Føj til favoritter Del Send
Restaurant og café | 22/09/10

Take away er blevet cool

  • En af Room Services udbringnings-el-biler parkeret i Rantzausgade foran Cofocos italienske restaurant Scarpetta Foto: Else BjørnEn af Room Services udbringnings-el-biler parkeret i Rantzausgade foran Cofocos italienske restaurant Scarpetta Foto: Else Bjørn
Det er nemt, det er som regel hurtigt, og selvom det ikke er billigt, gør vi det ofte: Bestiller take away leveret til døren. Men den take away, som budet afleverer, ændrer sig.

Fra pizza til rigtig mad
"Holdningen til take away har ændret sig. Hvor det før måske var mest nørder og single-mænd, der bestilte pizza og burgere og sad alene og spiste det, er det i dag også børnefamilier og karriere-mennesker, der bestiller mad udefra", mener direktør Nick Rasmussen fra det københavnske firma Room Service, der er ejet af restaurantgruppen Cofoco. Room Service bringer både mad ud fra Cofocos egne restauranter og take aways samt fra godt 30 andre københavnske restauranter. Omkring 25.000 gange har en Room Service bragt mad i år i deres grønne el-biler.

"I starten var Just-Eat (landsdækkende udbringningsfirma og konkurrent til Room Service, red.) mest pizzaer og mad fra grillbarer, men sådan er det ikke længere" siger Nick Rasmussen som endnu et tegn på, at danskernes forhold til take away ændrer sig fra usund junkfood til mad, som man kan være bekendt at servere for kæresten, familien og gæster. De spisesteder og take aways, som Room Service leverer fraer primært restauranter og take aways udvalgt efter et kvalitetskriterium.

Sushi er et hit hos firmaer og private

Sushi udgør næsten 20 procent af leveringen fra Room Service, på trods af at kun tre ud af de 36 tilknyttede restauranter er sushibarer. Og størstedelen af sushien, bliver bestilt fra Sticks'n'Sushi.

I løbet af ugen er det ifølge Nick Rasmussen mest firmaer, der bestiller sushi til møder eller personalemad, mens sushien især kommer på bordet i weekenden hos de private kunder.

Regnvejr gik travlhed
Hvor travlt de små grønne el-biler har, afhænger af vejret.
"Hvis det er gråvejr, eller det regner, går det helt amok for os på Room Service. Det kan godt være, at vejret i Danmark er trist og gråt, men forretningsmæssigt er det helt perfekt, hvis man har en mad-udbringnings-forretning", indrømmer Nick Rasmussen.

Folk bor tit tæt på
Ofte er det dog lige før, at det er hurtigere for Room Service at bringe ud til fods end at starte el-bilen.
"Mange kunder bor kun et stenkast fra det sted eller den restaurant, de bestiller mad fra. Før vi åbnede Room Service fik Torben Klitbo (som sammen med vennen Christian Lytje ejer restaurant-kæden Cofoco) ofte bragt sushi ud fra Sticks'n'Sushi på Gammel Kongevej, selvom han boede på en sidevej til Gammel Kongevej lige ved siden af - men på 5. sal", siger Nick Rasmussen med et smil.

Bestiller flere gange om ugen
"Vi har mange faste kunder, som bestiller dagligt eller flere gange om ugen. En af vores kunder er for eksempel en børnefamilie i Valby, som bestiller mad via Room Service tre gange om ugen, selvom om det koster 300 kroner at få bragt mad helt ud til Valby (mod f.eks. 69 kroner til Ydre Østerbro). Ofte køber de mad for et tilsvarende beløb", fortæller Nick Rasmussen fra Room Service.

Når man ikke orker
Direktør Nick Rasmussen mener både, at kunderne bruger Room Service som alternativ til selv at lave mad og til at gå på restaurant.
"Ind imellem har man lyst til noget lækkert, men er måske ikke lige i humør til at gå ud af sit hus og skulle tale med folk og have pænt tøj på", siger Nick Rasmussen, der kan bekræfte at Room Services bude har afleveret mad til en del morgenkåber og bare overkroppe og andre spøjse påklædninger.

Eksempler på spisesteder, som du via Room Service kan bestille mad fra:
Burger & Bun - Kiin Kiins nye burgerjoint
Bruuns - fantastiske sandwich i Gentofte
Les Trois Cochons - rustik mad fra Sydfrankrig
Manfreds - Relæ-kokkens take away
Skovshoved Hotel - ambitiøs, fransk/dansk mad
Yans Wok - Hongkong-kinesisk mad