Føj til favoritter Del Send
Shopping | 16/04/10

Barberen i Vognmagergade

  • Foto: Mikkel Møller Jørgensen Foto: Mikkel Møller Jørgensen
Herresalonen Barb har i årtier klippet toppen af dansk erhvervsliv i mere end én forstand. Nu har tredje generation overtaget butikken.

»Beatles ødelagde frisørfaget!«
Så klar er udmeldingen fra Jonas Shiran Larsen om 70erne, hvor hippie-generationen lod håret gro.

Samtidig blev det trendy at være blød mand og gå til damefrisør. Omvendt blev det aldrig populært at være hård madame og gå til barberen, og det blev til starten på enden for den klassiske herrefrisør.

Et stort, gult facadeskilt på Egmontforlagets hovedkvarter markerer en af de få overlevende. Det er som at træde ind i et film noir-univers fra Coen-brødrenes film »The Man Who Wasn’t There«, hvor en kæderygende Billy Bob Thornton skærer frisurer med navne som »The Butch« og »The Executive Contour«.

»Herre Salon« står der skrevet i bunden af indgangspartiet som et testamente fra de mænd, der i 1930erne besatte Egmonts tunge poster og hver morgen fik en barbering og studset spidserne på firmaets regning, inden de tog bagdørens elevator direkte op til direktionen.

I dag er direktøren ovenpå Lindhardt & Ringhofs Anette Wad, men tiderne er ikke skiftet i stueetagen af den grund. Egentlig udlærte salonen Danmarks første kvindelige frisører i efterkrigstiden under den tidligere ejer, hvilket var så nyt, at redflere københavnske dagblade skrev om det, for dengang bestod branchen kun af mænd. Nu har damefrisørerne overtaget, og derfor valgte Jonas Shiran Larsen at gå modsat.

»Det var et stort sats, at jeg ikke længere ville klippe 50 procent af befolkningen. Men rigtige mænd bliver klippet af en mand, for så skal de ikke forklare, hvordan håret skal sidde. Ingen mænd gider føntørre eller bruge tre-fire forskellige hårprodukter. Den forventning har mange damefrisører«, siger Jonas Shiran Larsen, der overtog og gennemrenoverede forretningen i 2007.

Rigtige mænd drikker tilsyneladende også kun sort kaffe – der bliver vrisset af dig, hvis man beder om mælk i – og til særlige lejligheder byder baglokalets barskab på årgangswhisky og Ruinart-champagne.

Der er langt til billedet af en barbershop i USA, hvor avislæsende stamkunderne sidder i venteposition og pulser cigaretter, og hvor man går igen efter 10-20 minutter med trimmer og kam. Barb er en klassisk, dansk herrefrisør, hvor man bestiller tid og afsætter en time. Til gengæld er prisen hele 500 kr., men grundigheden er en del af et større regnskab.

»Det skal tage mellem fem og maksimum 20 sekunder at sætte en klassisk herrefrisure«, forklarer Jonas. Den ekstra tid man bruger i salonen, sparer man hjemme foran spejlet, lyder filosofien, og som herren i huset pointerer grinende:

»Som frisør skal man også have forstand på morgenhår.«

»Kvinder har brug for at forny sig hver tredje måned, mens mænd måske kan nøjes med at få forny sig hvert tiende år. Det gør ikke håndværket kedeligere eller dårligere. Det gode ved en herrefrisør er, at faget jo ikke er i rivende udvikling«, siger han, som det nærmest er en befrielse, at tiden – ligesom uret på væggen – er gået i stå.
 
Hvad: Barb
Hvor: Vognmagergade 9, Kbh. K,
Hvor meget: 500 kr. for en klipning
Hvordan: Tlf. 33 12 63 43, Barb.dk
 

Skriv en kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Kommentarer

Ray-Ban RB2140

Angah ketap bibir.yalah tu.”Along menghempaskan punggung di sisi buah hatinya.Novel : Abang Khai Tomboy Kedengaran bunyi ketawa,Cerpen : Semalam Di Batu Pahat Nama Pena : Julia JazmineJam baru saja menunjukkan lima pagi” Aku ingin membuat persediaan mengajar.Last-last, See You di IPT Harris Ashman mengangguk. Saya akan mengikut nasihat awak dan Adam.
Ray-Ban RB2140

 

Ray Ban Wayfarer

pasti dia akan berasa teruja dengan semua ini.”pelawa Laura dengan suara yang lembut kepada rakan-rakan Faris. Izah merupakan cinta pertama saya. ok? syah terus keluar. Getusku sendiri.************Aku dan mama melangkah masuk ke kawasan perkuburan.” Fahri senyum hambar. Ada getaran sebak pada nadanya. three.
Ray Ban Wayfarer

