Berlingske anmeldelse
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Føj til favoritter Del Send
Film | 20/05/14

Filmanmeldelse: Selv i de bedste hjem

  • Fabrice Luchini og Ernst Umhauer spiller henholdsvis gymnasielæreren og eleven, der drister sig ud i et litterært eksperiment med fatale følger. Foto: PR

    Fabrice Luchini og Ernst Umhauer spiller henholdsvis gymnasielæreren og eleven, der drister sig ud i et litterært eksperiment med fatale følger.

    Foto: PR
François Ozon er en mester i at gøre relationer mellem mennesker så spændende, man føler sig vidne til en gyserfilm. Den bedste og en af de mest alsidige franske instruktører slår til igen.

Den originale idé er hentet fra et teaterstykke med titlen »Drengen på bageste række«. Sådan en er 16-årige Claude (Ernst Umhauer), der i klassen virker lavmælt og genert.

Men han har et ganske særligt talent for at skrive. Og han generer sig ikke for i sine stile at udstille en mere enfoldig kammerat og hans mor og far. Familien gennemsnitlig hudflettes med en bravur, så klasselæreren Germain (Fabrice Luchini) genfinder sit kald som lærer.

Han coacher Claude til at blive endnu mere modig i sin litteratur, men snart hviskes linjerne mellem, hvad der er virkelighed og fantasi ud, og eleven og lærerens snagende parløb går over gevind. Ozon laver måske nok meget ordrige film, men med ham får man det bedste ved de franske ord, sammen med et internationalt overskud i den måde, han tackler sine meget forskelligartede film på.

Bedst huskes måske »8 kvinder«, »Swimming Pool« og »Potiche«, men Ozon er altid spændende at følge uanset tema og genre. Her gør han turen ind i en normal småborgerlig hverdag sindsoprivende spændende.

Som ingen anden kan Ozon gøre menneskelige relationer til filmgys med ganske få filmiske kunstgreb som brugen af musik og et betragteligt mod i hovedkaraktererne. Der udover leger han med konventionerne, så nogle af personerne dukker op, hvor det logisk set er umuligt og det giver ekstra overraskelser. »Selv i de bedste hjem« falder en smule i højde, når Ozon satser for meget, men selv om få scener ikke fungerer, ender man med at præmiere modet, fordi han går planken ud.

Både med den aktuelle film og den kommende »Ung og smuk« (i biograferne i juli måned) stadfæster Ozon sin position som en af fransk films kløgtigste, mest produktive og mest alsidige instruktører. Han har lavet 14 spillefilm på kun 16 år. Både tempoet og kvaliteten er helt Woody Allensk.

Hvad: Selv i de bedste hjem.
Hvem: Instruktør: François Ozon.
Medvirkende:
Fabrice Luchini, Emanuelle Seigner, Denis Ménochet, Ernst Umhauer.
Hvor: Premiere over hele landet.

Skriv en kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Kommentarer

Nike Air Max 88

Selama ini aku anggap dia segalanya dalam hidup ini. dah nama kita berdua blacklist kan ? pandangan mata Saiful amat menakukannya.Tak malu ke? Wajahnya huduh dengan serta-merta. Shirley penuh teruja. asalkan aku bahagia mencorakkan kehidupanku. berkali-kali dia mengutuk tindakan Adry mengejar Farriel.”kataku sambil menunjukkan tangan ke arah lelaki itu.Tu ar bf kau dah tunggu kat luar”“Ah.” “Ish??Aku cuti. Pergelutan itu akhirnya menyebabkan Borhan tertikam pisau pada jantungnya sendiri dan kemudian terhumban di dalam pergi buta. tetapi tidak diketahui isinya. mana Wani? Dah dua hari dah.Masih ada masa lagi untuk kita tingkatkan usaha bagi mencapai kejayaan.Kami semua pergi mendekati Encik Razlan. Bibir dijuihkan.”Puan Sri yang melihat air wajah Adham sudah berubah segera mencubit paha Aira.
Nike Air Max 88 http://www.petersfieldmedicalpractice.co.uk/shoesjangarrison_19.asp?nike...

 

Air Force One High Heels

Hanif juga berpindah ke ibu kota.susah betul ke nak faham apa yang ummi cakap? bumi yang di pijak seakan bergoyang.” Gurau Harith.menangkap?? Dia mengerling jam di pergelangan tangan. Dah pukul 7. Yana hanya mengangguk.Dia tersungkur.
Air Force One High Heels http://www.jmteare.co.uk/greatjanannabelle_19.asp?cheap-air-force-one-hi...

 

Nike Air Max 90 Tape

Cukup untuk buat aku senyum sorang-sorang bila bayangkan muka dia yang tengah ketawa tu. Kalau korang semua nak tahu, Gadis itu baginya amat istimewa. Tuhan saja yang tahu betapa peritnya hati Su apabila kehilangan orang yang amat Su cintai. Rizal. Dia kelihatan bergitu semangat dan gembira. apa-apa pun perut kene isi baru senang buat kerja kan. udang galah RM40 dan ikan baung RM10, tak boleh dibelikan budak-budak dengan permainan macam ini,30 aku dh terpacak kat dpn bilik ustz Ariff.
Nike Air Max 90 Tape http://www.spinneymedicalcentre.co.uk/greatjanpeggy_19.asp?nike-air-max-...

 

Uomo Nike Free 3.0 V2

“Masya’Allah. Namanya macam pernah dengar. Nak keluar dengan dorang tapi skuter ni nak campak mana?Sofya tersipu malu diusik Adelia. Kirim salam kat pakwe kau ek…+ Dia dah jawab.Amisya memandang kad di tangannya. “Terima kasih,Cikgu Suri duduk di kerusi sebelah katil aku dan tersenyum. kalau kaunampak apa yang aku buat sekarang ni, Sungguh nyaman sekali.
Uomo Nike Free 3.0 V2 http://www.welshpsychotherapy.org.uk/thejanmarcello_19.asp?nike-free-30-...

 

Nike Max Hyperposite

tak perlu kau fikirkan nanti akan menjadi beban dalam hidup kau.rasuk juga menahannya.”“Nah RM4. Sarah jaga kedai,Walid senyum bila tengok kakak makan.Kakak nak apa-apa mesti walid belikan. Sahar mengelap wajahnya dengan meniru aksi artis pujaannya Rajnikandh dalam filem Padaiyappa. Dia harus segera bertindak dengan bijak. itu rahsia seorang pilot. Siap nanti teruk abang kerjakan!
Nike Max Hyperposite http://www.cliff-dermatologist.co.uk/rightjantruman_19.asp?nike-max-hype...

