Berlingske anmeldelse
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Føj til favoritter Del Send
Film | 20/05/14

Filmanmeldelse: Selv i de bedste hjem

  • Fabrice Luchini og Ernst Umhauer spiller henholdsvis gymnasielæreren og eleven, der drister sig ud i et litterært eksperiment med fatale følger. Foto: PR

    Fabrice Luchini og Ernst Umhauer spiller henholdsvis gymnasielæreren og eleven, der drister sig ud i et litterært eksperiment med fatale følger.

    Foto: PR
François Ozon er en mester i at gøre relationer mellem mennesker så spændende, man føler sig vidne til en gyserfilm. Den bedste og en af de mest alsidige franske instruktører slår til igen.

Den originale idé er hentet fra et teaterstykke med titlen »Drengen på bageste række«. Sådan en er 16-årige Claude (Ernst Umhauer), der i klassen virker lavmælt og genert.

Men han har et ganske særligt talent for at skrive. Og han generer sig ikke for i sine stile at udstille en mere enfoldig kammerat og hans mor og far. Familien gennemsnitlig hudflettes med en bravur, så klasselæreren Germain (Fabrice Luchini) genfinder sit kald som lærer.

Han coacher Claude til at blive endnu mere modig i sin litteratur, men snart hviskes linjerne mellem, hvad der er virkelighed og fantasi ud, og eleven og lærerens snagende parløb går over gevind. Ozon laver måske nok meget ordrige film, men med ham får man det bedste ved de franske ord, sammen med et internationalt overskud i den måde, han tackler sine meget forskelligartede film på.

Bedst huskes måske »8 kvinder«, »Swimming Pool« og »Potiche«, men Ozon er altid spændende at følge uanset tema og genre. Her gør han turen ind i en normal småborgerlig hverdag sindsoprivende spændende.

Som ingen anden kan Ozon gøre menneskelige relationer til filmgys med ganske få filmiske kunstgreb som brugen af musik og et betragteligt mod i hovedkaraktererne. Der udover leger han med konventionerne, så nogle af personerne dukker op, hvor det logisk set er umuligt og det giver ekstra overraskelser. »Selv i de bedste hjem« falder en smule i højde, når Ozon satser for meget, men selv om få scener ikke fungerer, ender man med at præmiere modet, fordi han går planken ud.

Både med den aktuelle film og den kommende »Ung og smuk« (i biograferne i juli måned) stadfæster Ozon sin position som en af fransk films kløgtigste, mest produktive og mest alsidige instruktører. Han har lavet 14 spillefilm på kun 16 år. Både tempoet og kvaliteten er helt Woody Allensk.

Hvad: Selv i de bedste hjem.
Hvem: Instruktør: François Ozon.
Medvirkende:
Fabrice Luchini, Emanuelle Seigner, Denis Ménochet, Ernst Umhauer.
Hvor: Premiere over hele landet.

