Berlingske anmeldelse
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Føj til favoritter Del Send
Scene | 30/01/13

Anmeldelse: »The Room«

  • Foto: PR-foto, Per Morten Abrahamsen Foto: PR-foto, Per Morten Abrahamsen
Esther Wrobel udvider dansens rum, når hun fantasifuldt går i clinch med tyngdekraften og danser på væggene i duoen »The Room«.

...

Man er nærmest helt rundtosset, når forestillingen »The Room« er færdig. For man føler både i hoved og krop, at man har fløjet, hoppet og snurret rundt mellem vægge, gulv og loft sammen med koreografen og danseren Esther Wrobel og hendes franske makker, nycirkusartisten Milou, i scenografiens virtuelle stuerum.

Siden 2007 har dansk/israelske Esther Wrobel, der er uddannet i Israel, markeret sig stærkt som moderne danser herhjemme. De sidste par år har hun excelleret i luftdans, også kaldet vertikal dans, hvor hun ligesom nu i »The Room« på Republique ved hjælp af klatreudstyr og snoretræk danser rundt på vægge og udfordrer tyngdekraften.

I koreografiens præcise samspil med Samuel Moores videoanimationer er det skiftevis danserne, videobillederne eller begge dele, der bevæger sig og skaber synsbedrag for os tilskuere.

Både kroppe og rum opleves i uvante vinkler som i et surrealistisk computerspil, og når vi f.eks. ser danserne i fugleperspektiv med et virtuelt trægulv under fødderne, er det som om, vi selv sidder oppe i loftet og kigger ned.

Læs også omtalen: Edderkoppekvinder i luften

»The Room« på Republique er en videreudvikling af Esther Wrobels korte og meget vellykkede videoanimerede soloværk med samme titel fra 2011, der blev præmieret af Statens Kunstfond. Lige så vellykket som soloen er den nye 50 minutter lange duo desværre ikke. For selv om vertikal dans med videoanimationer fortsat fascinerer, og der nu er to kraftfulde kvinder, der folder sig ud, som var de spiderwomen i saltomortaler og spring, så savner duoen overordnet en strammere dramaturgi.

Som kontrast til den vertikale dans er det oplagt, at der indimellem er dans på scenegulvet, hvor lyset skaber rum om danserne. Men de dyriske, robotagtige og kaleidoskopisk spejlende bevægelser, der viser trangen til at frigøre sig fra tyngdeloven, er for uinteressante. Flere skift mellem scenebillederne er for lange, og Camilla Barrattt-Dues musik, der giver fint drive til luftdansen, formår ikke at udfylde dansepauserne. Nye dimensioner Vertikal dans er ikke noget nyt fænomen.

Den postmoderne dansepioner Trisha Brown sendte i starten af 1970erne sine dansere rundt på væggene i Whitney Museum i New York og op og ned ad byens høje husmure. Esther Wrobel har i kombination med videoanimationer givet vertikal dans nye dimensioner på scenen, og selv om Wrobels duo »The Room« ikke er et helstøbt værk, viser den med al tydelighed, at der er masser af potentiale i denne hybridgenre mellem dans og nycirkus.

Hvad: »The Room«
Hvem: Produceret af Esther Wrobel & Cie Lezartikal. Koreografi: E. Wrobel
Hvor: Republique
Hvornår: Sidste dag 1. februar.

Javascript is required to view this map.
Kort

Skriv en kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Kommentarer

Byliv | 04/11/13

Vind med AOK

AOK har altid masser af spændende konkurrencer med fede præmier.
Foto: AOK.dk
Byliv | 08/04/14

Hvem skal nomineres til Byens Bedste 2014?

Årets kategorier ligger klar, men hvem fortjener en nominering? Giv dit bud, og vind fede præmier.

AOK Tjenester