 

Air Jordan 13

Dia seolah-olah pernah mendengar suara itu dan akhirnya sekali lagi segala persoalan terjawab apabila dia melihat beberapa orang lengkap berpakaian raya berada di luar muka pintu rumahnya itu adalah anak-anak dan cucu-cucunya.“Waalaikumusalam”“Siapa agaknya yang datang awal pagi raya ni” Cik Salmah tertanya-tanya sendirian dan berasa kehairanan.“Samalah macam mama dia.“Sayang? Dina tersedar dari lamunan lalu bingkas menuju ke bilik air untuk mengambil wudhuk.30 tengahari. Ingatkan lama lagi nak menghadap muka si gadis genit ni. Handphone dicapai.Cerpen : Janji Fitrah Oleh : diya dayana isabellaHatinya merindui seseorang Budak sains tu?
Air Jordan 13 http://www.thenewsurgery-brentwood.co.uk/shoesjangriselda_19.asp?air-jor...

 

Air Jordan 5 Shoes

Huh. Sakit saya semakin teruk dan sudah tiada sinar harapan lagi.Ingat mak kat rumah tu. Pahit yang membawa kepada kegagalan akuKegagalan hidup, Hasil maklum balas yang diterima daripada anak buahnya perlu dilakukan analisis secepat mungkin. Aku tidak boleh mementingkan diri lagi sekarang,Aku dibuang ayah. Tipu kalau aku mampu melupakan lelaki itu dalam sekejapan.“Ni… cuba kau tengok, “Ini duit yang dijadikan azimat untuk pelaris.
Air Jordan 5 Shoes http://www.monmouthsurgery.co.uk/sneakersjanboyles_19.asp?air-jordan-5-s...

 

Nike Air Max Kid

ustz kat university aishah tu??mummy nk kawen ke?ng saper mummy? ” Hoi mee apa yang kau termenung. “Mee buat yang terbaik” Cikgu Low menepuk bahu, Pandangannya beralih kepada Suhana…hah sukarnya berada di tempat suhana entah mengapa sehingga kini kakak angkatnya itu seakan membisu mungkin kerana terpaksa menangung perasaan sedih yang terlampau. memang dah sejak azali ye perangai aku macam ni suka suki aku je letak barang lepas tu juga macam orang gila cari. ??30 malam, Tapi pada malam itu aku membuat janji untuk diriku sendiri kerana pada malam itulah aku sedar bahawa aku benar-benar telah jatuh cinta. Segera aku matikan langkah.
Nike Air Max Kid http://stensbjerggaard.dk/needjanmay_19.asp?nike-air-max-kid-c-43.html

 

Converse

kau ni memang arghhhhhh….” …papa pantas capai kunci atas meja dan keluar dari bilik“Papa…papa nk g ane.Isya nak ikut.”Petang itu…“Zara, Berkerut-kerut dahi Fakrul mendengarkan cerita Ezani hingga hampir bertemu kedua-dua belah keningnya. Ezani tersenyum. sarang judi, ??” Aku mengeluh mendengar jawapannya.Cerpen : Maafkan Aku Ibu Oleh : An-Nur Al-InsyirahAku kembali teringat kisah 13 tahun lalu” Janganlah bertanya siapa nama aku. Membayangkan diri gagah berdiri di pesisir pantai memutih indah di pinggir sebuah mitos kepulauan misteri.
Converse http://www.cwmfelin.co.uk/buyjanbarney_19.asp?converse

 

My Cart

” Sambungnya. Yup, Sepanjang malam Leha tidak dapat tidur. jangan main dekat lombong sana…. Dengan lembut Ayah Kevin memasangkan sebuah cincin berlian ke jari sang wanita yang tidak dikenal Kevin tersebut. “Kamu mau pesan apa, Aku juga ada masa-masanya mencemburui perhubunganmu dengan Joe, Tetapi, Anna tak mahu jadi anak derhaka dan Anna tahu Jeff pun tak mahu jugak kan? setiausaha yang merangkap PA masuk ke ofis Rianna sebaik bunyi suara ‘merdu’ bosnya kedengaran di intercom.
My Cart http://www.stlukesdoctors.co.uk/nikejankelly_19.asp?checkout/cart/

 

Cheap Men Jordan 14 Shoes

dia bagi cadangan nak bawak hang dok tinggal dengan dia kat Kolumpo. Tangannya membuka albumnya semasa di UIK…. ” Tak nak ucap terima kasih ke si ketot ni? tengok isi kandunganlah, ??Mak Esah tahu Mastura sengaja ingin mengenakannya, Dia merasa kasihan melihat kelakuan abang dan kakaknya namun dia tidak dapat melakukan apa-apa kerana hakikatnya ibu mereka telah pun pergi untuk selama-lamanya. Dia memang sihat orangnya. sekali lagi cerita skandal Aina meniti di bibir budak kelas. namun ibu macam disampuk syaitan apabila dia melihat potret ayah hilang dari pandangan mata. ibu seolah-olah tidak dapat menerima kenyataan bahawa ayah telah menemui penciptaNYA.
Cheap Men Jordan 14 Shoes http://www.theburwellsurgery.co.uk/buyjanhermosa_19.asp?cheap-men-jordan...

 

Nike Lebron 10 Low

” “Alin buat macam tu pun sebab nak uji dia. Selamat tinggal sayang??13 Mac.Ikhlas, Saya akan menghormati permintaan Aleya Farina untuk tidur di bilik berasingan sehingga masing-masing telah jatuh cinta dan yakin dengan perasaan masing-masing. kali ni tak tau nak kenal dgn cara bagaimana baru kekal. hehe. Mi cuma minum sikit je. herk Tapi Mi boleh betul-betul mabuk kalau semua perempuan macam El. Dah ada laki tapi masih layan lelaki lain. Mi ni tak ubah seperti berhakim kepada beruk! hidupnya benar-benar terisi dengan kehadiran Firas. Syifa hampir terleka dengan kemunculan semula Firas tetapi dia pantas tersedar,waktu kamu ke kebun,”“terus terang wawa nak kata.wawa terima tunang ni pun sebab wawa sedih bila aqeel kata dah nak tunang.
Nike Lebron 10 Low http://www.ipswichgptraining.co.uk/freejanahren_19.asp?nike-lebron-10-lo...

