Føj til favoritter Del Send
Udstilling | 08/08/11

Mød Doktor Glas

 

 

Aktuelle begivenheder:

  • I en sø har Bjørn Nørgaard fået bygget en cirkulær ø på 50 meter i diameter. Man kan via en fast forbindelse gå ud til øen, der angiveligt er en kærlighedsø. Foto: Erik Refner / Scanpix Foto: Ikke oplyst

    I en sø har Bjørn Nørgaard fået bygget en cirkulær ø på 50 meter i diameter. Man kan via en fast forbindelse gå ud til øen, der angiveligt er en kærlighedsø. Foto: Erik Refner / Scanpix

Kastrupgård viser lige nu en flot ophængt samling fra glasdoktoren Per Hebsgaards hånd. Se hvor du kan finde hans værker i hovedstaden.

Denne sommer viser Kastrupgårdsamlingen en udstilling af kunst i glas fremstillet på Per Steen Hebsgaards værksted. Hebsgaard – eller Doktor Glas som han også kaldes – er blandt de førende, når kunstnere arbejder i... glas.

Per Hebsgaard er født i Thisted og udlært i Tarm. Samtidig med at han i 1967 bliver svend, modtager han glarmesterfagets bronzemedalje. Sølvmedaljen følger i 1975. I 1970 blev han ansat i det gamle, velrenommerede værksted for glaskunst, Freese & Sønner, som han fem år senere bliver medejer af – for dog i 1986 at grundlægge sin egen virksomhed. Hans arbejde for kunstnere er blevet vist i udvalg ved flere lejligheder.

Bl.a. deltog han i det danske kulturfremstød i Frankrig med udstillingen »Ny Dansk Glaskunst«, som blev vist i Chartres i 1988 og senere på Ny Carlsberg Glyptotek i København, Kunsthallen Brandts i Odense og Musikhuset i Aarhus.

Garant for kvalitet
Siden er kunstværker fremstillet på hans værksted blevet udstillet ved efterhånden mange lejligheder i ind- og udland ved flere lejligheder. Blandt hædersbevisningerne kan nævnes Prins Henriks, Ole Haslunds og Velux Fondens legater.

For et par år siden modtog Hebsgaard Bindesbøll Medaljen. Med Thorvald Bindesbøll Medaljen kan Akademiet for de Skønne Kunster »udmærke et menneske, der har ydet en indsats af høj kvalitet inden for brugskunst og industriel grafik«.

Når kunstnere kommer til glasdoktoren med deres projekter og bestillingsopgaver og fortæller, at så meget de ellers kan lyne og bande, så skal der nu bankes det største glashus op, der nogen sinde er set i Jylland og omegn, så kigger den på samme tid beskedne og selvbevidste mand på dem med sine ganske usædvanligt blå øjne og siger, at jamen, så gør vi da det.

Dertil kommer selvfølgelig restaureringsarbejder af forskellig art, som eksempelvis de nænsomme udskiftninger af ruderne i Roskilde Domkirke. Per Hebsgaard er efterhånden også blevet glasprofessor og har undervist i materialets mest overraskende muligheder på adskillige kunstakademier.

Udstillingen i Kastrupgårdsamlingen, der tidligere på året er blevet vist på Glasmuseet i Ebeltoft, er blevet til for at markere Glasdoktorens 25-års jubilæum og der er talrige, meget forskelligartede eksempler på værker af mange af de mange, mange kunstnere, hvis visioner er blevet forløst af Per Hebsgaard og hans medarbejdere.

Her fremhæver vi tre af de adskillige værker til det offentlige rum, hvor Per Hebsgaard har lagt værksted til. Det drejer sig om kirkeruder af Peter Brandes og Per Kirkeby samt en stor skulptur til Ørestaden af Bjørn Nørgaard.

Hvad: »Glaskunst – fra Per Hebsgaards værksted«
Hvor: Kastrupgårdsamlingen
Hvornår: Frem til 2. oktober. Åben tirsdag-søndag 14-17. Onsdag til 20.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Peter Brandes i Vejleå Kirke

-------------------------------------------------------------------------------------------------
For 15 år siden blev der bygget en ny kirke i Ishøj. Det er et stort sogn, så det er en stor kirke, og den er tegnet af Wohlers Arkitekter (arkitektfirmaet bag Louisiana), der har taget inspiratorisk udgangspunkt i de gamle landsbykirker, der er spredt rundt omkring i det ganske land.

De består typisk af to eller tre krydshvælvede sektioner, kor og tårn. I Vejleå Kirke er der to sektioner eller to fag, hvis adskillelse er markeret af et bånd med glasruder udformet af Peter Brandes, der i sin tid blev valgt til at forestå hele den kunstneriske udsmykning af kirken.

