Berlingske anmeldelse
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Føj til favoritter Del Send
Restaurant og café | 17/08/12

Man gjorde en fisk fortræd

  • Strandmøllekroen Foto: Uffe WengStrandmøllekroen Foto: Uffe Weng
Der sjuskes desværre for meget med både råvarerne og anretningen i køkkenet på Strandmøllekroen. Og anmelderen blev snydt for dessert og kaffe.

Når solen skinner, forvandles Strandvejen til et livligt strøg, og mellem Tårbæk og Skodsborg har Strandmøllekroen i en menneskealder lokket de forbifarende med smørrebrød, fiskedeller eller en hurtig kop kaffe.

Kroens nye forpagter synes imidlertid også at have ambitioner, der strækker videre – i hvert fald kan man læse på hjemmesiden, at »alt som dyrkes, samles, fanges og opdrættes i Danmark, findes i Strandmøllekroens køkken«.

Det vidtløftige slogan skulle dog vise sig at være lidt af en overdrivelse. Den aften, vi var forbi, havde jeg i hvert fald svært ved at mobilisere begejstringen over spisekortet, der talte gamle travere som tatar, dampede blåmuslinger, jomfruhummersuppe, carpaccio, fiskefrikadeller og bøf.

Eneste fisk (der ikke var blevet til frikadelle) var en stegt rødspætte – den røgede laks, som ellers strakte sig over to retter, var udsolgt og har næppe heller været fanget i Danmark. Vi have bestilt bord udendørs – med udsigt over Øresund – og fandt et, som var nogenlunde afskærmet for vinden af et læhegn.

Desværre var vi, efter nogen ventetid, nødt til at fægte voldsomt med armene for at påkalde os tjenernes opmærksomhed for at få et spisekort. Endelig lykkedes det at få serveret et glas bobler: Cremant d’Alsace fra kooperativet i Hunawihr (64 kr.). Champagne findes ikke som glasservering på vinkortet, som ikke ligefrem kan kaldes ophidsende: samtlige vine hentet fra én importør og med al for megen vægt på det oversøiske efter min smag.

Leverandørstyrede vinkort vækker unægtelig associationer i retning af gårsdagens landevejskroer i provinsen. Det lykkedes mig dog finde en halv flaske udmærket chablis 1 cru Fourchaume fra Tremblay (300 kr.) fra gode, gamle Frankrig.

Vi startede med at dele en gang kalvetatar, som ærligt talt ikke var videre appetitligt anrettet: Kødet, der så ud som om, det var klasket op på tallerkenen, havde flere brune skjolder som tegn på oxidation. Ifølge kortet var der tale om rørt tatar, men med hvad kødet var rørt, var ikke til at smage.

Jeg savnede i den grad modspil til det meget lyse kød i form af f.eks. kapers, sennep, æg, løg, cognac, urter og hvad man ellers kunne finde på at røre i en tatar.

Derefter fik vi vores egentlige forretter. Jeg havde bestilt dampede blåmuslinger, som ifølge tjeneren kunne gøre det ud for en let hovedret. Jeg blev dog glad for, at jeg havde valgt serveringen som forret, for halvdelen af muslingerne var ikke åbnede, og så kan man som bekendt ikke spise dem. Så mange selvdøde muslinger på én tallerken har jeg faktisk aldrig været udsat før, hverken ude eller hjemme.

Jeg gætter på, at kokken må have glemt at sikre sig, at skaldyrene stadig var i live, før han kogte dem. De relativt få åbne muslinger var endvidere ekstremt små, så bortset fra den udmærkede suppe i bunden af tallerkenen, var der ikke meget næring at hente i denne anretning.

På den anden side af bordet var min ledsagers jomfruhummersuppe desværre ikke mere vellykket. Selve suppen, som nærmest var brunsort, var alt for kraftigt kogt ned og sød, brændt, karamelliseret og klart for stærk i smagen – vi måtte levne.

Og fyldet var desværre ikke bedre: Ovenpå en ægget flan med rucola lå to hummerhaler, som var så skamkogte, at den ene næsten smuldrede. Ud af begge haler tittede den tykke sorte tarm, som kokken ikke havde gjort sig den ulejlighed at fjerne.