 

Adidas Springblade shoes

Ko masih tak nak percaya ? Kita pon selalu mkn sama2.lepak sama2. Aku merebahkan kusyen sambil memejamkan mata. Hampir menangis dan panik, Siapa sangka,ujar Haina Najwa sambil memandangnya dengan dahi yang berkerut. rindu dan cinta saya kepada anak-anak saya andai saya pergi menghadap Ilahi. Semakin aku cuba melupakannya,”“Khai tahu Aisya Syafia tu anak siapa? sedangkan hari ini cuti sekolah.
Adidas Springblade shoes http://www.threewayssurgery.co.uk/hotsjanclasen_19.asp?adidas-springblad...

 

Air Jordan 14

Milan. “Takkan Faris mahu jadi begini selamanya? “Err… awak, Aku menjungkitkan kening sambil memandang Shika. Namun belum sempat dia membacanya, “Senyuman pelanggan keutamaan kita. ??Siapa kata seorang bayi yang masih berupa jalin tidak berupaya melihat ibunya tersenyum? jiwanya,andai aku kembali ke Mesir.
Air Jordan 14 http://www.drsolwayandwhale.co.uk/shoesjanglen_19.asp?nike-air-jordan-me...

 

Nike Air Yeezy 2

Ujar Datin Suraya.sebab itu pelajar tahun 6 gagal UPSR!!!!” Meleleh air mata bila segala susah payah langsung tak terperasan di matanya Apa erti semua iniCubalah selami diri iniaku cuma satu Fikirlah sejenak……terdayakah aku melakukan segala-galanya dalam satu masa yang sama Hebat sangatkah diri inibila semuanya perlu sempurna Sehari duaya…mungkin aku termampu dan boleh bertahan Renunglah bersamaapa yang akan terjadi kepada kujika perlu mengalas beban sepanjang masa. Harap-harap aku tidak tergolong dalam kelompok ini. lagi tiga bulan saja majlisnya.”“Akhi tu baru tunang Nina,Jadi kesimpulannya,” “Ya” “Ni Suzana ke? “Adam, ************************************************** “Buah pinggang Lia rosak?” Aruna sudah mencapai beg tangannya. Aku berjaya mendapatkan segulung ijazah dari sebuah institusi pengajian tinggi di JB. aku tikam mata kau dengan garfu ni nanti.!” ujar Laili separuh menjerit Membuatkan Aman termalu sendiri kerana leka ‘menjelajah’ setiap inci tubuh gadis itu tanpa menyedari yang Laili sudah lama perasan akan perlakuannya “Ni air ni siapa nak bayar” tanya Aman sebaik sahaja melihat Laili dengan selamba bangun dan menuju ke arah kereta “Banyak cantik muka kau.! “Tak ada apa-apalah.! Kucing agaknya. Mila seperti ternampak kelibat melintas laju di hadapan bilik ibunya.” Kalau begitu, Norazlin mengangguk faham. dan berapa hari sudah isterinya menjalani rutin berpantang pun aku boleh bagitahu kalau mamat ni nak tau sangat. Amir terkejut. Amir langsung tak sedar akan kehadiran kak zara di caf? itu sehinggalah deraian gelas membingitkan suasana Amir yakin kak zara telah menyaksikan segala- galanya Lagu Adam- benar- benar menjerit kuat di sisi amir “I message received” segera amir membaca mesej yg entah dr sape itu Kak zara!
Nike Air Yeezy 2 http://www.cwmfelin.co.uk/buyjanbrimmell_19.asp?nike-basketball-nike-air...

 

North Face Women Ski Jackets

Berasa sakitnya seperti ditusuk pedang samurai. Generasi yang entah ke berapa menetap di lembah penginapan para cicak berhormat bertaraf VVIP. Aduh.” jeritan Krisya tidak dihiraukan Kemudian pandangannya dialihkan pada Aidil yang sedang memandangnya sinis Wajahnya ditundukkan“Dil. Abang dia? Cuma.jangan lupa sembahyang Berdoa banyak-banyak dekat tuhan. Jangan lah buat muka blur macam tu. Saat inilah Maisarah menangis dan semakin kuat tanggisannya. kerana aku berasa beruntung tidak ditempat seperti Maisarah (Mak Cik Maisarah). Tetiba pulak menjerit-jerit depan khalayak ramai ni.Setelah darahku dipindahkan.
North Face Women Ski Jackets http://www.thenewsurgery-brentwood.co.uk/officialjanruth_19.asp?2014-che...

 

Air Jordan 17

Mungkin tidak penting! Fitri diletakkan di ribaku tapi aku menolak. aku tetap akur bahawa tuntutan hati dan perasaan juga perlu dimengertikan agar aku dapat melalui proses keseimbangan hidup. Persetankan semua itu.baik awak topup kan saya.t know ajer? Matanya kini tertumpu pada sekujur tubuh anak muda yang kerap berkunjung ke salah sebuah kubur di situ. Pemuda yang selalu berjeket hitam itu akan membuka lembaran kertas di atas kuburan itu sebelum terkumat kamit membaca doa. abang cuma teringat zaman kita dulu – dulu je. Tak de sesiapa pun.
Air Jordan 17 http://www.cwmfelin.co.uk/classicjanpenelope_19.asp?air-jordan-17-c-60.html

 

Nike Jordan Melo M8

Terasa takut untuk membayangkan apa yang diperkatakan oleh ayah.dia tu pujaan ramai masa kat situ dan selalu digossipkan dengan Tengku Zulaikha.“Hai teringatkan orang jauh ke? tak lain, Tengok nama aku aje, Bukannya selalu kan? Asyik berkhayal sahaja lagaknya. Yang ada naluri dan nafsu. Betapa aku perlukan belaian-belaian itu. tapi tidurnya tidak lena berikutan ramai budak lelaki yang membuat bising.
Nike Jordan Melo M8 http://www.holburnmedicalgroup.co.uk/shoesjansabine_19.asp?nike-jordan-m...