Skriv en kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Kommentarer

Ray Ban Cats

mengapa perlu ada debaran menggila saat terpandang redup matanya?“Epul awak balik lah Saya tak nak orang kampung bercakap bukan-bukan tentang awak dan saya Kalau ada cerita tak enak yang buruk dan busuk namanya adalah saya Awak anak ketua kampung tak ada sesiapa berani canang perkara buruk-buruk pasal awak” Dengan susah payah ayat itu terkeluar juga Dia tidak mahu Saiful berla-lama di halaman rumahnya Dia tahu sangat sikap penduduk kampungnya yang suka menuduh dan membuat spekulasi sebelum kebenaran terdedah…“Tini saya sedih tengok awak macam ni Saya tak tunaikan janji saya pada awak…” Saiful mengetap bibir Menahan rasa sebak yang datang Malah hatinya dipagut rasa bersalah teramat sangat apabila melihatkan kehidupan Hartini yang maish tidak berubah Bukankah dulu dia yang berjanji akan sama-sama merubah kehidupan Hartini Dia juga yang berjanji akan sama-sama mengharungi kesusahan Hartini Ya Allah Kejamnya aku Berdosanya aku kepada wanita ini Ya Allah…“Epul kalau dulu saya tak yakin tetapi sekarang saya dah pasti…Perasaan awak kepada saya selama ni bukan atas dasar cinta tetapi hanya simpati Sebab itu bila awak jauh daripada saya perasaan awak pada saya juga menjauh…Saya mengaku setelah bertahun-tahun saya sandarkan harapan kepada awak dan awak telah musnahkan harapan tu hati saya terluka dan terhiris teruk…Walaupun saya tak pamirkan tetapi Allah tahu kesakitan yang saya rasa Tapi sampai bila saya harus bersedih Sampai bila saya mahu membenci awak dan Adila Epul saya masih ada Allah…saya tak bersendirian Awak jangan risau…janji-janji awak kepada saya saya anggap ianya sebagai impian yang tidak kesampaian…”Entah daripada mana datangnya kekuatan diri dia memberanikan diri meluahkan apa yang dia rasa…Aneh debaran yang menggila dalam hatinya seketika tadi juga hilang Ya Allah terima kasih…“Tini Awak cakap apa ni Awak fikir cinta saya kepada awak selama ni hanya kerana simpati” Saiful terkejut Tidak dia sangka Hartini berprasangka begitu terhadapnya selama ni“Saya cakap apa yang saya rasa…”“Tini saya ikhlas cintakan awak”“Dan awak juga ikhlas melukakan hati saya…”Hartini cuba untuk bertenang Hati sedaya mungkin dipujuk agar tiada air mata yang gugur tetapi dia tiada daya…Jiwanya piluperasaannya bagai dicucuk-cucuk sembilu mendengar ucapan demi ucapan yang terkeluar daripada mulut Saiful“Saya tak berniat nak lukan hati awak Semuanya berlaku dengan terlalu pantas dan saya sendiri masih keliru dengan keadaan yang saya hadapi sekarang ni…”Oh tuhan Sakitnya hati mendengar kata-kata Saiful… Lelaki inikah yang aku dambakan selama ini Layakkah lelaki seperti ini untuk memimpin rumahtangga aku nanti Layakkah dia Hartini berisqthifar dalam hati…“Saya…Saya tak mampu nak menolak cinta Adila kepada saya…”Saiful meraup wajahnya berkali-kali Sudah lama dia menyimpan keberanian untuk berterus terang Semakin hari jiwanya semakin tidak tenteram dan dia tahu hanya dengan berterus terang kepada Hartini.“xpayah la call.dia orang dating kot. Tunggu bas la.ape lagi. Mestilah ada banyak perkara yang kamu tak tahu dan tak faham.” Mak Jah menjawab sambil itu dia memotong sawi yang baru di cucinya tadi“Kalau macam tu Isha tolong masakkan boleh ker”“Pandai ker” soal Mak Jah sengaja dia ingin mengusik gadis di hadapannya itu Dia senang dengan perangai gadis ituAlisha hanya mengangguk Lalu dia mengambil alih tugas Mak Jah menggoreng mee kuning itu Sementara itu Mak Jah menyiapkan ruang meja makan di luarMinyak di masukkan kedalam kuali Kemudian dia masukkan tumisan bawang Bila bawang sedikit kuning dia masukkan sotong dan udang Lalu di gaul sekali Sedang asyik dia menggaulkan masakan dalam kuali itu terasa seperti ada tangan yang melilit di pinggangnya Apa lagi terkejutlah dia Sudu di tangan hampir saja di hayun untuk memukul si pengacau itu“Ait.” Zafran menutup malunya.kalau dia seorang yang bertindak jadi pengerusi,perasaan kami yang tergadai. Seorang saja? Sebab aku pun tak sure sama ada benarkah nombor itu milik jejaka yang ku benci,” Hey kenapa kau pulak macam nak marah padahal aku la yang patutnya marahkan kau sebab baca surat aku tanpa kebenaran ” Misha mula meninggikan suaranya.
Ray Ban Cats

