Føj til favoritter Del Send
Natteliv | 29/04/10

Så er der krisefest

  • Foto: Ballroom Jockeys holdt premierefest på den nedlagte tankstation FIT i Farumgade på Nørrebro. Foto: Christian Tøndering Foto: Ballroom Jockeys holdt premierefest på den nedlagte tankstation FIT i Farumgade på Nørrebro. Foto: Christian Tøndering
Har finanskrisen egentlig lagt en dæmper på det københavnske natteliv? Eller fester vi bare videre, endnu mere og endnu vildere end nogensinde? Set fra dansegulvene ser det sidste ud til at være tilfældet, for den festsultne kan vælge og vrage mellem adskillige special-events hver weekend. AOK har spurgt nogle af de opfindsomste festarrangører om, hvor finanskrisen egentlig blev af.
I OVERMORGEN: 148 gallaklædte gæster mødes kl. 13 i Københavns Lufthavn for at flyve til Beirut og feste med Klub JET. Hver gæst har betalt knap 4000 kr. for at komme med på turen, og elleve timer senere fest5er de i VIP-afdelingen på natklubben Le Crystal Palais i Beirut. Der er naturligvis både fri bar g dj i flyet. På den glittede invitation loves gæsterne "en arabisk nats eventyr i guldrum og krystalpaladser".

»Det var en idé, vi havde leget med i lang tid, og som vi gerne ville leve ud«, fortæller festarrangør og promoter Simon Lennet, en af bagmændene bag Klub JET, som nu letter for tredje gang, komplet upåvirket af finanskrisemådehold og dårlig CO2-samvittighed.

Første tur gik til Stockholm, anden tur til Istanbul. Ud og hjem igen på cirka et døgn, 100 procent fart på. »Det er en vanvittig tur, et cirkus med en helt speciel energi,« fortsætter han.

»Da jeg kom hjem fra vores sidste tur til Istanbul, føltes det virkelig, som om vi havde været afsted i en uge. Man er fuldstændigt udmattet af oplevelser. Men hvis man arrangerer to fester hver uge i København, som vi gør, i et lokale, som man har prøvet at feste i mange gange før, så udvikler man en trang til at forny sig og prøve at gøre noget, som alle folk mener er umuligt. Før vores første tur til Stockholm, var der rigtigt mange folk fra branchen, som mente, at vi aldrig ville få det fly i luften. Måske var der nogen, der syntes, vi var nogle klaphatte, for set udefra kan det måske godt virke som en lidt arrogant måde at feste på. Men når man kender os, ved man, at det ikke er det, vi vil. Vi vil bare gerne prøve at lave noget nyt for folk.«

Når I laver sådan nogle eksklusive arrangementer, må I være nogle af de første, der mærker en finanskrise?
»For to år siden var der flere murstensmillionærer, der kunne gå ind og brænde titusind af på et bord på klubberne. Sådan er det ikke mere. Men vi får stadig mange henvendelser fra folk, der vil opgradere deres billetter og booke præsidentsuiterne og have gang i det helt store. Så der er altså nogen, der stadig har penge. Men det er ikke det publikum, vi gerne vil have med. Så dem takker vi pænt nej til. Det skal være en tur for de sjove folk. Det er også en misforståelse, at det er en jetset-tur. Jetsettere gider da ikke sidde sammen med 100 andre og drikke sig fulde i et fly. Vi har netop lagt prisen på et leje, så det er de sjove folk, der kan komme med.«

Men det er jo så langt fra alle, der har råd til at lægge knap 4.000 for en bytur.
»Det har du ret i. Men det er jo ikke bare en bytur. Det er en oplevelse langt ud over en bytur. Med fri bar.«

FOR TRE UGER SIDEN: Kl. er 01.40. 200 mennesker danser, råber, krammer og spilder dåseøl ud over hinanden på en nedlagt tankstation på Farumgade på Nørrebro. Vi er til Ballroom Jockeys’ premierefest, og der er godt gang i den, på den svedige og hengivne måde. Aftenens vært er i fuldt jockeyoutfit med skinnende røde tern, og en del af gæsterne er klædt ud. En enkelt rider rundt på en kæphest. Folk danser på platforme af slidte træpaller på gulvet, der er grafitti på væggene, og i baren kan man kun købe to forskellige slags drikkevarer: Dåseøl og gin & tonics, som for effektivitetens skyld er hældt op i forvejen. Til gengæld koster de kun en rund tyver. Når der bliver for varmt indendøre, dingler folk ud på parkeringspladsen og hænger ud. Festen lukker ned kl. 06.