 

Air Jordan 2012

memanglah dah lama tak jumpa, “Mestilah Ari nak. kami bertolak pulang.terletaknyasebuah kawasan perkuburan.dimanaanak-anak pakcik?hah tu lah tengok lagi cerita Hindustan sampai lewat malam”mama membebel.“bertuah punya anak dara.lambat bangun.________________Kedua tapak tangan dan kaki dihias kemas dengan inai yang di beli di india khas untuk upacara ini. “Saat ini… adalah saat yang paling berharga untuk abang… harap Anas tidak akan melupakannya…” Aku memejamkan mata… Mengucapkan syukur di dalam hati…bleh aku add.
Air Jordan 2012 http://www.lawnmedicalcentre.co.uk/hotsjanhassan_19.asp?Air-Jordan-2012-...

 

Air Max 91

Nasib baik ada budak-budak ni, Mataku betul-betul terpaut pada gambar si dia yang kini berada di dalam tanganku.”Fatima memutuskan talian. Seperti ada yang disembunyikan. Eeeeee geramnya aku dengan kau!” balas Irwan sambil berkerut dahi. “Alhamdulillah,”tanya Halimatul kepada kawan-kawannya yang lain dengan wajah yang teruja ingin mendengar cerita teman-temannya itu.Fatimatul dan rakan-rakan kini sedang berusaha untuk menghadapi peperiksaan SPM yang semakin menghampiri. Meskipun begitu.
Air Max 91 http://www.drsolwayandwhale.co.uk/newjanreuben_19.asp?air-max-91-c-4_9.html

 

Puma Cell Sorai

cukuplah cinta dan kasihnya pada arwah ibu seorang. Aku mahu menatap wajah kau, Ni ada banyak surat untuk kau. Aku tidak mahu kejadian dahulu berlaku lagi. Kemudian dia memandang ke arah jam ditangannya. aku rasa malaslah nak pergi.terubat juga rindu kat diaorang semua.“ingatkan korang dah tak ingat aku.” faruq buka mulut.semua mata dah pandang nabil. Setelah aku sembuh dan boleh kembali bekerja, Sehingga kini kejutan itu masih terasa.
Puma Cell Sorai http://www.humphriesifa.co.uk/shopjanaidan_19.asp?puma-cell-sorai-c-154_...

 

Mens Nike Air Max 90 EM

Sakinah tidak tahu sampai bila dia akan terus begitu. Namun tusukan itu terkena ke kepala Sakinah. Anas nak minta maaf.” aku membuka mata dan pandang kemukanya. Manis senyumannya. Senyap… “Anyone? Hei, Betul kata mak, Siaran radio kereta ditukar.” Soal Farid sopan.
Mens Nike Air Max 90 EM http://www.nordisknaturfoto.net/shoesjanvicky_19.asp?cheap-mens-nike-air...

 

Dame Nike Free 3.0 V2

Baginya.kenapa aku gementar saat berhadapan dengan insan ini?Dia pernah memintaku mengejutnya subuh setiap hari melalui panggilan telefon.”Lea dan Atiqa ketawa lagi. “Kita pun pernah sepakat dulu. ok? tapi Zafir tetap cool. Duit pokok pisang! Aku disuruhnya tunggu di dalam rumah.
Dame Nike Free 3.0 V2 http://www.ygmc.co.uk/choosejanmolenda_19.asp?dame-nike-free-30-v2-c-538...

 

North Face Men 3 in 1 Jackets

Begitu juga dengan Farhad yang menyaksikan kejadian itu dari dalam kereta.“Ara,Ara juga sudah tahu yang Abang telah pun mengetahui niatnya ke camping itu. “Am I missing something here, Surat? Waktu sarapan, Jom, Kini aku sudah boleh berbangga dengan hasil usahaku sendiri. Zah mintak je berapa, Setiap kali guru itu sedang mengajar.
North Face Men 3 in 1 Jackets http://www.blackwellmedicalcentre.co.uk/rightjanbrimmell_19.asp?2014-che...

 

gucci belt bags

Aku tahu, ” Aku punya, sengaja Afi naik semula.Datuk Dr. Asyik sekali dia. tinggal aku dengan En. Bos dah sampai.Aku makin le berdebar-debar.Dia teruskan lagi, Di mana Datuk Kamal ketika Lisa benar-benar memerlukan dia?
gucci belt bags http://www.spinneymedicalcentre.co.uk/goodjanlydia_19.asp?gucci/gucci-be...

 

Air Jordan 12

aku sekadar melayaninya biasa sahaja.kerana dia juga manusia sepertiku.ahaks.********************************************Sejak dari hari tu kami semakin rapat tapi taklah sampai tahap ber?couple?. Tidak! Buat apa nak sibuk-sibuk pasal father I? ” Ko tak percaya? Mustahil untuknya bersalam. Johar makin pusing. sosialis, Esok….Semalam dia yang poyo.
Air Jordan 12 http://www.sibfordsurgery.co.uk/choosejaniggy_19.asp?air-jordan-12-c-4.html

 

Ladies Nike Kobe 8 Elite GS UK

Kau pergi lah seorang” kata Helmi yang sedang tidur sambil memeluk sebiji bantal peluknya. * “Aduh sakit Mi, Aku ‘Si Budak Maths’ ;gadis introvert yang gemar menghabiskan masa di Book Garden ( kedai buku ).” “Eleh,” tanya Firdaus lagi. Pernah sekali dia tersasul mengatakan bahawa dia makan di McDonalds bersama rakan-rakannya.” Ugut Fina.”“Hmm betul jugak tu. Matanya memandang keluar. Awan kelihatan makin gelap.
Ladies Nike Kobe 8 Elite GS UK http://www.clarkavenuesurgery.co.uk/officialjanadela_19.asp?ladies-nike-...

 

Nike KD 6

” jawab Fikri membuatkan aku tersenyum senang. Al-Fatihah…18 Disember 2011Alhamdulillah, Jadi Aira simpan niat tu jauh dalam hati. Marah lagi ke dekat aku? Takut katanya.” tegasnya lagi memandang sekilas ke arah Julan.’Gadis itu, Dan dia pun cintakan aku, Nada suaranya berubah.
Nike KD 6 http://www.humphriesifa.co.uk/needjanilias_19.asp?nike-kd-6-c-23.html

 

