Føj til favoritter Del Send
Restaurant og café | 03/07/18

Overblik: Københavnske spisesteder rykker ind på Roskilde Festival

  • Insektburger fra Syngja. Foto: Preston Drake-Hillyard

    Insektburger fra Syngja.

    Foto: Preston Drake-Hillyard
  • Foto: Preston Drake-Hillyard Foto: Preston Drake-Hillyard
  • Foto: Preston Drake-Hillyard Foto: Preston Drake-Hillyard
  • Foto: Preston Drake-Hillyard Foto: Preston Drake-Hillyard
  • Food Court på Roskilde Festival. Foto: Preston Drake-Hillyard

    Food Court på Roskilde Festival.

    Foto: Preston Drake-Hillyard
Der er ingen grund til at gå sulten i seng på Roskilde Festival, som i år sælger alt fra vegetarburgere til japanske specialiteter fra i alt 130 madboder, hvoraf 20 er nye.

Roskilde Festival har længe været meget mere end god musik. Festivalen er gennem årene også blevet en årlig begivenhed, hvor mad er i fokus. Derfor rykker flere af Københavns populære restauranter, caféer og streetfood-steder ud af byen og slår sig ned på pladsen med den orange scene i centrum.

Igen i år er udvalget stort. I alt består dette års Roskilde Festival af 130 madboder - 20 af dem er nytilkomne.

Med det store udbud af god mad på festivalen har man i år valgt at lave en helt ny foodtruck-park ved Arena og udvide det populære Food Court i den gamle hal, så den kommer til at strække sig over hele tre områder.

»Med over 130 madboder minder Roskilde Festival mest af alt om en storby, hvor man kan gå på opdagelse i et stort og varieret udbud af gastronomiske oplevelser. I vores Food Court, som vi i år har udvidet betragteligt, kan man spise sig gennem street food fra adskillige verdensdele, men boderne serverer selvfølgelig også festivalklassikere og det mere traditionelle danske,« fortæller Lars Orlamundt, divisionschef for salg og partner på Roskilde Festival.

Foto: Preston Drake-Hillyard

Blandt de nytilkomne madsteder på Roskilde Festival finder man blandt andre:

Kuma er en forholdsvis ny lille japansk restaurant, der åbnede i 2017 på Jagtvej på Nørrebro. Her serveres traditionel japansk gademad, og der er dermed ikke sushi på menuen. I år rykker Kuma ind i Food Court, hvor man kan bestille japanske retter som for eksempel kålomelet, kold ramen-salat og misosuppe.

Ris8, som til hverdag holder til på i WestMarket på Vesterbrogade, har også fundet vej til Food Court i år. Her kan man bestille forskellige risottoer, men også smoothie med blandt andet rismælk, avocado og hampefrø.

Duck It, som er en af de mere populære foodtrucks i København, er også at finde på dette års Roskilde Festival. Her er, som navnet antyder, and på menuen. På festivalen kan man vælge mellem Duck You Burger eller Duck n chips.

Food Court på Roskilde Festival. Foto: Preston Drake-Hillyard

Blandt de nye navne på madscenen er også nogle af de mere garvede i branchen - eksempelvis Cock's & Cows og Letz Sushi. For at komme med på listen over årets madboder på Roskilde Festival, skal man blandt andet udfordre gæsternes smagsløg, fortæller Lars Orlamundt.

»Når vi udvælger årets madboder, prøver vi især at udfordre festivalgæsternes forventninger til klassisk festivalmad. Det kan f.eks. være, når vi serverer burgere med plantefars eller fårekyllinger. Roskilde Festival både præger og afspejler tidens trends, og derfor er udbuddet af vegetarretter og veganske retter større i år, og denne andel vil stige gennem de næste år,« siger han.

Fokus på vegetariske og veganske retter

Den popularitet, vegetarisk og vegansk mad har fået, har netop skærpet kravene til madboderne, hvilket betyder, at alle boder skal servere minimum en vegetarisk ret. Derudover er der flere madboder, som udelukkende serverer grønnere alternativer, heriblandt Naturli Foods, hvor man eksempelvis kan få en plantebøf.

Man kan også kaste sig over insektburgeren, der dukkede op på festivalen i 2017, og som igen i år serveres hos boden Syngja, som holder til i Food Court. Burgeren er en veggieburger med insekt-sprinkle og green fries med fårekyllinger.

Foto: Preston Drake-Hillyard

Københavnerkendinge på Roskilde

Igen i år kan man glæde sig over, at flere kendte københavnske madsteder er at finde på festivalpladsen.

Man kan blandt andet finde restaurant Grød, der har formået at løfte noget så simpelt som et måltid grød til at være en hip og lækker ret, som fås i et utal af varianter. Grød har været at finde på Roskilde Festival siden 2013, og i år rykker de ind i Food Court.

Henrik Ydes Kiin Kiin-koncept dukkede op på Roskilde i 2014, og igen i år kan man nyde de populære asiatiske bao (dampede boller). Dem finder man i området Back Alley.

Samme år kom pizzakongen Gorm med på madscenen, og også i år kan man sætte tænderne i Gorms sprøde pizzaer, som også er at finde i Back Alley.

I 2016 dukkede den populære, københavnske madkæde Madklubben også op på festivalen. De er at finde i Art Zone.

Selv om Hooked kun har været fremme i et års tid og først åbnede en officiel restaurant i år, er det, der startede som en lille fiske-fast-food-truck, nu en af byens mest populære steder. Her bliver alt godt fra havet lavet om til fast-food, der ifølge københavnerne er så godt, at stedet i sidste måned vandt prisen for Byens Bedste Streetfood 2018. Sidste år dukkede de op på Roskilde Festival og er igen i år at finde i Food Court-området.

Af andre gode madsteder kan nævnes: Yoburger (Back Alley), Barburitto (Back Ally), Tatar (Art Zone), Zahida (Food Court) og Streetpolenta (Agora J)

Fakta om maden på Roskilde Festival

 

  • Mere end én million måltider bliver serveret i madboderne.
  • Der er over 130 madboder på Roskilde Festival, og i alt 180 udsalgssteder som byder på mad og drikke.
  • Der serveres 400 forskellige madretter på tværs af boderne.
  • I 2018 er 20 nye madboder kommet til.
  • Alle madboder skal have minimum en vegetarret på menuen.
  • 25 tons overskudsmad fra festivalens boder omdannes til madretter for socialt udsatte.
  • Cirka 1 million liter øl udskænkes i ølboderne. Dertil kommer 30.000 liter økologisk vin, 645.500 kopper økologisk kaffe, 12.000 liter økologisk kakaomælk og 30.000 liter økologisk juice.
  • 100.000 kg. isterninger og knust is bruges til drinks og nedkøling.
  • I 2018 er 90 % af madbodernes råvarer økologiske.
  • Roskilde Festival har udviklet sit eget økologi-mærke i samarbejde med Fødevarestyrelsen, som sikrer, at boderne, der kun eksisterer en uge om året, stadig kan få dokumentation for deres økologiprocent.