Berlingske anmeldelse
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Føj til favoritter Del Send
Udstilling | 17/12/12

Himmel og Helvede

  • Foto: PR Foto: PR
Kunsthallen Nikolaj viser to udstillinger. Den ene skildrer tiden og det ufattelige. Den anden kritiserer både samtiden og alle tider for menneskelig fornedrelse, diskrimination og apartheid.

Det er selvfølgelig herligt overskueligt, når et kunstværk kan opfattes på få minutter, men det har nu også sin kvalitet at ofre længere tid på Eva Kochs overvældende »I am the river« i Nikolaj Kirkes hovedskib: En 12 m høj videoprojektion med en optagelse af et enormt vandfald.

Titlen er inspireret af et essay om tiden af Luis Borges, og tanken ledes også hen på erkendelsen af, at tiden går, og klokken slår, og man kan ikke bade i den samme flod to gange osv. Men såvel billedfeltets udformning som dets korrespondance med de øvrige buer i det mørklagte kirkerum kan måske uvilkårligt få en besøgende til at tænke på en altertavle.

Det voldsomme vandfald, der også associerer til kvindeskødet som porten til livet, støder undervejs i sit styrt mod et klippefremspring, så det ser ud, som om der også er opadgående bevægelse; som om noget - ligesom i et maleri forestillende Marias himmelfart - er ved at stige til vejrs og kæmper for at komme op til den tomme himmel, hvor ældre kunstnere traditionelt placerede en gengivelse af Gud.

Flot og meditativt er det, men Eva Koch er også en af sin generations fremmeste kunstnere med video som foretrukken materiale. En film om hende fortæller om tidligere bedrifter; hun har blandt andet deltaget i biennalen i Venedig - og det har kunsthallens anden udstiller også.

Tracey Rose tematiserer i sine groteske, undertiden teatralsk pinagtige og vulgært vrængende film og billeder den politiske virkelighed i Sydafrika. Øjensynligt er kulturen stadig funderet på en deprimerende lang række undertrykkende mekanismer. Mellem racer, mellem køn, mellem klasser.

Det, der så hæver de udstillede værker over det banale, er påpegningen af, at det at genere hinanden åbenbart er en basal menneskelig tilbøjelighed, der ikke nødvendigvis har noget at gøre med politisk korrekte, fastlåste sort/hvide forestillinger om, hvem der er de onde, og hvem der er de gode.

Der er lidt himmel og helvede over de to udstillinger. Menneskelig dårskab hos Tracey Rose og billedet af det sublime hos Eva Koch.

Hvem: Eva Koch og Tracey Rose.

Hvor: Kunsthallen Nikolaj, Nikolaj Plads, København.

Hvornår: Tirsdag-søndag kl. 12-17, torsdag tillige til kl. 21. Til 27. januar.

Aktuelt fra Nepal - foredrag af ambassadør Kirsten Geelan

Aktuelt fra Nepal

Foto: Ikke oplyst

Fernisering Chrestina Jørgensen

Byliv

Byliv | 04/11/13

Vind med AOK

AOK har altid masser af spændende konkurrencer med fede præmier.
Foto: Torkil Adsersen
Byliv | 04/11/13

Guides til København

Få inspiration til en aften, en dag eller en weekend i København. Vi har samlet vores guides her.

AOK Tjenester