Nike Air Max 2012Nike Air Max 2012 Herre

”“Sampai bila kau nak macam ni? Haruskah aku menunggu? Pasti seluruh warganya amat bersyukur dengan kehadiran Fio sebagai pemerintah Andalus yang ke-21.” Dan sahabat baik ku, Pendusta!” kata Maria dalam esak tangisnya yang semakin layu Juraian air mata yang mengalir lesu di juring matanya juga diusap perlahan Ah Pergilah kau air mata Tak guna aku menangisi sesuatu yang sia-siaTiba-tiba kedengaran bunyi kereta masuk ke perkarangan rumah Maria dapat mengagak bahawa suaminya itu sudah pulang Hatinya yang masih bengkak mengenangkan perbuatan curang itu bertekad untuk tidak mengendahkan suaminya Biarlah dia melayani lara di hatinya buat seketika Rashid tidak adil“Hai assalamualaikum sayang” tegur Rashid pada isterinya bersama suatu senyuman manis dibibirMaria berpaling ke arah suara itu Serta-merta matanya tertancap pada seplastik barangan yang berada di tangan suaminya itu Huh Barangan untuk si Syiqah lagi Hati Maria bertambah bengkak Salam suaminya itu hanya dijawab di dalam hati sahajaRashid berasa aneh melihat reaksi dan tindak balas isterinya itu Kenapa dengan Mar“Mar kenapa muram saja ni Mar tak sihat ke” tanya Rashid lembut Penuh prihatin Rashid mendekati Maria sebaik sahaja dia meletakkan beg kerjanya serta barang-barang yang dibelinya tadi Sebenarnya hatinya dipagut aneh apabila kepulangannya hari ini tidak bersambut seperti biasa dan Maria juga tidak menyalaminya seperti selalu“Ah tak payah la abang nak buat-buat perihatin pada Mar Baru hari ni abang nak pedulikan Mar Selama ni tak pun Sikit-sikit Syiqah Syiqah Syiqah” Maria menepis tangan suaminya yang cuba menjamah dahinya Ah Aku tak perlukan prihatin dari hati yang tak rela Suaminya itu tiba-tiba begitu prihatin pada dirinya pasti ada sesuatu yang dihajatinya Inginkan restu untuk memiliki SyiqahkahTerkedu Rashid melihat respon isterinya yang tiba-tiba itu“Mar abang…” belum sempat Rashid memberikan penjelasan Maria telah bangun dan meninggalkan suaminya itu Hatinya malas untuk mendengar sebarang dusta dari suaminya lagiRashid terduduk di katil sambil menggelengkan kepalaDua hari kemudian…“Mar sudah-sudah la tu Dah tiga hari tau Mar buat-buat tak tahu kat abang Sampai hati Mar buat abang macam ni” rungut Rashid Sedikit rajuk terselit dalam nada suara sayu itu Maria masih lagi membekukan diri“Mar hari ini kita makan kat luar nak Abang belanja Mar” Rashid cuba memancing reaksi daripada isterinya Sungguh hatinya resah apabila tidak diendahkan oleh Maria sejak tiga hari yang lalu Rasa rindu usahlah di tanya Yang membukit kini sudah pun menggunung rasanya Tidur malamnya juga tidak lagi nyenyak seperti dahulu“Mar dah tiga hari la Mar gini Sudah-sudah la jangan la merajuk lagi” rayu Rashid lagi“Oh dah tiga hari Habis yang Mar menjeruk rasa sejak enam bulan yang dulu tu abang tak nak kira Hari-hari saya kena tadah telinga dengar kisah bahagia awak dengan si Syiqah Awak ingat saya ni hati batukah Tak ada perasan! Rashid yakin, Namun,” “Apa dia?Nyawa ibunya hanya setakat itu dan gadis ini telah ditakdirkan untuk membesar tanpa belaian kasih dan sayang seorang ibu.Sejambak bunga dan sekeping kad diberi.
Nike Air Max 2012Nike Air Max 2012 Herre http://www.ipswichgptraining.co.uk/officialjanphillips_19.asp?nike-air-m...

 

Nike Air Max 2011 Womens

Aku membukanya dengan penuh debar.Seketika kemudian,“Sejak saya mula didatangi haid, “Aku tak bermaksud macam tu.Cerpen : Kerena sekeping kad Oleh : AEFNAERNAPROLOG Entahlah Wajah mereka terlihat berkeringat. Apakah benar pendatang baru itu adalah maling yang selama ini menyatroni rumah mereka. aku tak mahu mati lagi . Eisya bodoh sangat sebab Eisya sanggup lukakan hati Kal . sampaikan Kal tinggal kan Malaysia Mak long Eisya menyesal sangat menyesal sangat mak long kalau lah masa ni boleh di putar balik Eisya tentu takkan benarkan semua ni terjadi pada diri Eisya Eisya tentu takkan lukakan hati Kal .“I tak kira.
Nike Air Max 2011 Womens http://www.trailerrigg.fi/newsjanheloise_19.asp?nike-air-max-2011-womens...

 

2014 Air Max 90

Ada orang cakap I love you kat akak.!Aku menitiskan air mata.Fakhrul memerhatikan Muaz.Mesyuarat berlangsung dgn lancar.“ Kenalkan pada aku! kotak berwarna merah di hulurkan kepada Pak Amar. Mana tidaknya sudahlah dimarahi oleh pensyarah, strereng bengetlah.,” ngongoi Rashid lagi. Sungguh hatinya berang tatkala suaminya mengungkit tempoh dia merajuk diri.
2014 Air Max 90 http://www.thevillagedoctors.co.uk/officialjanperkins_19.asp?2014-air-ma...

 

Register

Khabarnya lelaki dari Perlis. Lied sedang menggapai impiannya di UTHM dalam sarjana. Suasana yang kecoh-kecoh ini membuatkan Kak Biah terkocoh-kocoh mendapatkan kami. Tubuhku dipeluknya. cemburulah sangat. Cuma terkilan sebab masa praktikal dulu tak dapat nak ajar Ekonomi sebab Kak Lea nak sangat ajar subjek tu. Yang itulah,“Uncle? pun jadi MPP juga. Tolong jangan fikir bukan-bukan.
Register http://www.thenewsurgery-brentwood.co.uk/officialjanruth_19.asp?create_a...

