Omtale
Føj til favoritter Del Send
Scene | 15/10/07

Veje til Operaen

  • Foto: Steen Larsen Foto: Steen Larsen
I 2005 fik København sin Opera ved havnefronten og 16. februar 2008 åbnede det ny skuespilhus på den anden side af vandet. - Med tiden dukker sikkert endnu flere kunst- og kulturinstitutioner op ved havneløbet. Men hvordan skal vi komme tørskoet fra den ene side til den anden uden at vandre kilometerlange omveje? AOK har kastet et blik på de mulige veje fra city til Holmen.
Senest opdateret 27. august 2009.
 

Operabro tur-retur!

Foto: Ikke oplyst
Lige siden Operaen juridisk var en realitet i slutningen af 90erne, har heftige diskussioner om transporten til Holmen genlydt i gangene på Københavns Rådhus. I første omgang drømte kommunen om en cykle- og gangbro fra Kvæsthusmolen til Operaen. Den ide blev siden skrinlagt til fordel for visionen om at bore en tunnel under havneløbet - en meget dyr og besværlig løsning, viste det sig, og så kom brobyggeriet for en kort bemærkning på banen igen, lige ind til et lyst hoved sagde "pendulbåd", så var det dette fatamorgana de slipsklædte fuldmægtige jagtede rundt i korridorerne.

I november 2006 kunne Københavns borgere så læse i Berlingske Tidende, at Ritt Bjerregaard og Klaus Bondam havde modtaget et tilbud fra Realdania Fonden der tilbød at betale 525 mio. kr. for en bro, et parkeringsanlæg, samt en lille park ved det ny skuespilhus på Kvæsthusbroen. Tilbudet havde hverken Bjerregaard eller Bondam meddelt borgerrepræsentationen eller nogen anden for den sags skyld. Nu stod det imidlertid på tryk i avisen og så kom der atter gang i de små brobizzer...

 

Den direkte vandvej

Foto: Ikke oplyst
Den mest bekvemme og direkte vej til Operaen fra fastlandet i indre by er nok byens havnebusser- og taxaer. Havnebusserne sejler direkte til Operaen med afgang fra henholdsvis Nordre Toldbod og Det Kongelige Bibliotek seks gange i timen mellem kl. 10 - 23.

Det sjove og lidt finere alternativ til Movias sejlende busser er havnetaxierne fra Flyvefisken. De kan ikke prajes, men kommer sejler i pendulfart en time før og efter Operaens forestillinger. Flyvefisken kan selvfølgelig også bestilles i dagtimerne og når nu Operaen ligger der og puster sig ved havneløbet, er vandvejen vel den mest oplagte og stemningsfulde vej at komme anstigende - hvis man da kan holde balancen, når der er dømt landgang. Det eksklusive touch ved at komme anstigende med en Flyvefisk er, at den afgår fra kajen foran Admiral hotel og anløber lige foran Operaens trappe, hvabehar!

Læs mere om Havnetaxien Flyvefisken her

 

Realdanias bro fra Skuespilhuset til Operaen

Foto: Ikke oplyst
Som de første til officielt at byde ind med et tilbud om at kreere en ny forbindelse over havneløbet til Holmen, præsenterede Fonden Realdania den 1. marts 2007 et skitseforslag til en samlet løsning for en forbindelse mellem de historiske bymiljøer Frederiksstaden og Holmen. Forslaget er udarbejdet af arkitektfirmaet Lundgaard & Tranberg og indeholder en broforbindelse for fodgængere og cyklister direkte mellem det ny skuespilhus på Kvæsthus-broen og Operaen på Holmen, samt et underjordisk p-anlæg og et grønt anlæg.

Det Kongelige Teater har selvfølgelig klappet glad i hænderne over forslaget, men i Københavns Kommune er det blevet modtaget mere lunkent. Klaus Bondam har sågar udtalt til TV-Lorry, at han ikke mener, at nye broforbindelser over havneløbet skal dikteres af kulturinstitutionerne! Man har dog lov at mene, at der er flere fordele ved gangbare forbindelser mellem Det Kongelige Teaters spritnye bygninger, samt at kvæsthusområdet bliver "åbnet op" ved at placerer en gangbro det mindre velkendte og befærdede sted. Men heller ikke Operaens bygherre, A. P. Møller, var særlig begejstret for Realdanias forslag, så han kom selv kommet med et forslag.

 

A. P. Møllers bro med afsæt i Nyhavn

Foto: Ikke oplyst
For selv at kunne have medindflydelse på, hvordan havneløbet omkring Operaen kommer til at tage sig ud, har A. P. Møller via sin bestyrelse fået arkitektfirmaet 3 x Nielsen til at udforme deres vision for en cykel- og gangbro over vandet. Her tager broen sit afsæt på den pæne side af Nyhavn og lander på Christiansholm, hvorfra to små broer fører videre til henholdsvis Operaen på Dockøen og Holmen bagved. På denne ret så chikke måde, skabes en direkte rute fra Nytorv ud til Operaen.

Til gengæld kommer det lidt isolerede skuespilhus på Kvæsthusbroen fortsat til at ligge lidt tilbagetrukket fra trafikale forbindelser, og det er blandt andet nationalteatret selvfølgelig kede af. Det samme er forskellige politikere på rådhuset. Til gengæld ser de særdeles optimistisk på, at der ikke følger p-anlæg eller flere parker med i Møller-visionen. Blandt andet Social-demokratiet, Det Radikale Venstre og De Grønne frygter nemlig, at Realdanias påtvungne p-anlæg indbyder til mere biltrafik i området og det hænger ikke sammen med den kommunens plan om at begrænse biltrafikken i indre by. Alene på den baggrund fik Møller-initiativet iført sig den gule førertrøje i kampen om broforbindelsen over havneløbet til Operaen på Holmen.