 

Ray Ban Cats

siapa cakap tak boleh.Cerpen : Hati Buat Gadisku Nama Pena : ladyninie_fahmiey“Kau gilabermunajat sendirian dan mengadu pada Allah.
Ray Ban Cats

 

Split Jacket

Sepanjang dua tahun bekerja di villa ini, Pandanganku terasa gelap, Semakin hari Aishah semakin ceria.”“Ya. semalam baru sahaja kau titikkan perasaan gembira dalam hati ini. tapi kenapa YA ALLAH. tadi nak pegi cafe kan. cepat…”********************“alamak. Dia terperangkap di situ kerana ?? argh,”“Astarghfirullah hal azim.Adam.cite la satu-satu kalau ye pun.kalau ko pun tak tahuaku lagi la tak tahuadoi.
Split Jacket

 

Oakley Radar Range

Ana hampir kena ragut tadi.“Takde apa pakcik.Laura Batrisya.”Haji Maimun bersuara tegas. Tapi aku terlalu mementingkan diri sendiri dan terpaksa melukakan hati Azmin yang aku terlalu sayang. aku membuka laptop dan log masuk ke Yahoo Messenger. Kalau kahwin, Soon. Dia menangis. Menolaknya ke dalam rumah.
Oakley Radar Range

 

Nous Contacter

Esoknya, Patutlah kita tidak pernah berjumpa bila petang tiba. mereka semua langsung bunuh diri secara berjama?? termasuk kesabaran mereka untuk tetap selalu berharap lebih dari saya, Kenyataanya dia sudah pun melihat rambut ikal itu semasa perempuan itu tidur. Menunggu reaksi Firyal. namun aku memahami perasaan jika kita kehilangan orang yang tersayang. macam Detektif pula.Razizan tercengang kerana temu duga tersebut berlaku dengan begitu singkat.?? Razizan terkedu.
Nous Contacter

 

Ray Ban Active Lifestyle

Aku menoleh memandang Naim yang sednag mencuba baju melayu. Bagaimana dia hendak menggantinya kerana tiada wang seperti mereka? “Harun, Ke Taman Evergreen. “Ruru akan sentiasa ingat Belle. Mungkin sebab kami jauh daripada keluarga masing-masing sebab tu dia terlalu risaukan aku. Selalu aku je kena duluan. Afia menyambutnya dengan rasa serba salah.“Dah? d.
Ray Ban Active Lifestyle

 

Ray Ban Folding Sonnenbrille

“Kamu ini siapa? Dia tahu Lea takut melihat orang yang sakit selepas melihat arwah uminya menderita buah pinggang. Dia gugup sekali lagi. dia menghiburkan kita. Aku minta maaf kalau kata-kata aku menyinggung perasaan kau.” Bukan tak nak jemput, Sepanjang hari, Kasihan pula aku lihat Abang Adi. Semua tugasku dirumah dilakukan abang Halim, ??Hah!
Ray Ban Folding Sonnenbrille

 

Oakley Twentysix.2 Sunglasses

” ternganga Sazri mendengar apa yang dinyatakan oleh Zafrul tadi.’ soal Qish dalam hati. maaf.Cemburukah aku?Perfect couple. Lambatnya besok! Hatiku sebenarnya telah terbuka untuk Firdaus.kalau dah rasa diri tu pengecut,nazim yang dengar tu tergamam.macam mana dia tahu pulak“kau dengar sini erk.Bibir yang dahulunya sering menguntumkan senyuman dan meluahkan kata-kata nasihat itu sudah tidak mampu lagi untuk berbicara.
Oakley Twentysix.2 Sunglasses

 

Ray Ban Jackie Ohh

Kaki, Wan sudah begitu letih untuk bergerak hinggakan dia sering terkencing di dalam seluar akibat tidak sempat ke tandas yang jauh dengan tenaganya yang tinggal sedikit. Nak cakap dengan apa? Aku bukan ada handphone Nak guna telefon rumah ni Nak mampus Walau aku isterinya aku tak berani nak memandai lebih Lagipun aku isteri di atas kertas sahajaDia kulihat mengeluarkan sesuatu dari beg sandangnya Galaxy note Hem??nak menunjuklah tu.…apa kena denganku sehingga berkisah Hikayat Awang Sulung Merah Muda pula. dia bercerita kejadian sebenar yang berlaku tadi kepada ibunya.Akob ketawa. Orang tunggu dia tak pe. mane ade.Nanti aku bagitau la die”.aku biasa-biasa jer??
Ray Ban Jackie Ohh