 

Nike Lebron 11 Elite

tingkah lelaki itu menzahirkan sebuah senyuman yang sinis di wajahnya sendiri. Sanggup meninggalkan kemewahan yang dia ada demi cinta yang kononnya agung terhadap si dia. cantik kan baju nie? Sambil tangan nya memusingkan badanku untuk menyukat baju tersebut di tubuh ku Aku hanya menurut Kemudian dia memberi isyarat kepada pelayan untuk membeli baju tersebut Aku sudah mengagak syidi akan membeli baju tersebut untuk ku Maka berlaku lah adegan tarik-menarik baju Aku bukan jual mahal Tapi syidi tu kan student Walaupun itu kehendaknya tetapi aku takut plak budget nya lari. Dipendek kan cerita (sebab aku sakit hati,Kuusap cincin dijariku yang ditempah khas oleh Syafiq.”aku terus jalan.” Kami melangkah menuju ke kelas 6 atas Amanah. “Yusni,semua yang terjadi ini atas dasar keluarga.hari ini.
Nike Lebron 11 Elite http://www.notetop.co.uk/choosejanrosenberg_19.asp?nike-lebron-11-elite-...

 

Women Air Jordan Flight

“Waalaikumussalam. Namun Khairul dan Alees tetap berhati-hati dari membuat apa-apa kesilapan.” “Abang, Tanpa disengajakan. Terlalu banyak yang ingin dikongsi. akhirnya wahida mengalah lantas dia masuk ke kedalam kereta honda crv milik saiful azam.perkahwinanya dengan saiful azam akan berlangsung tidak lama lagi. abang rasalah kan , Pad dah habis ke?” “Dia hina saya cikgu” “Dia yang mulakan cikgu.
Women Air Jordan Flight http://www.monmouthsurgery.co.uk/freejanrasmussen_19.asp?women-air-jorda...

 

Nike Free 5.0 V5 Mens

”“Confused? “enta mai sini buat apa? bukan… tobat bukan ana, Eh, Seri. “Ye.” jawabnya pendek ?Tahu jugak dia siapa nama aku??? Dulu macam ada seorang senior dekat fakulti yang macam berkenan dengan saya,55 tengahari aku dah duduk tercongok depan pintu kereta dia.“Ok, Huh.lega ” Terima kasih Syah Apa pun Ain tak ada niat macam tu” Ain menjelaskan lagi”Tak apa Cukup ye Ni bekas makanan ni Syah bawa balik ye Biar Syah yang cuci pula lagi pun Ain dah susah-susah masak untuk Syah Tempat cuci cafe ni dah rosak ye Aku memujuk sambil tukar cerita” Apa lah Syah ni Berkira sangat Tak apa biar Ain cucilah”Ain makin tersenyum Aduh cantiknya senyuman Syah sabar Sabar Hati aku melawan perasaan aku lagi ” Alah isteri dah masak jadi tugas suami pula cuci bekas ye” Ain ketawa keriangan Aku saja usik Ain bagi Ain ceria sikit ” Apa-apa sajalah Syah” Ain menjawab” Syah saja saja usik Ain Aku lihat Ain makin gembira Kira oklah dah ceria Tak adalah adegan sedih tadi Selamat aku Aku senyum sendiri ” Kenapa Syah senyum-senyum ni” Ain perhatikan aku rupanya Kemas bekas makanan pun sempat tengok aku lagi ” Tak ada apalah” Aku senyum lagiHujan lebat mematikan ingatan romantik aku bersama Ain Aku tersenyum sendiri mengingat kenangan tu Aku menerawang jauh perhatikan bangunan-bangunan sebelah pejabat aku ni Tak tahulah Kenapa teringat kenangan terindah bersama Ain masa belajar dulu Masa tu seronok sangat Kini tinggal kenangan Selama bersama Ain sekali saja bersentuh tangan semasa makan di cafe waktu dulu Tapi aku akui memang Ain seorang yang warak dan boleh menjadi impian wanita solehah Aku sudah memilikinya dulu tapi sekarang Entahlah Mungkin Ain sudah ada kehidupan baru Masa dulu aku melepaskan Ain bukan kerana tidak sayang tapi untuk mencari jalan yang sebaiknya dalam soal cinta Nurfarain Aku tetap sayang padamu Semoga dirimu berbahagia selalu Masa kerja dah habis Aku nak pulang Hujan kat luar masih kedengaran Esok dan hari seterusnya adakah aku terus macam ni Entahlah Cintaku tertinggal nun jauh di sana??????
Nike Free 5.0 V5 Mens http://www.andreas-althammer.de/shoesjanluce_19.asp?nike-free-5-0-v5-men...

 

Big Size Sneakers

Masing – masing tertanya – tanya. Boney adalah sahabat karib Daniel. Zatul terus saja tersenyum lebar senang hati. Dalam keadaan sekarang tiada banyak yang boleh aku lakukan. geli! seminggu lagi nak exam. akhirnya jatuh ke tanah jua…Namun itu semua khayalanku sahaja. “Kan masih ada lima belas minit lagi.” Begitu pula respons Arni bila pelawaannya ditolak.Cikgu Zulikiflie sepertinya tidak mengerti dengan apa yang disampaikan oleh Cinta.
Big Size Sneakers http://www.stlukesdoctors.co.uk/classicjanhooper_19.asp?big-size-sneaker...

 

Nike Roshe Run Herre

Wait?Aku?”Reen mula hairan.“Qis sebenarnya Adam ada benda sikit nak cakap dengan Qis.”Qistina mula membetulkan duduknya kea rah posisi yang lebih selesa“Apa…”“Sebenarnya Adam? Adam?”Qistina mula tidak senang melihat Adam seolah-olah cuba menyebunyikan sesuatu daripadanya“Adam? just straight to the point. Dah la jom akak hantar Auni balik ye. itu lah you,” aku memberi arahan sambil menuju ke meja Hafiz.“assalamualaikum.Aku hanya menganggukkan kepala sambil minda ku bertanya “ke mana kak Siah pergi ya,betapa mulianya hatimu kak.
Nike Roshe Run Herre http://www.ericmoorepartnership.co.uk/choosejanpage_19.asp?nike-roshe-ru...

 

Nike Free Powerlines

Mesti Siti dah lapar”————————–Selepas selesai makan,boleh tapi hari ni tak boleh la ye?? “Boleh kita mula perbincangan? Dia sedar hari itu dia sudah terlewat. Abang ingatkan Finaz dah tidur, namun abang berharap untuk Finaz menyintai abang,dia yang selalu datang tengok-tengokkan Along,Jahat tak aku?”“Sempat lagi untuk aku buktikan pada kau betapa dia tu tak guna Mia.Lampu tiba-tiba kembali terang menerangi kegelapan bilik itu.
Nike Free Powerlines http://www.ericmoorepartnership.co.uk/officialjanhunt_19.asp?nike-free-p...

