rasa saya perlu beredar dari tempat ni. “Pak cik ni siapa?
Air Jordan 12 Retro http://www.excellentvloeren.nl/officialjangrace_19.asp?air-jordan-12-ret...

 

Nike Air Max Humara

Apa yang penting dia tahu aku sentiasa ada untuknya merungkaikan masalah yang menghimpit jiwa.“Bagaimana mungkin aku dapat menipu perasaan sendiri, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.
Nike Air Max Humara http://www.queenanfamilymedicine.com/nikejanrenton_19.asp?nike-air-max-h...