•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Føj til favoritter Del Send
Scene | 21/01/13

Anmeldelse: »Frankenstein genskabt«

  • Anders W. Berthelsen her med Danica Curcic. Foto: PR

    Anders W. Berthelsen her med Danica Curcic.

    Foto: PR
»Frankenstein genskabt« på Det Kongelige Teater er en tyndbenet kloning mellem tegneserie og mørkt-manende moralsk fortælling.

Hvad handler historien om videnskabsmanden Frankenstein egentlig om? Den handler selvfølgelig om doktor Frankenstein, der kommer grueligt galt af sted, da han i sin formastelige ambition om at skabe liv får skabt et monster.

Men den handler også om os selv: Om drømmen om evigt liv. Læs: Angsten for døden. Det gælder Mary Shellys berømte, gotiske gyserroman og det gælder »Frankenstein genskabt«, Det Kongelige Teaters moderne version af fablen.

Dramatikeren Kasper Hoff har genmanipuleret historien i et moderne laboratorium og skabt en kloning mellem tegneserien og den mørkt-moralsk formaning, mellem pjank og idedrama.

I virkeligheden minder »Frankenstein genskabt« mest af alt om en forestilling, som de laver dem på Nørrebro Teater. Det er der ikke noget i vejen med, og selvfølgelig skal Det Kongelige Teater også prøve noget nyt:

Kombinationen af stjernenavne på rollelisten, rockmusik og en populær titel lokker da også tilsyneladende et større – og yngre! – publikum ind i Skuespilhuset.

Der er meget pænt at sige om forestillingen: Instruktøren Heinrich Christensen får spillet hen over scenen flot og frækt, inden teksten for alvor bliver for tung bagi, ligesom Palle Steen Christensen gør effektiv brug af Skuespilhusets scenes hæve-sænke-funktion, hans hypermoderne laboratorium er drønflot, og så introducerer han tilmed et imponerende og spektakulært scenografisk chok halvvejs.

Sangeren Johan Olsen, der fungerer som historiens fortæller, moralske talerør og lettere dæmoniske, fremaddrivende manipulator, er det bedste ved det hele.

Den sceniske energi er på plads og med sine imponerende og smukke vokaludladninger, lige hjemme i det bredmundede brøl som i skønsangen, får han Kenneth Thordals knækprosa til at lyde meget bedre, end den faktisk er i de sange, der undertiden forvandler forestillingen til en moderne rockkoncert.

Skuespillerne får meget ud af lidt

Og så er der skuespillerne, der får det meste ud af lidt: Anders W. Berthelsen spiller sin pjokkede videnskabmand som en sympatisk, følsom mand, der bliver offer for sine egne ambitioner, med en passion, der strengt taget er en bedre sag værdig. Måtte han snart få den store rolle på teatret, han fortjener.

Og samspillet med Frankensteins bekymrede assistent er ganske rørende og forandrer sig djævelsk i takt med, at Nikolaj Kopernikus muterer fra nørdet hengiven livsven til klonet monster med uhyggelig effekt. Først umælende kødklump, siden iskold og illoyal stræber i takt med, at pottetræning og opdragelse har sat ind.

Lars Brygmann låner sin kølige præcision og Danica Curcic sin evne for at favne både uskyld og fordærv som mystiske, skurkagtige fristere, der lokker Frankenstein på afveje, uden at rollerne rigtigt er noget.

Kasper Hoff har muligvis faible for at fortælle lige ud ad landevejen, men hans dialog er – pænt sagt – ikke synderligt udfordrende. Tankegodset bevæger sig ikke ud over den selvfølgelige fortælling. Det bliver til for lidt, og der burde ellers være dimensioner nok i en moderne verden. Er han dramatikeren, der ikke vil være voksen?

Med andre ord er »Frankenstein genskabt«, groft sagt, et omvendt Frankensteins monster: Levende i det ydre, stendød indeni.

Hvad: »Frankenstein genskabt«.
Hvem:
Manuskript: Kasper Hoff. Sangtekster og musik: Kenneth Thordal.
Iscenesættelse: Heinrich Christensen.Scenografi: Palle Steen Christenen.
Hvor:
Det Kongelige Teater, Skuespilhuset. Til 4. april.

Byliv | 04/11/13

Vind med AOK

AOK har altid masser af spændende konkurrencer med fede præmier.
Foto: AOK.dk
Byliv | 08/04/14

Hvem skal nomineres til Byens Bedste 2014?

Årets kategorier ligger klar, men hvem fortjener en nominering? Giv dit bud, og vind fede præmier.

AOK Tjenester