Føj til favoritter Del Send
Restaurant og café | 12/03/12

Michelinstjerner giver mere omsætning

  • Christian Arø Mortensen, manden bag michelinrestauranten AOC Foto: Morten JuhlChristian Arø Mortensen, manden bag michelinrestauranten AOC Foto: Morten Juhl
Når den franske michelinguide udgiver onsdag sin årlige guide, giver det flere gæster og mere omsætning til de restauranter, der får de eftertragtede gourmet-stjerner, men kun på grund den omtale, de skaber.

...

Hvert år når stjernerne i den årlige michelinguide bliver offentliggjort, er spændingen stor: Hvem får og hvem mister?

Foruden prestigen og anerkendelsen af den oplevelse, som restaurantens kokke og tjenere leverer, er der også cool cash på spil.

Læs også: De fik stjerner i 2011

"En michelinstjerne gør en økonomisk forskel for en restaurant, fordi den giver presseomtale og opmærksomhed, som betyder flere gæster og dermed mere omsætning. Især det første år, hvor presseomtalen og opmærksomheden og dermed gevinsten er størst. Men en god anmeldelse af restauranten kan have samme effekt", siger Christian Aarø Mortensen, der i flere år har drevet gourmet-restaurant i Moltkes Palæ. Først under navnet Prémisse uden stjerner, og nu AOC, som i 2010 fik sin første michelinstjerne.

"Michelinstjernen har betydning for, hvor mange udenlandske gæster en restaurant får, da de udenlandske gæster i højere grad end danskerne, bruger michelinguiden, når de skal ud at spise i København", mener Christian Aarø Mortensen fra AOC.

Jan Restorff kom til Søllerød Kro på et tidspunkt, hvor gourmetrestauranten ikke havde nogen michelinstjerne.

"Da vi fik en stjerne, kunne vi mærke kæmpe forskel, for vi fik mange flere gæster - både udenlandske og branchefolk. At få en stjerne giver nok 5-10 procents stigning i omsætning, men stigningen bliver ikke ved, når man har fået stjernen flere år i træk", fortæller restaurantchef Jan Restorff fra Søllerød Kro.

Læs også: Her kan michelinstjernerne falde i år

Mere om Søllerød Kro og AOCAOK.dks guide til 2011s michelinrestauranter