Omtale
Føj til favoritter Del Send
Udstilling | 20/04/18

Peter Brandes - Keramisk Samtidskunst

Tidspunkt

Ann Linnemann studie galleri

Kronprinsessegade 51
1306 København K

Åbningstider

Ti-fre 11-18 Lø 11-15

Kontakt

+45 33933503
 

Type

Gallerier

 

  • Foto: Ikke oplyst Lagt på af bruger:
  • Foto: Ikke oplyst Lagt på af bruger:
  • Foto: Ikke oplyst Lagt på af bruger:
  • Foto: Ikke oplyst Lagt på af bruger:
  • Foto: Ikke oplyst Lagt på af bruger:

Peter Brandes OSTRAKA – Potteskår 2018

Brugeromtale
Oprettet af: Ann Linnemann Galleri 20. apr 2018

Peter Brandes OSTRAKA – Potteskår 2018
OSTRAKA - En billedkunstners terningespil om det synlige og usynlige.
Peter Brandes stiller skarpt på det keramiske, historien, arkæologi og samtiden.. fra potteskår til billeder, krukker – og demokrati.
Ostrakisme = skrevet på, græsk afstemning udført på potteskår.

Udstillingens omdrejningspunkt er keramiske fragmenter anvendt som notesbøger, skitsemateriale, stemmeseddel.. - og rummer ligeledes malede krukker af den anerkendte danske billedkunstner.
Et musisk fragmenteret puslespil om keramik, kunst og filosofi.

I forbindelse med udstillingen udgives et katalog, der blandt andet rummer billeder af udstillingens værker og tekst af Peter Brandes.
Uddrag fra katalog – Peter Brandes: ”Denne lille udstilling har en titel: Ostraka, det græske ord for potteskår. Omkring år 480 f.Kr. var Athen en storby og fyldt med potteskår. Når fade eller vaser gik itu hobede skårene sig op enorme affaldsbunker hist og her, og man fik ideen at bruge disse skår til at indridse beskeder eller navne i. Det blev den tids gule huskesedler, papiret var endnu ikke opfundet.
Da det gryende græske demokrati opstod i begyndelsen af 480 f.Kr., brugtes for første gang i vores kulturhistorie en flertalsbeslutning for at afgøre, hvem der var taber og hvem der var vinder. Afstemningen foregik på den måde, at man i et potteskår indridsede navnet på sin kandidat. Det kunne være én som skulle landsforvises eller én udvalgt til en post.
Således opstod de første stemmeurner og den demokratiske afstemningsform blev efter potteskåret kaldt ostrakisme. Demokratiet blev knyttet til ituslået keramik. Et potteskår blev genbrug.
(..) På denne udstilling i galleriets intime rum håber jeg at disse mindre skår vil fremstå som var de nodeudkast fra en musiker eller nedskrevne ord fra en forfatter. Her er tale om bearbejdede keramiske udtryk. En billedkunstners terningespil med oplevelser fra ens synlige og usynlige omgivelser.”

PETER BRANDES er en betydelig dansk billedkunstner, som arbejder med flere materialer og discipliner.
Han blev tidligt fascineret af leret, men træder frem som keramisk kunstner fra slutningen af 1980'erne, og har siden skabt en række værker fra udsmykninger, fritstående skulpturer, kirkeinventar og mindre arbejder fra krukker og fade til monumentale krukker i samarbejde med Tommerup Keramiske Værksted.
I serier af værker udforsker han det keramiske materiales muligheder i relation til tegning, grafik, bogkunst, fotografi med en fin fornemmelse for materiale og processer.
Motiverne kredser om den klassiske oldtid og den jødiske og kristne billedverden.

Se mere...
DANSK http://annlinnemann.blogspot.dk/2018/04/peter-brandes-ostraka-april-juni...
ENGLISH http://annlinnemann-english.blogspot.dk/2018/04/peter-brandes-ostraca-ap...
Åbningsreception onsdag d. 25 april kl.16-19.00.

 

Se steder i nærheden...

Javascript is required to view this map.
Kort