I foråret 2008, umiddelbart efter Skuespilhusets åbning, kom så den endelige afgørelse fra Københavns Kommune: A.P. Møller-broen skal blive en realitet.

 

Afstemning om transportformen over havneløbet

Foto: Ikke oplyst
Fra onsdag til onsdag i uge 34/35 lavede AOK læserafstemning om, hvilken transport over havneløbet der foretrækkes. 674 læsere klikkede ind for at stemme og den klare vinder blev Realdanias model fra Kvæsthusbroen til Dockøen, som 48% af stemmegiverne helst ville slentre en tur på. 35% foretrak A. P. Møller-broen, mens 8% synes, at havnebusserne er den bedste løsning. 3% vil fortsat tage med bus 66 og de sidste 3% insisterer på bilen.
- AOK takker for svarerne.
 

Til Operaen i bil? - Don't!

Foto: Ikke oplyst
Da A. P. Møller og hustru i 1999 købte den centrale og sydlige del af Dockøen på Holmen for siden hen at bygge Operaen, burde egnens byplanlæggere nok have skærpet tonen i forhold til trafikken til området. Enhver der har forsøgt at køre i bil til Operaen, ved i hvert fald hvor mange omveje det tager at nå frem. Tilkørsel i bil til Operaen foregår ad Kløvermarksvej på Amager og over Nyholmsbroen til Frederiksholm med kurs mod Dockøen. Busslusen fra Christianshavn til Holmen er lukket for biltrafik, så derfor kan bilister fra midtbyen ikke snuppe en genvej over Christianshavn.
- Dyt, dyt. Bare ærgerligt, Sonnyboy!

Når man endelig frem i bil, munder turen ofte ud i jagten på en parkeringsplads, for Operaen har kun et begrænset antal til rådighed. Dette sætter både områdets beboere og det miljøbevidste Danmark unægtelig pris på, for den slags virker generelt præventivt mod øget biltrafik. Men for dem der ejer en rullende benzinsluger, er det ret belastende at vejen til Operaen ikke breder sig mere direkte foran bilruden.

 

Bus nr. 66 og så til fods...

Foto: Ikke oplyst
Lige siden Operaens åbning har bus 66 troligt taget turen til Holmen og kørt ad Danneskiold-Samsøes Allé til Operaens nypudsede stoppested ved Fabrikmestervej. Bussen kører fast 4 - 6 gange i timen hele dagen lang, så man også kan tage med bussen på udflugt omkring Operaen i fuld dagslys.
I forbindelse med alle forestillinger på store scene i Operaen indsættes der ekstra operabusser efter forestillingen. Disse annonceres på Movias hjemmeside (www.movia.dk).

Bus 66, der kører helt fra Emdrup Torv over Nørrebro Station, videre til Vesterport og herefter med kursen mod Christianshavn Torv og Operaen, er en udmærket løsning når turen går til Holmen. Spadsereturen ad Holmens toppede brosten og en af de plankebelagte broer til Operaen er ganske fin, hvis man gerne vil se sig omkring i området og (ikke mindst) ankommer i flade sko. Til gengæld er turen ikke helt optimal for festklædte operagæster i stiletter og nystrøget skjorte.

Har bus 66 ikke et stoppested i din nærhed, kan man tage Metroen til Christianshavns Torv, hvorfra man kan tage bus 66 eller gå den sidste kilometer til Operaen.

 

Det mener brugerne..

Møller-initiativet iført

Møller-initiativet iført sig den gule førertrøje i kampen om broforbindelsen over havneløbet til Operaen på Holmen....colleges | online colleges | distance learning colleges | campus based colleges | high schools

 

Det rette sted at tage en Flyvefisk

Flyvefisk sejler i fast rutefart fra Admiral Hotel til Operaen og er den hyggeligst, hurtigst og mest effektive måde at komme til Operaen på.

 

Kast havnen til

Kast havnen til og lav arealerne om til byggegrunde, så kan der blive plads til alle, der er alligevel ingen der kan bruge vandet mere. Måske turistbådene, de kan kommer over i busser.

 

sejlbåde i kanalerne

Hvad med sejlbådene? Kan de komme ud og ind (under broen)? Der er da en sejlklub eller flere i Christianshavn kanal, og ivrig sejllads om sommeren,er der taget højde for det?
Venligst
PJ

 

Forbindelsen fra city til Operaen

Til åbne bro-forbindelser,er der ikke tænkt på dansk vejrlig i sæsonen-det er hverken festligt eller stemnings fuldt, at se frem til en opera oplevelse i halvvådt og gennemblæst festtøj,
fordi man valgte den "pæneste" landfaste vej over gangbro.
Yderligere bør Kbh. Kommune åbne op for en mere flexibel måde at tackle transport vejene til af fra operaen på. F.eks. v./forestillingers begyndelse og slut-at tillade bil/taxa trafik ad nærmeste vej enten i busslusen eller næste nærmeste vej - og ikke give opera-gæster en meget stor omvej eller andre unødige handicaps for at få en både festlig og smuk oplevelse i Kbh. centrum.

 

Skriv en kommentar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar. Log ind eller Register

Byliv | 04/11/13

Vind med AOK

AOK har altid masser af spændende konkurrencer med fede præmier.
Foto: Torkil Adsersen
Byliv | 04/11/13

Guides til København

Få inspiration til en aften, en dag eller en weekend i København. Vi har samlet vores guides her.

AOK Tjenester