Langt bedre tilberedt og med saften i behold var den – om end noget klejne – helstegte rødspætte, som udgjorde min hovedret. Til gengæld haltede tilbehøret: Nogen havde tømt et glas meget stærke og salte kapers ud over den stakkels fisk, hvis smag blev totalt druknet.

På den anden side var der gang i en servering af 250 gram oksefilet fra Himmerland – delt i to bøffer, måske fordi kødstykket havde været for lille til at skære en flot bøf? På trods af dette var kødet stegt medium rare som ønsket og fint mørt og saftigt, men endnu engang var tilbehøret problematisk, eftersom en kolossal grøn dyne af formentlig cremefraichebaseret estragoncreme totalt overdøvede, hvad kødet måtte have haft af smag.

Resten af garnituren bestod af en sjusket bunke forårsløg, persillerødder og babygulerødder, som var tilberedt alt for længe, hvilket især stjal al charme fra de spæde gulerødder. Endelig, ej at forglemme, en skål med små nye stegte kartofler, der var så tørre og rynkede som en strandvejsmama efter 40 år på Bellevue.

Mørket var efterhånden faldet på – og jeg mener mørket, for der var ingen som helst lyskilder på bordet, ikke så meget som et lille fyrfadslys. Til gengæld havde vi selskab af en eller flere mus, som gentagende gange pilede forbi i skulderhøjde langs læhegnet. Da først jeg havde sikret mig, at der ikke var tale om en rotte, rørte det mig ikke så meget.

Min ledsager var derimod ikke ligefrem tryg ved situationen. Ost og dessert blev der desværre ikke noget af, for da vi bad om se kortet, fik vi at vide, at kokken var gået hjem. Det undrede os temmelig meget, eftersom klokken ikke var mere end 21.40 på en varm lørdag aften i højsæonen.

Godt nok har jeg efterfølgende bemærket, at det står skrevet med småt på kroens hjemmeside, at køkkenet lukker kl. 21, men i så fald er det normal praksis, at man advarer gæsterne om den tidlige retræte på forhånd, så folk kan få mulighed for at vælge en dessert. Også restaurantchefen, som have betjent os hele aftenen, var tilsyneladende forduftet, og før vi fik en chance for at bede om kaffe, stod ungtjeneren allerede klar med betalingsterminalen for at lukke vores regning.

Jeg har forgæves forsøgt at komme i tanke om andre tilfælde, hvor jeg er blevet snydt for kaffe og dessert i løbet af mine 17 år som madanmelder. Det er klart, at sådan en skuffende udgang på aftenen ikke ligefrem trækker op i et regnskab, som i forvejen tæller udelukkende fejlbehæftede retter, og der er således ingen vej uden om laveste karakter – én stjerne.

Hvad: Strandmøllekroen
Hvor: Strandvejen 808, Klampenborg, tlf. 39 63 01 04
Hvor meget: Hovedret fra 160 kr., Vin fra 190 kr.

Skriv en kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Kommentarer

Mus og rotter

Under et nyligt besøg på Kroen i Søllerød så jeg til min store overraskelse to rotter sidde i gårdenhaven, en særegen oplevelse !!!!

Mvh

Vinsnobben i Hjørnet

 

Censur

Alle negative kommentarer vedrørende anmeldelsen er behørigt blevet slettet. Det er hvad man i dagens Danmark kalder censur. I en enhver debat er det helt i orden at stille spørgsmål til skribentens integritet og evne til at vurdere de forhold der beskrives. AOK og Berlingske bevæger sig klart på kanten af at gennemføre censur mod indlæg som stiller sig kritisk til vurderingen og sagligheden i anmeldelsen. Hvis AOK og Berlingske kun ønsker bekræftende kommentarer til indholdet bør det foreslås at lave en fan-side til omtalte anmelder.

Vedr. brugerkommentarer
Kære brugere,

vi sætter stor pris på kommentarer til anmeldelser, når de handler om stedet, der bliver anmeldt. Når de bliver personspecifikke og kommer til at handle om anmelderen frem for anmeldelsen, vurderer vi, at de ikke længere har relevans for jer brugere. Derfor fjerner vi dem fra debatten.