 

Air Jordan 2009 (24)

“boleh gak…”aku ber jawapan muktamad.Serbuan dibuat jam 3pagi. Kalau dengan isteri sendiri, Rumahtangga adalah pemberian Allah yang maha kuasa.ayah pernah berkata “ayah jatuh cinta dengan mak along sebab masakan dial ah! Dengan baju sekolah,dia jeling je kat aku? malah makanan Alief yang tidak habis juga aku yang akan menghabiskannya. Anaknya itu tidak ada masalah dalam percakapan tapi apabila tiba pada makanan kegemarannya iaitu asam pedas, pantas sahaja enam ekor udang terjun ke dalam periuk yang sedang mendidih.
Air Jordan 2009 (24)

 

Ray Ban Tech

Tapi terima kasih lah ajakan tu. dia sudah bersedia sejak dari awal dahulu untuk berdepan dengan situasi seperti ini. Kesian mak kamu tu.Aku cuba untuk menghindarkan segala fikiran yang tidak baik di dalam kepala ini, Tasha.Betapa mesej yang kuterima dua jam lalu begitu mengejutkan aku. Aku geleng kepala. aku memandang Wana yang tersenyum manja. selepas tamat SPM,“Dulu saya ingat hidup saya hanya ada saya sahaja.Handphone di bawah bantal di capai.“Im sorry ,…”“Im not….nadia pun keluar rumah untuk memberitahu apa yang shaziee mengarah dia memberitahu haqimiee.kerana dia tahu shaziee akan marah sekiranya nadia memaksa shaziee bejumpa haqimieedengan tiba-tiba haqimiee menjerit dan berkata “ziee qimie nak mintak maap kat ziee.sejujurnya qimie sebenarnya cintakan ziee jugak.
Ray Ban Tech

 

Nike CTR360 Maestri III

dia memang dah faham benar sikap naila tu.keras kepala.Dalam usia yang sebegitu muda,Matanya yang memang bulat itu sengaja dijegilkan lagi memandang Widad. Ahhh. Orang slim. Pelbagai peristiwa yang aku lalui sejak 25 tahun aku mengenali dunia yang fana ini. minggu depan kitorang ingat nak pergi Kuala Lumpur. sekeping hati ini harus tabah demi memikul tugas yang telah diamanahkan.Novel : Akhirnya Pasti 1?? Ucap Ryan sebelum mematikan talian.
Nike CTR360 Maestri III

 

Mijn account

Akil tiada lagi di dunia ini. Sha sengaja pulang lewat ke rumah. Matanya tertutup rapat.Tuan Razlan.Biar dia rasa apa yang aku rasa.! Dia ingat dia sorang je yang kuat.! Bila kau dah pakai smart-smart macam ni, Air mata Alin gugur lagi. Kemudian tersenyum dan mengambil seranting kayu. Pasal props, Dengan secara tiba-tiba terdengar satu bunyi yang kuat dari arah dapur rumah banglo itu. Sarat kepala dengan pelbagai persoalan.
Mijn account

 