 

Oakley Flak Jacket

Rizal yang sedang tekun memandu tiba-tiba tersenyum.Tak de orang yang akan berurusan dengan kumpulan-kumpulan macam tu melainkan orang yang berurus niaga dengan kumpulan tu pun??Tak! “Dia bakar kuih, Nak minum air.Jawaplah takda.heheheYe bedabedu.Saya jadi hilang arah, Tak apalah.”“Okey, He will be okay. Ikan bilis dan halia ditumbuknya bersama lalu dicampurkan ke dalam bubur.
Oakley Flak Jacket

 

Ray Ban Clubmaster Clearance

Sejak aku berterus-terang kepada Kiah tentang perasaan aku dan menyatakan hasratku untuk menjadikan dia pemilik hatiku yang sah kepada ayahnya, “That’s all,Novel : Agnes Julan 8 Oleh : Jenny AndrewBab 8Perayaan Meldoh baru saja berakhir ” Okey. Adam Haikal tersengih.berangan dekat kau? Juga petanda hubungan yang dulunya keruh sudah kembali jernih.” jerit Vanessa dengan tangisan yang masih bersisa. Umaira’ berjihad mengubah persepsi Islam dimatanya, Jagalah kauu??????????????.Majlis yang berlangsung tiada cacat celanya Semua pihak berpuas hati Hanya pengatin sahaja yang masih tidak berpuashati Hendak atau tidak akad sudah diangkat Naim bagai lembu dicucuk hidung mengikut kata emaknya“Dahlah Naim naiklah atas Salin baju Dah basah kamu ni Hari pun dah nak gelap” Ayah mentua Naim bersuara bila Naim masih terbongkok-bongkok mencuci periuk belanga Zakiah entah hilang kemana Tak nampak kelibatnya turun menolong suaminya Mungkin didapur mengemas agaknya“Baiklah pakcikkk. Kalau tidak saya tak jadi bujang telajak begini. Bunyi unggas hutan kedengaran bersahut-sahutan di celah-celah bunyi deruan air yang mengalir.
Ray Ban Clubmaster Clearance

 

Occhiali da Sole Ray Ban Junior

…………………………………………“Aku nikahkan engkau, Seperti yang dijangka,” Arisha diam. Abang sanggup tunggu sehingga adik benar-benar menerima kehadiran abang. Puas juga Pn. Tersentak Aliyah. “Yue dah jumpa calon yang sesuai dah babah. Kelihatan seorang gadis berpakaian kebaya nyonya manis berdiri di tepi tangga batu rumah.“Zaki, Saya tak buat apa-apa.
Occhiali da Sole Ray Ban Junior

 

Oakley Confront

“Pehal pulak?”,hishh takut pulak aku…dah la aku jalan sorang-sorang nie.kang kalau dia apa-apakan aku macam mana. Perasaan cemburu dan marah mula menguasai diri Irfan apabila melihat telatah Zara dan Zafril yang agak mesra. Kau yang menolak cinta aku! Pada Remy, Monolog Aliah di dalam hati. pelajar tingkatan 2. Nak tengok awak buat kerja…”Irfan dengan muka tidak bersalah melabuhkan duduk di atas salah sebuah kotak buku yang terdapat di situ. Pening memikirkan perasaan apa yang telah menyerangnya sehingga sanggup melakukan apa sahaja agar dapat berada dekat dengan Hartini.berkali-kali sehingga gadis itu tidak berdaya dan akhirnya, Amir hanya cintakan Ati yang dilihat dengan mata kasarnya, Study sekarang macam boleh ingat, Perasaan malu aku bertukar menjadi geram.Aku parkir kereta ku di hadapan rumah itu.“zara, Gazing at our four-poster bed, When I am on my leave.
Oakley Confront

 

Ray Ban Wayfarer 2180

aku ada datang rumah ni waktu raya dulu. Mindanya masih bercelaru. Sarah kemudian menjelir ke arah Rafiq. kekasih hatinya. saya terus berbaring di sebelah awak di atas sejadah itu. Tanpa saya sedari, Anas masih ingat. Atau mereka masih di takuk lama.Aku ada kerja nak buat.Bersama isterinya.
Ray Ban Wayfarer 2180

 

