Føj til favoritter Del Send
Roskilde | 25/06/13

Orange scene og grøn bølge

  • Foto: Torkil Adsersen Foto: Torkil Adsersen
Roskilde Festivalen har skruet op for den økologiske højttaler på deres madscene.

Roskilde er kendt for Orange Scene, hvor de største musiknavne fyrer den af. Snart er Roskilde måske også kendt for den grønne bølge på madscenen. Den verdenskendte musikfestival har i hvert fald forpligtet sig selv og alle festivalens mad- og drikkeboder til at anvende minimum 30 procent økologiske råvarer.

Dermed er ambitionen sat højt for en musikfestival, men den er i realiteten en naturlig udvikling for Roskilde, der i flere år har sørget for, at alle mejeriprodukter og al kaffe på festivalen har været økologisk.

I år bliver de økologiske produkter så udvidet til også at omfatte al vin og juice samt ris, pasta, agurker, løg, icebergsalat og dåsetomater solgt i festivalens boder.

Og den økologiske rus stopper ikke her. Tidligere har det ikke været muligt for festivaler at kunne søge om Det Økologiske Spisemærke, men også her er der sket nye ting. Roskilde Festival har nemlig i samarbejde med Fødevarestyrelsen været med til at Det Økologiske Spisemærke nu også kan gives til boder og restauratører på f.eks. festivaler.

To af de madboder, der gerne vil være med på den økologiske bølger er Mummbai INDIAN Street Food og Burger in a hole. De har søgt om at få tildelt henholdsvis et bronze- og et sølv ø-mærke på årets festival.

”Festival-fastfood og økologi er to begreber, der sjældent bliver forbundet med hinanden, men vi ønsker at være med til at gøre økologi til et helt naturligt valg – og bruge de gode økologiske råvarer, og servere dem som et attraktivt alternativ til det almindelige udbud på festivalen. Det har ikke altid været lige let at skaffe de økologiske råvarer til vores boder, men alle de mennesker, vi er stødt på i vores forberedelser, brænder så meget for deres sag, at det bare giver rigtig god mening at handle med dem,” siger manden bag de to boder, Jacob Sørensen, i en pressemeddelelse.

Så mens festivalgæsterne får tilbudt minimum 30 procent økologiske råvarer, så går folkene bag festivael foran som et ledende eksempel. De har nemlig forpligtet sig til, at andelen af økologiske råvarer i Roskilde Festivals medarbejderbespisning når 45 procent. Plus det er blevet et krav fra festivalens side, at alle madboder tilbyder mindst en vegetarret.