Føj til favoritter Del Send
Scene | 16/12/13

Teateråret: Mere kan også gøre det

  • Ideerne var ikke rigtig gode nok, udførelsen heller ikke altid prangende. Flere steder – herunder på Det Kongelige Teater – var der skruet alvorligt ned for produktiviteten. Vil man stabilisere økonomien, skal man åbenbart simpelthen lade være med at spille, mener Berlingskes teaterredaktør. Foto: Claus Bech

    Ideerne var ikke rigtig gode nok, udførelsen heller ikke altid prangende. Flere steder – herunder på Det Kongelige Teater – var der skruet alvorligt ned for produktiviteten. Vil man stabilisere økonomien, skal man åbenbart simpelthen lade være med at spille, mener Berlingskes teaterredaktør.

    Foto: Claus Bech
  • Bylinefoto af Jakob Steen Olsen Foto: Liselotte SabroeBylinefoto af Jakob Steen Olsen Foto: Liselotte Sabroe
  12  
Man kan konstatere, at der altså stadig er stor interesse for at gå i teatret, men også at teatret kunne se ud til at blive mere og mere polariseret.

Teaterredaktør
Teateråret startede med lidt af en kold spand vand: Danmarks Statistiks nytårsgave til teatret var tallene for sæsonen 2011-2012, som endnu engang meldte om en tilbagegang i tilskuerinteressen. Denne gang på 100.000 i forhold til sæsonen før.

Man landede på et pænt rundt tal: to mio. tilskuere. Til gengæld havde man for første gang gjort tallene op for de ikke-statsstøttede teatre – og så kunne man pludselig lægge en million tilskuere oveni. Er det kommercielle underholdningsteater – sådan som mange tror – ved at æde sig ind på de subsidierede »seriøse« teatre? Det ved vi, når vi over de næste år har noget at sammenligne med.

Man kan konstatere, at der altså stadig er stor interesse for at gå i teatret, men også at teatret kunne se ud til at blive mere og mere polariseret. I et teaterliv, hvor det går glimrende på mindre scener og i det brede, spektakulært anlagte privatteater, mens de større, offentligt støttede scener har sværere ved at ramme noget og nogen – sværere ved i det hele taget at finde et repertoire, som fanger publikum og tiden.

Ideerne var ikke rigtig gode nok, udførelsen heller ikke altid prangende. Flere steder – herunder på Det Kongelige Teater – var der skruet alvorligt ned for produktiviteten. Vil man stabilisere økonomien, skal man åbenbart simpelthen lade være med at spille. Og efteråret bød mest af alt på mere af det samme med gammelkendte koncepter – kan vi ikke snart aftale, at teaterkoncerten får en pause?

Til gengæld var det for alvor sæsonen, hvor teatrene samarbejdede på tværs af sund og bælt og dermed forrentede forestillingerne bedre.

At man må til at lægge sig i selen for at skaffe et nyt – yngre – publikum, er ikke en hemmelighed. Kun langsomt er teatret ved at komme i gang med det nødvendige publikumsarbejde. Værre ser det ud med internationaliseringen.

 

De største lyspunkter stod en række mindre teatre for – samt en håndfuld dramatikere, som mente noget om noget. Men man savner risikovillighed på det danske grinebiderteater, hvor alle helst skal have det lidt hyggeligt. Hele tiden. Og helst med musik til. Mere kan faktisk også gøre det.

Skriv en kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Kommentarer

Byliv | 04/11/13

Vind med AOK

AOK har altid masser af spændende konkurrencer med fede præmier.
Foto: AOK.dk
Byliv | 08/04/14

Hvem skal nomineres til Byens Bedste 2014?

Årets kategorier ligger klar, men hvem fortjener en nominering? Giv dit bud, og vind fede præmier.

AOK Tjenester