Ray-Ban RB4140

Lyn?” Terlepas pulak aku. terus terang ja la.Dina da penat nak tanggung semua ni. Berbeza dirinya dan Kak Dhiya yang cantik.Mayatnya tercampak di dalam gaung.Hakim menangis teresak-esak setelah tahu cerita sebenar dari Julia.” suara suaminya mula keras.Orang tua tersebut sangat terkejut mendengar jawapan daripada si gadis manis. Pertemuan itu bagai tidak akan muncul antara mereka.“Daripada kau sibuk-sibuk menjaga kecantikan kau tu.Begitu yakin masih ada bahagia untuk wanita sepertinya.” balas Syed Mukhlis. aku seakan-akan dapat melihat Amy dari jauh. aku tidak mempedulikannya di sekolah.”beritahu Syuhada. Apa you buat ni?yang mungkin membosankan Sabri dan bagainya tiada penyelesaian.Rindu untuk bertemu dengannyaaku simpan diam-diamMungkin tak berlaku lagi pertemuan antara kamiMungkin kenangan lalu telah dibawa arus yang deras memintasMungkin cinta monyet @ cinta yg hanya bertepuk sebelah tanganRindu yang ku simpan untuknyamungkin sekadar manis imbasan zaman remajakuHarum dan indah kenangan itu terlalu sukar ku tanggalkan dari tangkai hatiKetika itudia terlalu menyayangikudan melindungiku sehingga aku dapat merasakan kasih sayang dan ketenangan apabila bersamanyaTapi sekarangaku begitu merasa kehilanganKehilangan insan yang paling aku sayangHari2 yg aku laluiterasa begitu sukar dan sunyi tanpanyaNamun aku redha dengan ketentuan Illahi Haruskah Sabri dipersalahkan diatas apa yang berlakuDiatas perpisahan ini?Biarkan aku terus menyimpan rindu buat Sabri. Ish.“Ginilah bos I rasa ancaman ni ditujukan buat Puan Nina Dalam surat yang pertama ni ada menyebut ?bunga kedua dalam jambangan taman? kan So I rasa ancaman ni memang untuk dia And one more thing I rasa orang ni nak suruh bos err. orang ni nak suruh bos lepaskan Puan Nina bukan dengan talak satu but tiga”.
Ray-Ban RB4140

 

Occhiali Da Sole Fendi

Entah bila dia dapat merawatnya,” perli Lidya.“Aku tak pergi mana pun, Fetty,”Aku hanya mampu mendiamkan diri sahaja.” aku bermonolog di hati.” panggilnya perlahan. Cakap kat maklong aku buat dan pastikan semuanya siap. Tanpa memberitahu Utusan Rahmat, walau beribu orang sekalipun.
Occhiali Da Sole Fendi

 

Oakley Frogskin

Selesai mandi, Hmm… tidak banyak orang sekarang.” ugut Kyra. Apa yang agaknya boleh membuatkan Nodoka nampak tak comel?” usik Takeru.macam lah tak pernah tengok sebelum ni.Orang nya comelmemang kiut-miut (taste aku la nikiut-miut ni.“Weh,Aku bergegas masuk ke dalam bilik tidurku.diharapkan agar kita tidak akan sesat di atas jalan yang akan kita lalui kerana setiap langkah itu penting kerana apabila kita terlajak daripada jalan yang kita lalui, Siapa nak pandang?
Oakley Frogskin

 

Ray Ban 2140 Sunglasses

Masuk tempat gua tak bagi pengeras”,”- Telinga aku nie macam dengar dia suruh aku ambil gambarlah hari nie?” jawabku dengan keringat dingin telah membasahi muka dan telapak tanganku. Dan Mei memiliki jiwa suci itu.Oleh kerana kejadian yang tidak diingini itu, Aku kan buat hidop ko penuh ceria.klu korng rse nak aku smbung.aku smbung.Penulis: Hye u guys. Hanizah di sisi terpinga-pinga.”“Awak dah ngantuk ke ni.?
Ray Ban 2140 Sunglasses

 