Mvh redaktionen, AOK

 

Aha

Mindre genistreg at anmelde en restaurant, hvor de søger ny forpagter.
http://www.naturstyrelsen.dk/Naturbeskyttelse/Skov/Statsskovene/SalgOgUd...

 

Hej Torben

Årsagen til, at Berlingske anmelder bedre restauranter i eller tæt på København er formentlig, at (den betalende) målgruppe af Berlingskes læsere bor i eller tæt på København. Det moderne internet har så gjort, at provinsborgere og udkantsdanskere gratis kan læse anmeldelserne online og tillykke til dem.

 

Restauranter i provinsen

Til Tanja Pedersen!.

Du skærer alle restauranter i Holbæk over en kam, når du siger, at der ikke findes gode restauranter i Holbæk.

Jeg har aldrig forstået, at mennesker spiser så meget caffeteria mad, som serveres på Mc. Donnald, Pizzarier og Jensens Bøfhus, i sidste tilfælde til uhyrligt opskruede priser.

Jeg tror den indstilling du giver udtryk for, er den generelle holdning blandt mange Holbækkere, der syntes det er finere at sige "Vi var i København og spise igår", og gerne på Price eller tilsvarende steder.

Mit kendskab til Holbæks restauranter er åbenbart større end dit, når din opfindsomhed ikke strækker sig længere end Jensens Bøfhus.

Vil du spise fint og dyrt kan du vælge SuRi, vil du spise prismæssigt middel kan du vælge restauranten ved marinaen, og vil du spise godt til en billig penge kan du vælge Mega Bowl, og det oven i købet ad libitum, og man behøver ikke at bowle for at spise i restauranten, og vil du spise fremmedartet findes der både Kinessiske og Vietnanesiske restauranter.

For alle de nævnte restauranter, og flere andre, gælder det, at råvarerne er af fineste kvalitet, og tilbehøret, i de flestes tilfælde ikke hældt ud af en dåse. I alt fald i de danske restauranter, tilberedes maden af faglærte kokke, ligesom der forefindes faglærte tjenere.

Jeg ved godt, at når man læser madanmeldelserne, så foretages der ikke mange udenfor Valby bakke, og så lige et hjertesuk, hvorfor skal 99% af alle anmeldelser foretages hos de såkaldte fine restauranter. Der findes et utal af restauranter som laver lækker veltillavet mad, uden retterne bøhøver at have fine navne, er det slet ikke gået op for anmelderne, at det danske køkken efterhånden er blevet meget berømt, uden det behøver at være til ublu priser.

Til dig Tanja, prøv at besøge de lokale, istedet for de landsdækkende cafeteriafremstillende steder som f.eks. Jensens Bøfhus.

 

Til Henrik Rasmussen

Kære Henrik Rasmussen,

tak for din henvendelse. Ja, artiklen er gennemlæst og godkendt af redaktør.

 

Vedr. brugerkommentarer

Kære brugere,

vi sætter stor pris på kommentarer til anmeldelser, når de handler om stedet, der bliver anmeldt. Når de bliver personspecifikke og kommer til at handle om anmelderen frem for anmeldelsen, vurderer vi, at de ikke længere har relevans for jer brugere. Derfor fjerner vi dem fra debatten.

 

Til redaktøren

Er det muligt at fjerne alle de brugerindlæg, der angriber Søren Frank på hans person i stedet for at forholde sig til artiklen?
De er alle irrelevante, da de slet ikke (eller kun perifært)forholder sig til anmeldelsen. Det, der er relevant er, om Strandmøllekroen er et godt spisested eller ej, og det kan jeg se på SF's anmeldelse og de RELEVANTE brugerindlæg, at det er det nok ikke.

 

Perfid?

Synes godt nok det er svært at finde noget der er bare den mindste smule perfidt i den anmeldelse. Tværtimod, virker sprogbruget mere afdæmpet end hvad jeg ville forvente, når man ser på hvor skidt det åbenbart har været.

Mus på en restaurant er direkte ulækkert og gu skal der da være så meget lys ved bordet at man kan orientere sig uden at skulle medbringe en pandelampe hjemmefra. Med mindre de ting SF fortæller er faktuelt forkerte, hvilket jeg stærkt betvivler, så er det på sin plads med en dårlig anmeldelse. Der er SÅ mange restauranter der sjofler deres kunder med absurde overpriser og ussel mad og det er fuldstændig på sin plads at madanmelderne agerer proportionalt.