I modsætning til hvad der er hovedreglen, har der fra begyndelsen været et tæt samarbejde mellem arkitekt og kunstner – og altså Per Hebsgaards værksted. Det arkitektoniske sprog er mesterligt enkelt og bevidst afdæmpet, som for at give rum til kirkens markante kunstneriske udsmykning. Selv apsisbuens runde væg er nøgen.

Krucifikset ser man forgæves efter. I stedet hænger Kristi hoved ned fra væggen til venstre for prædikestolen. Brandes har nemlig også skabt skulpturer til kirken og hentet en rødlig granitsten til alteret fra Golgata ved Jerusalem. Glasruderne er et væsentligt element af hele kirkens udtryk.

Lyset strømmer gennem ruderne ind i kirken og danner den oversanselige stemning, vi kender fra navnlig katedraler i Sydeuropa med deres pragtfulde glasruder. Om aftenen stråler lyset ud over egnen som et markant fyrtårnsagtigt signal om kristendommens tilstedeværelse.

De 22 kvadratmeter store trekantede glaspartier fortæller nogle af de vigtigste historier i den vestlige civilisation. Over alteret er det Kristi korsfæstelse og opstandelse i ét billede. Ved indgangspartiet Isak og Abraham. Andre motiver er f.eks. Job, Lazarus samt Kain og Abel.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Per Kirkeby i Gentofte Kirke
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Den store fortælling er også det tematiske udgangspunkt for Per Kirkebys meget vellykkede udsmykning af Gentofte Kirke.

Den oprindelige kirke stammer helt tilbage fra 1100-tallet, men bygningen har undergået mange forandringer, og i 2008 tog menighedsrådet skridtet og fik – med fondsstøtte – opsat 11 nye ruder formgivet af Per Kirkeby og udført på Per Hebsgaards værksted i en af de klassiske glasteknikker, hvor stykker af farvet glas opbygges til en helhed fastholdt af blylister.

Med de nye blyruder er der skabt en større overensstemmelse mellem middelalderkirkens arkitektur og udsmykningen, og det til trods for at Per Kirkeby naturligvis arbejder i et moderne sprog. Hvert billede er et selvstændigt værk, men man kan se en kunstnerisk sammenhæng fra rude til rude, og til sammen gengiver de en række af Bibelens vigtigste historier.

Vi begynder i Paradis – eller rettere: Det tabte paradis. Nemlig det skelsættende øjeblik da Adam og Eva udvises. Herefter følger blandt andet fortællingerne om Syndfloden, tilintetgørelsen af Sodoma og Gomorra, flugten til Ægypten, indtoget i Jerusalem, natten i Getsename Have og korsfæstelsen.

Alt sammen fortalt i dramatiske og pågående billeder der på grund af materialet, arkitekturen og placeringen er mere enkle end vanligt fra Kirkebys hånd. Mere ro og – i ordets bedste forstand – primitive penselstrøg og det hænger sammen med materialet og rudernes placering.

I modsætning til mange andre former for billeder til kirker er det figurative ikke et fremherskende element i Kirkebys kirkekunst. Fortællingen er i billederne, men den formidles først og fremmest gennem en symbolik og ikonografi, der mere eller mindre er Kirkebys egen og også genfindes i andre af hans nyere værker.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Bjørn Nørgaard i Ørestaden
-------------------------------------------------------------------------------------------------
I et forsøg på at skabe identitetspunkter i Ørestaden er der opstillet foreløbig tre, meget omfangsrige skulpturer af henholdsvis Per Kirkeby, Hein Heinsen og Bjørn Nørgaard, og den sidstnævnte, der er placeret på hjørnet af Vejlands Allé og Ørestad Boulevard, er skabt i samarbejde med Per Steen Hebsgaards værksted.

Det er en af Bjørn Nørgaards større skulpturer. I en sø har han fået bygget en cirkulær ø på 50 meter i diameter. Man kan via en fast forbindelse gå ud til øen, der angiveligt er en kærlighedsø med indlagt rislende vand og så et stort skærmende tag af farvet glas.

Glasset rummer gengivelser af en mængde af de sære, langstrakte og leddeløse figurer, som Bjørn Nørgaard har arbejdet med i en årrække. Glasset er på omkring 250 kvadratmeter og – karakteristisk for Bjørn Nørgaards værk – i mange stærke farver.

Øen tilbyder sig som et poetisk udflugtsmål og en mulighed for stille refleksion midt i en travl bydel karakteriseret af en uegal arkitektonisk kvalitet og en foreløbig mangel på mødesteder.