Berlingske anmeldelse
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Føj til favoritter Del Send
Udstilling | 25/04/12

Helt høj af Hammershøi

  • Vilhelm Hammershøi: »Interiør Strandgade 30«, 1901, fra kataloget. Tilhører Niedersächisches Landesmuseum, Hannover. (udsnit) Foto: Pressefoto

    Vilhelm Hammershøi: »Interiør Strandgade 30«, 1901, fra kataloget. Tilhører Niedersächisches Landesmuseum, Hannover. (udsnit)

    Foto: Pressefoto
Man kan blive høj af Hammershøi og få udvidet horisonten på Statens Museum for Kunsts modige udstilling, hvor nye vinkler opstår i mødet med beslægtede malerier af andre europæiske kunstnere.

Åbne døre, rygvendt kvinde i enkelt interiør, støvkornenes dans i solstrålerne er blandt Vilhelm Hammershøis foretrukne motiver. Og nu er chancen der for at stå ansigt til ansigt med disse fint dragende værker med skildringer af det sjælelige rum.

Statens Museum for Kunsts store, modige og øjenåbnende præsentation, hvor der er rig mulighed for at blive høj af Hammershøi og samtidig udvide horisonten - idet Hammershøi præsenteres i sammenhæng med en lang række beslægtede malerier af andre europæiske kunstnere - er en fornem og berigende start på foråret.

Meget tyder på, at der er en samklang mellem Hammershøis evne til at indkredse det sjælelige rum og vor tids identitetssøgen. Det er inspirerende og relevant, at Statens Museum for Kunst nu viser et stort udvalg af Hammershøis vigtige værker og samtidig sætter fokus på, at han ikke stod helt alene med sine bestræbelser på at skildre det isolerede menneske, menneskeskikkelsen, især kvinden, i interiøret, lysets indfald i rummet og en bagvedliggende, anet dramatik.

Man kan, som udstillingen »Hammershøi og Europa« viser det, iagttage paralleller i den internationale kunst. Mest oplagt er overensstemmelsen mellem James McNeill Whistlers monumentale maleri »Arrangement i gråt og sort: Portræt af kunstnerens mor«, som er lånt fra Musée d’Orsay i Paris, og Hammershøis portræt »Kunstnerens mor, Frederikke Hammershøi«, i privateje. 

Læs også: Top 5: Her er de bedste udstillinger lige nu

Som Kasper Monrad skriver i den forskningsbaserede, store katalogbog fremstår Hammershøis billede som »en spejlvendt parafrase over Whistlers maleri. Det er dog kun stillingsmotivet, han har overtaget«. Der er tale om en selektiv inspiration, for stemningen er en anden, Hammershøi skræller alt overflødigt væk. Han vil ned til essensen.

Det moderne

Hans interesse for at undersøge selve rummet i interiørbilleder med motiver fra privatboligen, lejligheden i Strandgade på Christianshavn, skal ses i dette lys. Det er især her, han er moderne, også selv om der i eksempelvis maleriet »Åbne døre« fra 1905, fra Davids Samling, er tråde tilbage til hollandsk 1600-tals-kunst.

De sparsomt møblerede rum i Hammershøis kunst er ikke portrætter af tomhed, men sjælelige rum.

Peter Nørgaard Larsen er inde på noget lignende i kataloget, hvor han skriver om »det åbne maleriske udtryk«. Malerierne med de rygvendte kvinder - det er oftest Ida Hammershøis nakke - rummer gerne en portion sanselighed.

Det er på flere måder en modig udstilling. Man spærrer øjnene op, når Hammershøis »Interiør med læsende mand« fra Den Hirschsprungske Samling er placeret side om side med Edvard Munchs blå billede »Nat i Saint-Cloud«, privateje, deponeret på Metropolitan Museum of Art i New York. Begge billeder kredser om mandlig eftertænksomhed, men det kunstneriske udtryk er milevidt fra hinanden. Det er tilsyneladende en pointe.

Læs også: Mellem udsyn og nærsyn

Med udstillingen og bogen er det lykkedes at pointere såvel det nyskabende hos Hammershøi som de europæiske strømninger og mulige inspirationskilder. Dørene er slået op til nye vinkler på Hammershøi. Det er dog et problem på udstillingen, at det, der netop er centralt hos Hammershøi - nemlig rummets betydning - overdøves med den alt for tætte ophængning af hans malerier. Ramme ved ramme kan de dårligt udfolde stemningen.

Hvad: Udstillingen »Hammershøi og Europa«.
Hvor:
Statens Museum for Kunst. Katalogbog med tekst af Kasper Monrad m.fl. Rigt illustr. 256 sider, 298 kr.
Hvornår:
Tirs.-søn. 10-17, ons. 10-20. Til den 20. maj 2012.
Vises herefter på Kunsthalle der Hypokulturstiftung, München.

Javascript is required to view this map.
Kort

Skriv en kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Kommentarer

Foto: Ikke oplyst

MER’ og bedre SEX – workshop med Jakob Olrik

MER’ og bedre SEX – workshop med Jakob Olrik

Foto: Ikke oplyst

Forfør ham – workshop med Jakob Olrik

Forfør ham – workshop med Jakob Olrik

Foto: Ikke oplyst

Sidsel Storm and jazzy wines @ Andersen Boutique Hotel

Event

Byliv | 04/11/13

Vind med AOK

AOK har altid masser af spændende konkurrencer med fede præmier.
Foto: Torkil Adsersen
Byliv | 04/11/13

Guides til København

Få inspiration til en aften, en dag eller en weekend i København. Vi har samlet vores guides her.

AOK Tjenester