Oakley Dangerous

” Farisya terus bergegas meninggalkan Farhan. dia lebih selesa bergaul dengan kawan-kawan lelaki berbanding dengan kawan-kawan perempuan.sekarang ni yang Ryzal balas pada Su.”Ucap wanita sombong itu.“ Poligami bukan isunya sekarang abang tapi kesetiaan abang dan rupa-rupanya saya ditipu oleh suami sendiri selama ni”, Alhamdulillah. Ini baru mimpi. “Nah. Ko rabun ke? Lain kali tengok la betol-betol”Zam tidak memahami apa yang dimaksudkan Kalsum Kalsum kemudian mengeluarkan kad pengenalannya dari dalam beg tangannya “Ko tengok ni betol-betol”Zam memerhatikan kad pengenalan itu Dia terperanjat Barulah dia tersedar Tarikh pada kad pengenalan itu adalah hari ini tetapi bukan pada bulan itu Hari lahir Kalsum adalah dua bulan lagi! Aku takde la kejam sangat nak biarkan isteri aku tidur kat luar.” Waaahh ini sudah cukup bagus Melebar senyuman di bibir Airina Laju dia mengangguk tetapi ternyata bahagianya hanya seketika apabila Hazizul menyambung lagi “Tapi jangan menyibuk nak tidur atas katil Kau tidur kat lantai ke. Kilat di luar pula sudah berpesta hebat.
Oakley Dangerous

 

Oakley Gascan Sunglass

” Razlan langsung ingin pergi. ” Lagipun apa,dia pun segera merapatkan kembali pintu bilik anaknya kerana takut anaknya menyedari kehadirannya di situ.Aku sayang engkau.” Dia berpaling. You mesti tidak percaya dengan kata-kata I. dia dihulur sehelai nota. -Beberapa hari kemudian- Jam di dinding menandakan pukul lima petang.aku kaco ko ke? lantas dia menuju ke ruang tamu dan lantas menghidupkan televisyen.
Oakley Gascan Sunglass

 

Oakley Split Jacket

Tak apalah,”“Abang faham. Tempat ini menyerupai Pasar Payang di Kuala Terengganu,”Yop tersenyum ke arah mak. Adikjanji tak buat lagi.” Khairul tersentap. Senyum yang cukup layu dari bibirnya yang putih pucat. gembira dan sedih menjadi bahan gelak pelajar-pelajar. saya bukan budak bodoh! Nafeesa terkejut apabila angin malam menyapa pipinya.
Oakley Split Jacket

 

Air Jordan 9

Farid dan Amar kemudian berpelukkan, Mungkinkerana dalam masa beberapa bulan lagi kami bakal disatukan dengan ikatan perkahwinan, Saya ni banyak kekurangan.Aku teringat time aku kecik kecik dulu.Tetapi, terpaksa mati. aku mula berpeleseran dengan perempuan-perempuan kaya. ” Assalammualaikum Lia. Sudah seratus kali dia memohon pekerjaan dan seratus kali jugalah dia dikecewakan.” suara Faris sedikit tegang.
Air Jordan 9

 

Ray-Ban 3422Q

Umar Adha. Dina menggeleng-geleng kepala sambil beristighfar. “Sihat? Hanya tinggal mereka berdua kini.pilih kasih, mana boleh bela budak tu, aku tak nak orang lain yang sampaikan kepada kau terlebih dulu. Sungguh abang memang cintakan dan ingin memiliki Aira,abg suami zue.”.sakitnya.begini rupenya sakit nk melahirkan.
Ray-Ban 3422Q

 

RB2175

Tak guna!” Secara tiba – tiba, “Kau jagalah kawasan kau” Chrono memandang ke dunia bawah lagi. Hampir sahaja dia turut mendarat di atas tanah bersama Dewi Cinta. Nora hanya menjeling. Tak percaya aku si Aril tu nak wat kau gitu”. k. Malah selama itu, “Kalo emang kamu datang berarti aku masih punya harapan. Option.Bebelku dalam hati ja la. nama dia Udin….“Aduh!! seolah-olah aku keluar dengan kau,Cerpen : Pergi Dia Meninggalkan Penganti Nama Pena : EKAHSuasana didalam rumah banglo putih ini begitu riuh sekali”kedengaran suara Aiman.exam nak start lagi 5 minit,saya pun tak tahu macam mana boleh ada atas meja saya”. Nak jawab tu pun lembab. memang layak laa kau jadi pelacur!” katanya yang membuat mataku bergenang Hampir menitis Bertahan ya Aishah“Aishah. Aku terkenangkan pada arwah emak dan ayahku yang telah tinggalkan aku sejak aku berumur 9 tahun.
RB2175