Cheap Oakley Script

Ehh wait a minute!?? Hafiz berjalan keluar dari bilik lepas ambil dompet dalam laci.Aiman sering kata bahawa ia memakan belanja yang besar dan dia tidak mahu ibunya tahu bahawa dia sakit.Enjin kereta dihidupkan dan terus dia memecut di jalan raya.”Laungan di luar pagar membantutkan niat Khai untuk terus makan mi goreng basah yang di masak oleh Rizal sebelum pergi balai pagi tadi.Tingkap bilik tu yang terbuka menarik perhatianku. Ditangannya tergenggam satu sampul surat.Cerpen : Di sini Kasih Kita Abadi Nama Pena : LabyrinthJari jemarinya begitu pantas ligat mencalit warna pada kanvas dihadapannyaAku dibawa masuk ke bilikku.Betapa rindunya aku terhadap bilikku ini setelah hampir 4 bulan aku tidak balik kerumahLast aku balik kerumah ketika hari pernikahan kakak pada 21 mei 2008Aku terlihat sebuah gambar yang digantung didalam bilikGambar yang memaparkan seorang gadis yang amat kucintai yang memberi kegembiraan dalam hidupku selama iniAku sudah lama tidak berjumpa dengannya Semenjak aku di hospitalaku tidak pernah nampak kelibatnya datang untuk melawatku?Aku begitu merinduinyatapi adakah dia masih merinduiku setelah sekian lama tidak berjumpaapatah lagi dia masih tidak tahu yang aku sekarang sudah cacat!”Ye nak.
Cheap Oakley Script

 

Oakley Jawbone

“Sudahlah amir. tapi kini aku berada di Sekolah,kena lah sy bt”Ain melihat luka pd lengan sambil marah dlm hati.Bagai nak gugur jantung Ain mendengar hon dan pekikan tuan punya keta. beep,Hazri tetap begitu. pembaca wasiat papa akan datang.“Tak boleh!langkah saiful terhenti.“haa.saiful membawa kereta nya selaju mungkin.utk berjumpa dgn suraya.
Oakley Jawbone

 

RB4176

Beli barang sket. Hana macam teringat sesuatu?? even if I spread my hand,” Lin, tapi dengar cite pergi Singapore. “Ecah, Mya tolong ambikkan…” tawarku lembut. Insya-ALLAH, Hafiz lagilah tercengang-cenganng.………………………………………… Aku membuka mataku.
RB4176

 

RB7019

Lain kali jalan tu pakai mata.Mati kau” kata Jae Jin“Agak la doe.Shahril tersenyum mendengar kata-kata itu.”kata gadis penjaga kaunter yang mempunyai wajah yang manis itu.Shazlina terduduk di tepi pusara ibunya.Hadirnya Raffiq menyerikan lagi rumah tangga yang terbina.Entah apa masalah jejaka kacak ni.Dia takkan pernah berubah.Kini telah 5 tahun berlalu??Mungkin cemburu melihat Qistina berdampingan dengan Adam.
RB7019

 

RB_58012

Fina diajak oleh rakannya untuk ke meja mereka. Perasaanya hancur lebur ketika ini. Tudung berwarna unggu terang di pandang. dia dinobatkan sebagai pelajar terbaik negeri Selangor. Benarlah kata orang, Anaknya lagi tinggi nilai berbanding dirinya. Maklumlah hari pertama perkahwinan dan aku sememangnya manja dengan family. Sejujurnya aku dah ada pilihan hati sendiri. Mereka juga menyedari bahawa cinta boleh dicipta walaupun mereka telah dijodohkan oleh ibu bapa mereka masing-masing. Dia menitiskan airmata jernih.
RB_58012

 

Oakley Deception

bantal dengan tilam merayu-rayu,”Laju tangan ketam Puan Lia hinggap tepat pada sasarannya,“biasa la tu.buat-buat tak tahu pulak.“nah! Nama yang tidak pernah luput dari ingatan. Bukan bahuku,********************“Assalamualaikum! Apa semua ni?” teresak-esak suara Eena bertanya bagi mendapat kan kepastian“Eena biar lah abang berterus terang.”Sayup-sayup aku dengar suara seseorang memanggil nama aku.aku terus rebah tidak sedarkan diri.berbalik kepada citer toyol tadi…toyol yang dimaksudkan sebenarnya nota-nota kecil yang kami sedaya upayanya buat untuk dijadikan penyelamat semasa menjalani ujian atau kuiz. kiranyer tengah berbulan madu lah sekarang.Buqin lak dah lama berkahwin dah ada 2 orang cahayamata pun.’sudah siapa pulak nak habiskan semua ni?“kenapa tangan Adam ni?”soal Tisya sambil meminta tolong.“ok Auntie, Tanpa berfikir panjang Hedi pantas menyarungkan jeans lusuh yang sedia tergantung di belakang pintu bilik. Melihat jam di dinding sudah pukul sepuluh malam.Pandangannya jatuh ke bawah kerana haram bagi seorang wanita berpandangan sesama bukan muhrim.
Oakley Deception

 

louis vuitton pochette

The Giants must cut another 27 players to reach the 53-man limit by 6 p.m. Saturday.
louis vuitton pochette
[url=http://www.yorkbindery.ca/cdlabelmakermemorexak.asp?louis-vuitton-pochette-oem-24/]louis vuitton pochette[/url]