•
  •
  •
  •
Scene | 18/10/10

Dødens triumf

• Kvinde med kavalerer: Sine Bundgaard, Johan Reuter og Johnny van Hal i »Lulu« på Operaen. Foto: Miklos SzaboKvinde med kavalerer: Sine Bundgaard, Johan Reuter og Johnny van Hal i »Lulu« på Operaen. Foto: Miklos Szabo
Sine Bundgaards farlige sødme og Stefan Herheims suveræne teaterleg fejrer triumfer i Alban Bergs »Lulu« på Operaen. En mesterlig opsætning af en mesterlig opera.
Lulu med de mange mænd. Lulu med de mange navne. Lulu er her, der og alle vegne, og hun er ikke bare omdrejningspunktet i Alban Bergs opera af samme navn, baseret på Frank Wedekinds skuespil »Erdgeist« og »Die Büchse der Pandora«.

Lulu er, som Don Giovanni i Mozarts opera, selve værkets raison d’être. Så længe hun er der, er det hende, der sætter rammerne, og det gør hun lige fra operaens åbningsscene, hvor en sprechstallmeister byder hende velkommen med ordet »Hereinspaziert«.

Ind træder Lulu, og hun er det farligste dyr i cirkus, skæbnesvanger og dødbringende, men »Lulu« handler ikke kun om det kvindeligt erotiskes destruktive sider. Mændene er jo besat af tanken om at lade sig besætte, også hos dem er sanseligheden udartet til dyrisk (selv)destruktion. De er lige gode om det alle sammen. Men det er Lulu, der bestemmer farten.

Og denne Lulu skal jo så helst have det hele, og hvilken triumf for Sine Bundgaard, at alt lykkes for hende i partiet som Lulu i den »Lulu«, der fredag havde premiere på Operaen.

Der er hos hende en sødme i stemmen, der aldrig bliver skinger, aldrig bliver bremset af Bergs komplekse musik, og der er en sødme i hendes væsen, der giver hendes Lulu en vidunderlig blanding af fager femininitet og furiøs farlighed. Det er mageløst, og det bliver ikke ringere af, at norske Stefan Herheim har iscenesat. Som et hyperintelligent legebarn med en troldsplint i øjet skaber han en forestilling, hvor realismen alene ligger i følelserne, som så til gengæld er åh, så menneskelige.

Ellers er det teater, cabaret, cirkus og gøgl, det her, alt sammen understreget af en idérigdom, også i det visuelle, der aldrig virker overlæsset: Der er klovnegenfærd, der fra forskellige positioner iagttager, hvad der sker på scenen. Der er kopier af Det Kgl. Teaters gamle scene på scenen. Der er lirekassen henne i hjørnet. Der er sminkebordet, hvor de døde kan sminkes til klovne, så de kan slutte sig til genfærdene. Der er en voldsscene, der ligner noget fra »A Clockwork Orange«, en bizar skeletdans og sex bag en glasrude, hvor kødfarvet trikot bliver til ægte nøgenhed.

Stefan Herheim leger og citerer, og hans legesyge flugter fornemt med Alban Bergs partitur, der ikke kun er en virtuos omgang med tolvtonemusikkens virkemidler, men tillige citerer alt fra Wagner til Bizet. Der er, sagt på en anden måde, tale om en iscenesættelse, der er på optimal omgangshøjde med værket – som ikke digter hen over det, men forløser alle dets sceniske muligheder, og som gør det med en virtuositet, der gør det svære let.

Og der er mere i godteposen: Der er komponisten Eberhard Klokes rekonstruktion af tredje akt, som Berg ikke nåede at gøre færdig, og som er både dybt loyal og helt sin egen. Der er Johnny van Hal som Alwa, Peter Lodahl som maler og neger, Sten Byriel som den bizarre mandsling, Schigolch, Randi Stene som den lesbiske grevinde Geschwitz og Johan Reuter som Dr. Schön og Jack the Ripper. Der er flere endnu, og der er ingen svage steder, heller ikke hos Det Kgl. Kapel, som dirigenten Michael Boder styrer suverænt.

At nyde denne opsætning af et af det 20. århundredes musikdramatiske mesterværker kræver kun, at man læner sig tilbage og ser og hører, helt frem til slutningen, hvor døden også triumferer over Lulu, og hvor den sidste rest af scenografi bryder sammen, fordi Lulu jo var meningen med det hele. Uden hende er der ingenting. Det kunne ikke ende meget værre. Som musikdramatik kan det ikke være meget bedre.

Hvad: Opera: Lulu
Hvornår: Spilleperiode 15. okt. - 10. dec. 2010
Pris: 95kr - 745kr