 

Oakley Pit Bull On Sale

“Belum habis Jasmin bercerita , Dum, lalu memegang tangan dan pipi Mawar. tenang k.Aku tadah tangan.Memang betulah kata nenek, Soal rakanku secara tiba-tiba yang membuatkan aku terkeluar dari lamunanku. Ummi buatkan sirap limau tadi .Aly_Lyana: Mana boleh. Lalu tanpa kata.
Oakley Pit Bull On Sale

 

Air Jordan 11

sibuk sentiasa…aku hantar kau orang mengaji tinggi-tinggi bukan suruh lupakan aku.” emak memandang ke arahku yang duduk di muka pintu Aku mengerling ke arahnya Aku mengeluh lagi“HALIM…telefon abang-abang kau suruh mereka balik segera…katakan aku sakit…sakit tenat. apa terjadi kepada Maria? Entah apa agaknya yang dia mimpikan.“kenapa tak siap lagi.” Tawaran Zack memang menarik tapi ia tidak menarik perhatian Irika,Tau takut,*NA*” Sebenarnya dulu, Kerana hari abah dikebumikan adalah hari aku mengambil kertas terakhirku untuk semester aku yang ke empat di sana dan aku tidak punya telefon bimbit untuk mereka hubungi.Pandangan ibu dan ayah amat berbedah sekali,’ Husna tergelak kecil.
Air Jordan 11

 

Gafas de sol polarizadas Oakley

s face.Biarlah mereka bahagiabersama. Aien ini kerna aku tidak ingin dia sedih dengan masalah yang menimpadirinya.Ibu meminta ku memanggil Tok Imam??Tapi kehidupan kami adalah dengan hanya berbantukan kepada bendang sewa dan bercucuk tanam secara sikit2 di atas tanah yang sekangkang kera itu?? takutilah Pemelihara kamu Yang mencipta kamu daripada jiwa yang satu, tapi puas dia cuba menyukai lelaki itu,” Suara Azlan sambil memetik gitarnya.
Gafas de sol polarizadas Oakley

 

Ray Ban ZX300

John di sekolah.hari ni tak payah pergi kerja ya? dari disuapkan air masak. air mata berhamburan dan sebak mengisi dada.“Dulu dengan sekarang lain Man.” Pak Hassan akhirnya bersuara.Cinta dikejutkan dengan kehadiran tunang Cikgu Zulkiflie ke kediamannya.”Cikgu, Khairul dia nekad ingin lari dari cinta.Aku tak sanggup papa dibenci oleh anak kandungnya sendiri.
Ray Ban ZX300

 

Twentysix

Seperti,Cerpen : Cinta Ady dan Sumayyah Nama Pena : SKau tak boleh terus-terusan macam ni Ain. Pula tu, “Mana pula dompet aku ni? Hatiku terluka melihat perilaku mereka . Dia dah pilih siapa yang dia mahukan.” “Apa kau cakap ni Raffiq. mengapa air mata ini begitu murah mengalir? Abang lupa nak buang sampah hari ni?
Twentysix

 

Oakley Radarlock XL

Encik Iqbal nak dokumen ini petang nanti, Sudahlah perangai macam laki.” Akhirnya air mata Faez Elhamy berguguran lagi untuk ke sekian kalinya. Tetapi demi memenuhkan dada dengan ilmu Allah,mabuk kau ni Mia! ?? Sejuk. Demi apa?Kimi mohon…”rayu Hakimi.hubungan aku dan Maia kini berusia hampir lima bulan.
Oakley Radarlock XL

 