»Locations betyder rigtig meget«, siger arrangøren af festen, Christian Tøndering. Han har tidligere holdt fester under navnet PartyHarders. Nu har han launchet sit nye festkoncept Ballroom Jockeys, som vil ramme byen cirka en gang hver tredje måned - på sjove, rå og anderledes locations, og med et nyt tema hver gang.

»Folk gider ikke komme de samme steder igen og igen«, siger han. »Jo mere skørt og ubrugt stedet er, jo federe er det nærmest. Hvis man kommer på den samme natklub hver weekend, glider festerne sammen, og man kan ikke huske den ene fra den anden, men hvis man kommer ud på et skørt sted, og folk er klædt ud, og det hele er noget særligt og ikke sker for tit, så husker folk lige præcis dén fest. Hvis folk syntes, at Jockey Club var sjovt, så holder de øje med mine kommende fester på facebook og sørger for at tage til dem, når den kommer. Jeg kan selv bedst lide at gå til fester, der er lidt skøre i det, med nogle sjove temaer og lidt kant på. Hvor man tænker »hvor skal vi hen, hvad har de fundet på?« Specielle events. Og udendørs ting er det bedste.«

Har man kunnet mærke finanskrisen i nattelivet?
»Den satte måske lige en lille dæmper på visse ting en overgang, men det lader til, at festmiljøet har klaret sig. Men nu går jeg heller ikke så meget i byen på de »faste« steder. Man kan mærke, at sommeren er ved at nærme sig, og så boomer byen af arrangementer. Det starter allerede nu og eksploderer i juni, bl.a. med Distortion. Når sommeren rammer, kører vi på fuld speed igen«.

OM FEM UGER: Det er andendagen på den fem dage lange gadefestival Distortion, og som det altid er tilfældet om torsdagen, er turen kommet til bydelen Nørrebro. Festivalen, der er blevet kaldt »en af de bedste clubbing-festivaler i verden« af det toneangivende DJ Mag, er endnu en gang vokset i omfang. I år bliver hele Nørrebrogade afspærret for at gøre plads til det stadigt mere populære festmaraton, som indtager alt fra små butikker til store parkeringshuse og i 2009 havde hele 39.600 deltagere.

35-årige Thomas Dalvang-Fleurquin er grundlæggeren af den hypersuccesfulde gadefestival, som efterhånden har fået et solidt internationalt ry og i år igen byder på mere end 80 fester fordelt på nye locations over hele hovedstaden.

»Der er nu en hel hær af unge tilknyttet Distortion, som ved, hvad der rykker, og hvordan tingene skal gøres«, fortæller han. »Jeg samler trådene, og så står jeg for middagene og for det der sker lørdag eftermiddag før The Final Party.«

Hvordan har det københavnske natteliv det?
»København er blevet en hip by, og folk er blevet mere krævende, lige som i London og New York. Der er ved at ske et generationsskifte, og den nye generation har en meget bedre forståelse end nogensinde før for, hvad det er, der rykker, og hvad der er sjovt og fedt. Det betyder, at der er mange etablerede netværk og steder, som har det hårdt.«

Hvad har finanskrisen betydet?
»De siger derude, at den har betydet meget. Men jeg tror ikke, det er finanskrisens skyld, at forskellige steder ude i nattelivet har det stramt. Hvis folk kun drikker to øl i stedet for tre, så tjener man lidt færre penge. Men jeg tror mere, det handler om generationsskiftet og en ændring i den måde, folk går ud på. Folk går ikke længere bare fast på Stengade og Vega. De opsøger enkelte, specifikke arrangementer og one-offs, hvor der sker noget særligt. Og Distortion står stærkere end nogensinde. Sidste år havde vi en vækst på 35 procent fra året før. Så der har vi været hurtigere i timen. Vi har fulgt med udviklingen.«

Hvad skal de faste klubber i byen så gøre?

»Det har jeg også tænkt virkelig meget over. De skal ihvertfald sørge for at blive associeret med nogle sjove folk, og at der sker noget forskelligt på ugens forskellige aftener. Man kan ikke slippe afsted med bare at lave resident nights mere. Og så skal de være bedre til at bryde rammerne. Det skal ikke være som at komme i et fagforeningshus, hvor vagterne er sure, og man SKAL i garderoben, og man SKAL dit og dat. De etablerede steder mangler privatfeststemningen. Det er der, al den gode energi ligger.«

FOR TO UGER SIDEN: Tre unge studerende får en god idé om at holde en tagfest i København og etablerer facebookgruppen Copenhagen Rooftop Party. "Vi vil give dig en eksklusiv og anderledes oplevelse," står der på facebooksiden. "Noget, du ikke har oplevet før". De inviterer deres respektive facebookvenner, cirka 500 personer hver per mand. Halvanden uge efter har gruppen mere end 15.000 medlemmer.

