Berlingske anmeldelse
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Føj til favoritter Del Send
Udstilling | 30/01/12

Royal rejse indad

  • Udstillingen »Farvens Sjæl« på kunstmuseet Arken er Dronningens hidtil største og viser med 135 værker dronning Margrethes billedkunstneriske udvikling inden for de seneste 35 år. Foto: PR Foto: Ikke oplyst

    Udstillingen »Farvens Sjæl« på kunstmuseet Arken er Dronningens hidtil største og viser med 135 værker dronning Margrethes billedkunstneriske udvikling inden for de seneste 35 år. Foto: PR

Arkens udstilling med Dronningens billeder er en fortælling om kunstnerisk frigørelse og mod til at søge nye maleriske muligheder. Og bag det hele ligger en kristen tilværelsestolkning.

Farvens sjæl fortæller om Dronningens passion for ... farve. Men også om en kunstnersjæls rejse mod frigørelse. Udstillingen strækker sig over 35 år. Mødet i midten af 1970erne med Tolkiens bøger udløste et stærkt behov hos Dronningen for at genoptage arbejdet med billeder.

Helt opgivet interessen for at arbejde med farver havde Dronningen ikke, men mismodet havde sneget sig ind, ambitionerne parkeret, og det med kunst var lagt på hylden.

Læs også: Dronningens kunst

Men »Ringenes Herre« måtte Dronningen illustrere, og det blev også til en akvarelserie som »Landskaber til tabte sagn«, der måske med fordel kunne have indledt Arkens udstilling for at understrege den betydelige udvikling i Dronningens værk.

Serien udgøres af kønne og lyriske billeder. Dronningen har anvendt farver, der er umiddelbart appellerende, men hun har også pålagt sig en bunden opgave, og hun er på illustrationens sikre grund.

I stedet indledes udstillingen med et festfyrværkeri af nogle meget lysfyldte, overvejende abstrakte billeder, der er forholdsvis sene i Dronningens produktion men netop minder om den type abstrakte billeder, hun arbejdede med, dengang hun var dusinmaler. Altså lignede talrige andre malere med et fermt greb om komposition og farve uden noget videre originalt at føje til den kunstneriske erkendelse.

Læs også: Dronningens København

Abstrakte billeder af den art er også trygge. Både at male og se på. Så et trin i den frigørelse, Arkens udstilling om noget belyser, måtte blive at nærme sig figurationen. Igen fra en sikker platform. Det er stemningsfulde billeder af udsigten fra vinduerne. Alléen, haven. Sørgmodigt og eftertænksomt.

Da det blev alvor
Det store skridt tager Dronningen for ti år siden med en serie med navne som »Fra den yderste kyst« og »Fra de yderste fjelde«. Det var her, det blev alvor. Men allerede inden er der væsentlig malerier, hvor noget andet og mere farligt er på spil, som de store skybilleder og herunder »Skyen og volden«, der nok er inspireret af sønderjyske landskaber men måske også reflekterer tidens dramatiske begivenheder, da der - få timer fra Danmark - atter blev begået forbrydelser mod menneskeheden på europæisk grund.

Med malerierne fra de yderste egne forlader Dronningen den faste grund og de genkendelige motiver for at male en anden virkelighed hentet fra sindets fantasilandskaber. Det er på mange måder en original serie, der opstod, fordi Dronningen for sig så disse landskaber, der nok er bevoksede med saftig grøn vegetation men også antyder hvor farlig naturen - den i os, den omkring os - kan være.

Læs også: Se dronningens karettur gennem byen

For landskabet synes fyldt med farer, og det gælder ikke blot de tilsyneladende bundløse søer og de ovale sorte huller, der - ved at være mandolaformede - måske også kan henvise til såvel moderskødet som den form, der i middelalderens billedfremstillinger omgav religiøse skikkelser. Det er simpelthen en fremmed verden. Ligesom Narnia. Og den eneste måde, Dronningen kunne lære landskabet at kende, var ved at male det.

Det grønne landskab var en helstøbt serie, og flere billeder ville blot resultere i gentagelse, så Dronningen måtte et nyt sted hen - og via nogle Poul Winther-agtige stenopstillinger ved stranden og havet - er hun i sine seneste billeder nået frem til et nyt overraskende udtryk, der synes at udgøre endnu en station på rejsen indad. Nemlig til knoglerne.

Vi er nu meget langt fra den form for kunst, Dronningen - med egne ord - fuskede med, inden hun tog sig mod til at spørge en kunstner som Preben Hornung til råds og mødte et menneske, der respekterede hende for meget til at tale hende efter munden. Det var måske den vejledning, der sendte hende på en rejse i sine egne muligheder og gav hende styrken til at forlade den sikre grund og søge det ukendte land. Inde i sig selv.

Siden har Dronningen mødt mange andre kunstnere, der har inspireret hende, som det nu sker, kunstner og kunstner imellem, men hun har for flere år siden forladt amatørernes og søndagsmalernes rækker og arbejder bevidst med nogle kunstneriske problemstillinger, der også berettiger en udstilling på et museum for moderne kunst.

Hvad: Farvens Sjæl - Dronning Margrethe IIs kunst
Hvor: Arken, Ishøj
Hvornår: 28. januar til 1. juli

Javascript is required to view this map.
Kort

Skriv en kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Kommentarer

AOK Tjenester