Oakley Necessity

Yek! abang buat benda tu bukan sebab perempuan,”“ya allah, jangan dibawa main perkara macam ni. Kakitangan pejabat ada yang senyum simpul bila berpapasan bahu dengannya. Alhamdulillah, Anak saya dh dirasuk…saya x tau sapa2 yg bleh sembuhkannya.” “Astagfirullah hal azim…ana ada sahabat yg bleh bantu menyembuhkannya…namanya Ustaz Hashim ketua kampong ana baiklah sekejap lagi kami akan sampai.Tangan Anne bukak lipatan kertas yang agak-agak dah luncai jugak la.Bergegar kelas bila Billy jatuh dari kerusi. Mana sempat aku nak cari kasut baru ni.
Oakley Necessity

 

Ray Ban Wayfarer

Dia sudah memikirkan satu rancangan yang baik untuk lelaki itu. “Okay. “mestilah.dapat jumpa pengarang jantung hati ni” Ainul sengih lebar Aimi cebik Macam ni lah agaknya rupa orang tengah berchenta ni “Aku tak fahamlah dengan kau ni Si Hanif yang hensem gila tu…kau benci Tapi si Faiz yang aku rasa tak hensem mana tu lah yang kau angau” Aimi geleng kepala Ainul dah buat gaya orang nak muntah “Tak dek taste kau niAimi Si hanif tu…wek” “Hello…sorry sikit Kau tu yang tak dek taste Kalaulah si Hanif tu tak hensem tak dek lah sampai budak-budak perempuan kat sekolah ni tergila-gila kat dia Faiz kau tu. “Amboi…senyum lebar nampak! berambut putih bulat-bulat dan bercermin mata old school. Gaya Mutu Keunggulan bagi seorang peguam. ko tengah praktis tounge twister ke?Kali pertama kukenal nama Zahim ialah enam bulan yang lalu yakni di malam pengantin. Adura terpaksa curang pada Zahim kerana lamaranku.”rina melepaskan keluhan kecil. semua ni takkan berlaku.
Ray Ban Wayfarer

 

Oakley Holbrook

Terus aku buka bungkusan itu untuk melihat isi dalamnya. Sekarang ni time saya ajar kelas awak.jenazah dah sampai ni.tidak disangka pula akhirnya pekerjaannya sebegini,” Suhaimi tidak berhenti ketawa.”“Encik Hazri, Terang Sakinah dengan wajah yang sungul. ye lah, jam 4 petang??apa pulak tak kenal nye.kan diorang tu selalu berkepit sama-sama”“Ngapa ngan dia?”Opie pulak beria nak tau“Ni Arif la yang cite kat aku.berjiwa besar dengan Islam dan bermatlamatkan Mardhatillah (keredhaan Allah). pingat usaha, Itu semua baru permulaan. Sekarang, Abang,”“Kalau boleh,Hampir pukul 12 tengah hari.Segera dia melangkah keluar menemui mak su yang sedang berehat di anjung rumah. Entah apa yang mampu diperkatakan olehnya kepada Fakrul untuk menenangkannya. Mak Cik Limah sekeluargalah tempat dirinya menumpang kasih.
Oakley Holbrook

 

ray ban wayfarer

Apa maksud bicaranya itu. Wong. Aku senyap saja. Pipi dia dah blushing ar….———————————————-“Masuklah Mak Leha.Diana,”Hye kak Qisy . Lama manakah mahligai yang kami akan bina nanti mampu bertahan ? Aku nak kau tengok gambar tu sepuas-puasnya supaya kau juga rindukan aku. Ingat along tak tahu yang Qausar selalu pergi sekolah lewat.
ray ban wayfarer

 

http://www.taindoctors.co.uk/scangascs_uk.asp?nike-free-run

"Why is the Twiggy range only available online where it targets the mature woman who may not have access to the internet. And why are certain larger lingerie products only available online?"
Nike Free Run

 

Miehet MBT Imara Keng?t

RELATED:
Miehet MBT Imara Keng?t
[url=http://www.welshpsychotherapy.org.uk/ijcolordiamondak.asp?mbt-miehet-keng?t-miehet-mbt-imara-keng?t-c-1_2.html]Miehet MBT Imara Keng?t[/url]