»Vi er meget beærede, men vi ved ikke, hvor alle de folk kom fra«, fortæller en af stifterne, 23-årige Martin Kaas, over telefonen fra Wien. »Vi inviterede bare vores venner, og så spredte det sig. Men alle er absolut velkomne til at være en del af det. Det bliver noget med gode cocktails og loungemusik og noget grill. Vi er også blevet kontaktet af en del dj’s og bartendere.«

Hvornår holder I festen?
»Det annoncerer vi først lige inden. Det kommer jo også an på vejret. Men det bliver sandsynligvis i slutningen af maj eller starten af juni«.

Er det en stor tagterrasse?
»Det vil vi ikke ud med endnu.«

Hvad nu hvis bare en tiendedel af de interesserede på facebook dukker op?

»Så må det blive først til mølle.«


HVAD SKAL DE FASTE NATKLUBBER GØRE?
Hvis det, de unge festhoveder vil have, er one-offs og specielle events hele tiden, hvad skal byens faste natklubber af solide mursten så gøre? AOK har spurgt dem ud om deres strategier.

Anders Koch Madsen, onlineredaktør på VEGA
»På natklubben (som lukkede, og siden genåbnede som Nina Bang - Folkets Klub, red.) har vi valgt at vende tilbage til det, vi synes, vi gør bedst, nemlig at bygge videre på stemningen fra vores koncerter. Denne fredag lancerer vi det, vi kalder »nachspiel«, en form for efterfest med en musikprofil, der ligger i forlængelse af aftenens koncerter på Vega, og gerne med medlemmer fra bandet. Og så er det stadig gratis at komme ind før 01, lige som i gamle dage. Nina Bang er mere en dansebar end en natklub, og publikum har taget positivt imod det. Vi synes, vi er på rette vej, og det viser besøgstallene heldigvis også.«

Kenneth Christiansen, medejer af CULTURE BOX
»Vi har jo åbent hver weekend, så selvom vi har en stor lineup, tænker folk, at de bare kan tage herind næste weekend, for der er jo også en fed lineup, og så tager de hellere til et one-off. Sådan er det bare. Og sådan er det også i alle andre byer. Vi tænker ikke så meget over det mere, vi kører bare på med vores ting, lige som vi hele tiden har gjort. Vi holder selvfølgelig øje med, hvad folk rykker på, og bevæger os i forhold til det, både musikmæssigt og i forhold til promotere. Og så prøver vi at være med som partnere i de større ting i byen, såsom Strømfestivalen og RAW, så vi også er synlige der.«

Sven Houlberg, arrangementansvarlig på RUST
»Vi sørger for at have solide lineups. Vores stærkeste kort er store bookings fra udlandet, som markerer os som klub, bakket op af solid promotion. Vi har også faste aftener med fokus på upcoming talenter, som vi også gør meget ud af at beskrive udaftil. Og så skal man holde det friskt og hele tiden forny sig. Klubber går døde, når de kører den samme stil hele tiden. Vi har et fast sammentømret hold af promoters, som har et fælles mål om at løfte klubben. Og nogle gange præsenterer vi så noget helt nyt og skævt. På den måde holder vi trit med alle de store events, vi skal konkurrere med.«

Lærke Hein, administrerende direktør på PUMPEHUSET
»Vores strategi er faktisk ikke at have en fast klub, men at lave noget helt specielt, hver gang vi laver en klubaften. Og det er 100 procent fordi det er det, de unge vil ha’. Det fungerer ikke længere bare at have en dj, der kører derudaf fredag og lørdag. De 20-25-årige clubkids, som går meget i byen, vil have noget nyt hele tiden. De vil have udenlandske dj’s blandet med performance og kunst, og det er det vi prøver at give dem. Og så giver vi dem store, billige øl i toliters kander på den udendørs terrasse.«

Jean von Baden, natklubchef på JAZZHOUSE
»Man skal skabe noget, som har lige så meget indhold som alle de events, man skal konkurrere med. Der skal være en kontinuerlig høj kvalitet med faste og hyggelige rammer, og der skal være en klar profil, som går i kroppen på gæsterne, så snart de kommer ind, både lyd- og stemningsmæssigt. Dagene skal deles op i forskellige kategorier med forskellige stemninger. Og så skal både lyden og servicen være bedre end ude til alle de der events. Det skal være lige så fedt, men tryggere. Det er der, klubberne kan vinde.«


Der er mere end 20 fester at vælge imellem i København denne weekend. Læs mere på her.

Javascript is required to view this map.
Kort