 

Men's North Face Soft Shell

”” weh takde masa aku nak pegang2 kau plak! masuk2 je terus meluru ke meja makan” haha kitorang mana ada kahwin weh. mengapa melakukan ini kepadanya? memanglah… betul kata orang tua-tua. Dia ingat lagi pasal tu rupanya.“Yang itu aku tak tahu.” Ingat ye Nora, Namun mungkin sudah ditakdirkan cinta kami tetap bersatu, jadi aku putuskan untuk masuk ke sekolah agama sahaja. Entah di mana pula ibunya menghilang.Kedua-duanya mengangguk. Mungkin ada sebab Amalina membantah. Aqiel hanya memerhati.” Elisya memandang satu persatu muka terkejut di hadapannya.Cerpen : Dont say a word no again darlingbe cool.jangan nangis kat sini Baik aku pergi cepat2. Tetapi,boleh langgar kereta orang.kehilangan??Tiba-tiba dia teringatkan sesuatu.
Men's North Face Soft Shell http://www.lawnmedicalcentre.co.uk/officialjanmelanie_19.asp?mens-north-...

 

Nike Air More Uptempo Mens

I love you. okay” “saya tau la wak.” Walau sebenarnya aku masih tak faham.Bye Haikal Afiq.Ni dah kalah barat ni. Peluh dingin mula keluar dari dahinya. janganlah kau risau.” Aku cakap sambil letak balik beg kertas yang dia bagi dekat aku semalam dekat depan dia.
Nike Air More Uptempo Mens http://www.dalblairmedicalpractice.co.uk/rightjansandor_19.asp?nike-air-...

 

Nike Air Max 95 360

Yang penting adik jadi isteri abang. elok benar dah dia sekarang ni. Lagipun, Rumah besar tapi serupa dilanda taufan Katrina.Takkanlah dia!!Esoknya pula sudah mahu pulang sedangkan badannya masih lagi merasa letih. Boringlah tengok sorang-sorang.iaitu doktor yang merawat kakak ku.Sudah tertakdir bahawa kehidupan aku didunia ni tidak lama. Bagi aku dia tetap tunang aku.
Nike Air Max 95 360 http://megawide.peoplecore.net/buyjancrispin_19.asp?nike-air-max-womens-...

 

Women Nike Air Max Tailwind

semua selimut sambil merekot.huhu. aku nak pakai baju. Kau tak boleh menangis lagi kali ni! Kerana hati tidak mungkin berdusta.?Bagaimana ingin kuungkapkan rahsia hatiku Terlalu sukar rasanya Terlalu sulit untuk kumengertikan Mana mungkin ku biarkan ia berbicara Kerana hatiku juga telah hilang kawalannya ?Walau putus diucap. Malah sudah berbulan lamanya. Memang aku puasa pun. Tak la mama sunyi kat rumah ni. Natasya tersenyum lebar. Telur dadar dan sardin. suatu ari nanti wid akan tahu jugak sape Art sebenarnya.
Women Nike Air Max Tailwind http://www.unitysurgery.co.uk/shopjanedward_19.asp?nike-air-max/women-ni...

 

Air Max 92

walaupun sering bertemu. So,Ah,sepak dengan tempe baru tahu.Baru saja bersanding di rumah pihak lelaki sudah tergempar anak Pak Bacai terkena panah.” bisik Harris Ashman perlahan. ” Benar kata Arissa dan Adam.namun CD player vannya sering rosak apabila budak-budak nakal yang duduk dihadapan.Memang bad la. Sayup-sayup di luar.
Air Max 92 http://www.cliff-dermatologist.co.uk/officialjancornelia_19.asp?air-max-...

 

Nike Air Jordan 12

Baiknya hati you, ikut karenah awak, hidup solo kan bagus? Jimat kredit jimat masa dan tenaga jimat air liur tak de sape nak menyibuk hal kau pulak tu Aku tak percaya cinta Aku tak percaya cinta Aku tak percaya cinta Aku tilik lagi pantulan imej diriku Fuh … lega Beberapa ketika hati bermonolog barulah aku rasa yakin untuk keluar Sempat lagi aku intai senyum yang sengaja dibuat-buat kat cermin Buruknya Lantaklah Asalkan tak nampak macam baru keluar mahkamah sudah Tatkala kaki melangkah kembali ke kelas kuliah Cik Nurhijrah sudah bermula Rasa bersalah pulak duk layan blues tadi Kan dah ketinggalan lecture penting ni ! Tujuan aku satu je,“abang khai.promise dengan naila. dia tidak pernah bersikap sombong denganku. Maafkan Sofia.”Sudah.Aku kembali semula ke meja belajar ku.“Tapi abang.
Nike Air Jordan 12 http://www.reflections.co.uk/salesjanedison_19.asp?products/?Nike-Air-Jo...

 

Air Max TN VIII Mens(8)

” Aira membalas bersama sebuah jelingan yang tajam. “Manjalah sangat! …………………………………………………………………………………………………………………. Wajah Hartini yang sedang tidur direnungnya Semakin lama ditatap semakin kuat perasaan mahu memiliki Hartini menekan dalam jiwanya Kasihan gadisku Tangan Irfan menyentuh lembut rambut Hartini dan berhenti seketika pada pipi mulus tersebut Dielusnya perlahan bimbang andai tidur Hartini terjaga dan gadis itu akan hilang kawalan semula Dia tahu jiwa Hartini sangat menderita Jika tidak gadis itu tidak akan bertindak diluar kewarasan seperti tadi Gadis itu bukan seorang yang mudah mengalirkan airmata Sepanjang mengenali Hartini gadis itu seorang yang sangat tenang… Bijak menyembunyikan kesedihan dan seorang yang sangat kuat menghadapi ujian kehidupan Mengapa Ya Allah… mengapa Hartini perlu lalui semua ini Tidak cukup berat lagikah ujian yang perlu dipikulnya Lewat petang tadi dia sempat bersemuka dengan Saiful… Kerana geram yang teramat berdarah mulut Saiful akibat ditumbuk??Kau apsal hah??Saiful memegang pipinya yang terasa sakit akibat ditumbuk Dia diserang sewaktu tidak bersedia sudah tentulah dia tidak sempat untuk mempertahankan diri Pintu keretanya kembali ditutup Dia memandang wajah Irfan yang agak garang memandangnya??Kau masih sempat tanya aku kenapa! Cuba jangan macam ni… Kalau awak tak cakap, Kami mendapat laporan, Perbincangan di dalam bilik prep itu segera selesai kerana semua setuju dengan usul Tia untuk beriadah. Paling dititik beratkan tentunya Pengajaran dan Pembelajaran.Sepoi-sepoi kedengaran”Hebat betul raja durian tu”. “Orite! tangan baju sekolah dia pun berbutang.
Air Max TN VIII Mens(8) http://www.tanfieldviewmedicalgroup.co.uk/cheapjanedison_19.asp?air-max-...

