Berlingske anmeldelse
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Føj til favoritter Del Send
Udstilling | 02/04/12

En kort men lykkelig historie

  • Fotoudsnit. Max Ernst (1891 - 1976) To figurer uden køn. Kimærer 1933 Foto: PR, Statens Museum for Kunst

    Fotoudsnit. Max Ernst (1891 - 1976) To figurer uden køn. Kimærer 1933

    Foto: PR, Statens Museum for Kunst
Gennem en parade af hovedværker fortæller Statens Museum for Kunst udstillingen om ismerne i det 20. århundrede. Udstillingen former sig som en kort og kontant indføring i nyere dansk kunst.

...

Statens Museum for Kunst har gennem de senere par år været samlingerne igennem med henblik på en nyophængning. Med sans for ambition og store armbevægelser kalder Nationalgalleriet sidste etape i nyophængningen for »Dansk og International Kunst efter 1900« - men det er måske at tage munden for fuld.

Ophængningen er en præsentation af dansk kunst i det 20. århundrede (og ti år ind i det 21.) med en række udenlandske værker på sidelinjen.

Læs også: Over 100 år på 66 minutter

De udenlandske kunstnere er valgt med omhu ud fra deres tilknytning til landet og deres betydning for danske kunstnere. Eksempelvis Robert Smithson og Lawrence Weiner i forhold til især 1960ernes kunstscene men i virkeligheden også de efterfølgende årtier.

Det er godt disponeret, for valget af udenlandske kunstnere i denne sammenhæng viser, hvor tæt forbundet Danmark i perioder har været med den såkaldt internationale kunst.

Danske kunstnere har altid diet af inspirationen fra strømningerne i kunstens metropoler. Engang var det Paris. Senere blev det New York, London og Berlin og nu måske fjernere lokaliteter, hvis man skal se på nogle af de alleryngste værker.

Læs også: Top 5: Her er de bedste udstillinger lige nu

Nyophængningen af museets danske samling (og de danske kunstneres udenlandske inspiration) er - hvad ellers? - kronologisk disponeret i et flot forsøg på at fortælle historien om nogle af forandringerne i det 20. århundrede.

Med højdepunkter som Weie og Giersing, Søndergaard og Nolde, de konstruktive malere, de ekspressive billedkunstnere i Cobra og omegn, Eks-Skolen og konceptkunsten, de vilde 80ere, de cool 90ere og de identitetssøgende i det nye årtusinde.

Og så surrealismen naturligvis. Den må man gå en omvej for at se i kronologisk sammenhæng med geometrisk og abstrakt maleri i omtrent samme periode.

Men surrealismen beskæftiger sig jo også eksplicit med sindets kældre og psykens pulterkamre, og det er vel passende, at den ligger i nogle halvmørke sale lidt for sig.

Placeringen af Freddie & Co. giver en mulighed for at give billederne bedre rammer. For de højloftede sale i Kunstmuseets tilbygning er godt nok krævende, når det kommer til ophængning af forholdsvis små malerier.

Her klarer 1980ernes vilde sig bedre, ligesom museet har eksperimenteret med en dynamisk ophængning af de konstruktive malere.

Læs også guiden: De fem romantiske museer

Mange steder er rumproblemerne løst virkeligt godt og inspireret, som når der er gjort en dyd ud af nødvendigheden. Jo nærmere vi kommer nutiden, jo færre værker af den enkelte kunstner.

Vigtige navne fra 1960erne og frem er repræsenteret med chokerende få værker, men til gengæld er flere fra tiden medtaget på den begrænsede plads, og det er en stor glæde eksempelvis at se et større værk af afdøde William Louis Sørensen foldet ud.

Det er også fint at lægge vægt på nogle af den tids kvindelige kunstnere som for eksempel Kirsten Justesen. Hist og her griber man sig i at savne kunstnere. Kunne der ikke være et værk af Eric Andersen udover det, der er skjult på museet?

Er kredsen omkring Baghuset i 1990erne ikke lige lovligt beskedent repræsenteret? Var det, hvad der kunne blive plads til i denne sammenhæng af Bjørn Nørgaard? Spillede Peter Bonnén ingen rolle for 1960ernes minimalisme? Hvor er Ingvar Cronhammar?

Læs også: Gå gratis på museum

Til gengæld er det glædeligt, at der også er blevet plads til markante værker af nogle af de nyere kunstnere som eksempelvis Elmgreen & Dragset samt Martin Erik Andersen. I bred almindelighed fungerer nyophængningen som en introduktion til dansk kunst gennem de seneste 100 år - og så hjælper det selvfølgelig gevaldigt, at der gennemgående er tale om meget fine værker.

Hvad: Nyophængning af dansk og international kunst efter 1900.
Hvor: Statens Museum for Kunst.
Hvornår: Tirsdage-søndage 10-17, onsdage tillige til 20. Til 1. januar 2016.
Hvordan: www.smk.dk

Javascript is required to view this map.
Kort

Skriv en kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Kommentarer