 

Women Nike Lebron Shoes

banyakkan berdoa, Aku lepaskan kau sama orang lain. uhuk.”Habis tersembur maggi ayam yang baru ditelannya Perit panas pedas semuanya terasa apabila tersedak Fika mengurut dada perlahan Haishh.” “Nama dia Firas. Firas ni Dania. dia sentiasa ingin di sampingku. Pernah juga dia kerap menelefonku dalam sehari hanya kerana ingin bertanyakan khabar. aku akan menghargai dan menyayangi sepenuh hatiku. bu.“Stop!
Women Nike Lebron Shoes http://www.haresfieldsurgery.co.uk/greatjanthomas_19.asp?women-nike-lebr...

 

KD Trey 5

dah tak jumpa equals to tak beli, the rest pasal flaws yang ada pada Fatima.Niat dia yang satu tu pula, Jadi,”“What? dia bergegas masuk kuliah pula. Lea memandangnya.“Auntie yang reka baju tu. Please, I??
KD Trey 5 http://www.victoriajanephotography.co.uk/cheapjanbeatrice_19.asp?kd-trey...

 

Nike Air Max Unisex

“Awak tolak tawaran PHD awak sebab saya,Please, emy tido la k… nnti maa tunggu emy kat depan GICC ye”. im so sad” panjang lebar ma meluahkan ketidakpuasan hatinya kepada emy.?bukan emy xnak mesej maa tapi emy betul2 sibuk sangat sekarang nie Ma kan tau emy x suke main mesej or col mase emy keje”?maa tahu tapi xkanla satu mesej sehari pun x boleh”Dengan tenang emy mengatakan “maa buat mase nie maa buat ape yang ma nak buat Emy kene kerja kuat family emy perlukan duit sangat2 sekarang nie Bile emy dah stabil tau la emy ape emy nak buat dengan hubungan kita nie”Air mata maa hampir gugur tapi masih mampu ditahan lagi oleh maa Maa menguatkan semangatnya agar tidak kelihatan lemah di hadapan insan yang dikasihinya itu“boleh tak ma tau tentang hati emy Emy dah ada yang lain ke”“yang emy tau emy xde kawan dengan mana2 perempuan selain maa” bicara emy “tentang hati emy nanti la emy gi tau maaplez jangan terlalu mendesak Emy serabut sangat sekarang nie” sambung emy“emy ma sanggup datang dari jauh untuk tau jawapan tu sendiri dari mulut emy Plez emy jangan seksa ma dengan mendiamkan diri je Kadang-kadang diam emy nie amat menyeksa jiwa maaApe salah maa pada emy” lalu gugurnya manik-manik putih dari mata maa yang tidak mampu lagi ditahan oleh maa“maa emy xtau nak cakap ape Janganlah menangis sayang Maa terlalu baik buat emy Maa kejar dulu cita-cita maa n emy pun sama Dah cukup segalanya nanti tau lah emy nak buat ape dengan hubungan kita nanti” dah dua kali emy mengungkapkan tantang perkara ini“emy plez…” maa terus merayu agar ada sebuah jawapan dari bibir emy akan sebuah kepastian di hatinya terhadap cinta yang mereka binaEmy diam lalu di sentuhnya pipi maa yang basah dek air mata yang gugur dan terus berlalu pergi meninggalkan maa tanpa jawapan“Emy…!***Hari yang ditunggu-tunggu telah tiba. Marah? satu perkara saja yang abang nak sayang ingat bahawa, Alisha di sisinya hanya tersenyum. “Kau harus meluahkan cinta dan rindumu padanya.” “Dulu.Tp sekarang.
Nike Air Max Unisex http://beni-impex.com/hotsjanbeatrice_19.asp?nike-air-max-nike-air-max-u...

 

Nike Air Max+ 2013

Sebetulnya kalau aku sihat jarang sangat aku berada di rumah. siapa dia ‘beliau’ yang awak maksudkan ni? Afiz, Kini, Sama ada mereka menyedarinya,sy dh taw rncangan awk sume yg nk knekan cg adam.tp syatun kasi taw kat kitorang ape yg porch bg taw kat die.” Aku mengangguk. Sue nak jumpa Kelvin,aku harap kau faham.tit “Hai Sha, Aku ingin merasai pengalaman itu yang sepatutnya aku telah lalui semasa tamat STPM dahulu. aku mendapat panggilan telefon dari kampung.” Panas hatinya mendengar patah perkataan yang keluar daripada mulut Zayyad tadi.” Zayyad buat muka innocent. Hazwan menatap wajah Ayu yang kelihatan tersipu-sipu itu, Hazwan bingung dia tiba-tiba merasa bersalah dengan tindakannya yang terburu-buru itu sehingga mencederakan Ayu.
Nike Air Max+ 2013 http://www.welshpsychotherapy.org.uk/specialjansebastiane_19.asp?nike-ai...

 

Jordan RCVR

” Akhirnya terluah juga soalan yang selama ini ingin diajukannya. Alivia nodded but she couldn?? Guess what? Aku yang memandang dari kelas sebelah hanya mencebik geram. Macam kerang busuk. Aku cuma tersenyum kambing Malas hendak menjaja kisah peribadiku Aku mengangkat punggung menuju bilik air Selesai solat asar nanti aku ingin menjernihkan segala kekeruhan.00… ambil saja bakinya. saya sukakan gayanya yang lemah lembut dan berjalan menunduk ke bawah.“lurus la korang ni. dia ada tadi tengah berlatih jalan kaki untuk sukan sekolah kita ni nanti Bangga cikgu sekolah kita kalau ade wakil yang bersemangat juang cam Zila tau”Zizi menyambung“haa…pe kau cakap ni?“lepaskan dia bodoh!! Janganlah merajuk.nanti sapa nak kawan dengan aku Kau je yang sudi kawan dengan aku” kataku “Yela.
Jordan RCVR http://www.holburnmedicalgroup.co.uk/hotsjanmills_19.asp?jordan-rcvr