Angående det med oversøiske vine; det virker altså ikke som noget der i sig selv har trukket ned i anmeldelsen; blot som en betragtning.

 

En sjælden dårlig perle

Jeg er meget enig i SFs anmeldelse af Strandmøllekroen. Magen til optrækkeri skal man lede længe efter.

Min mand og jeg var på besøg forleden og oplevede til vores rædsel et totalt råt kyllingebryst til 180 kr (!!!) - indkøbsprisen er vel ca 2-3 kr. Blåmuslingerne var slimede og med en underlig bismag og stedet var i det hele taget ikke en oplevelse værd

 

Lidt optimistisk

Denne anmeldelse var lige lidt for venlig, da jeg aldrig i mit liv har oplevet noget så grusomt som den 'restauration' her.

Ringe service, dårligt håndværk i køkkenet og ringe respekt for de råvarer der bliver brugt til at lave mad ud af er nok overskrifterne for den forretning her.

 

Til chefredaktør Jens Grund

Uden at forholde mig til Søren Franks anmeldelse, ønskes det oplyst, om Berlingske har fulgt politiken, som blev sat i søen efter skandaleanmeldelsen af Restaurant Jasmin - nemlig, at der ved uddeling af 1 stjerne skulle en chefredaktør ind over inden frigivelse af artiklen?

http://mediawatch.dk/artikel/berlingske-aendrer-madanmelder-politik

 

Suveræn anmeldelse - svarer til vores oplevelser!

Tak!

Endelig!

Som gæst flere gange samme sted, må jeg sige, at disse oplevelser stemmer 100% med vores oplevelser, og at det var på tide at nogen gad give ejeren(e) en orientering omkring mulighederne for at rette op på tingene.

- og til jer der kommenterer kommentatoren: Har i overhovedet været der - og steder med mus og lignende i nærheden af spiseområder er altså ulækkert uanset hvad i måtte syntes selv!

 

Flødeskum med rester af salatblade

Mad der ikke er OK, et menukort parret med restaurantintentioner der vil mere end køkkenet magter, manglende oplysning om at dessert og kaffe skal bestilles før kl. 21, manglende lys ved borde samt øvrige synes at retfærdiggøre denne ganske kritiske anmeldelse. Ærgerligt, for nu var der omsider kommet en ny forpagter hvor man kunne håbe på bedre tider. Beliggenheden er jo perfekt og prisniveau middel. Hos den forrige fik jeg sidst jeg besøgte Strandmøllekroen serveret varm chokolade med flødeskum med rester af salatblade. Har siden tænkt hvad der ellers kunne gemme sig i skåle og på piskeris, men det var før den nye forpagter, så man havde jo håbet..... I.ø. er valg af vin subjektivt og bør ikke medregnes i kritikken.

 

Mus på landet måske men i provinsen hmm!!!!

Hmm undre mig mig at nogen kan kalde strandmøllekroens beliggenhed for på landet, såfremt har vedkommende aldrig ved på lolland, vi snakker om beliggenhed op til strandvejen, jeg op til 20 træer osv. men burde det være muligt at holde mus ude det vil jeg mene.

Udover dette ved manglende oplysning vil jeg lede opmærksomheden hen på at tjener er et service fag og hvad forstår man så ved service, ja op til den enkelte at vurderer men vil stadig mene at ved aftentid bør man som tjener ikke have megen faglig stolthed før man automatisk tænder noget lys eller kommer med et stearinlys det er der forhåbentligt ingen der har lidt forstand på det der kan være uenige i.

At der "mangler" Fanske vine på kortet bør ikke tælle ned da der findes mange andre lande der efterhånden er mindst ligeså gode som Frankrig til at producerer vine.

Søren slap af i dine hårde ord imod vine du muligvis ikke har smagt eller af anden grund ikke kan lide, og til jer der er negative drop lynch stemningen og kom med konstruktiv kritik, nu engang mandens job at være skeptisk omkring de steder han anmelder ellers får man aldrig et reelt billed af stedet. Hårde ord men for at sige det lige ud sande ord desværre den kære søren kommer med.

 

Mangel på gode restauranter uden for de store byer

Det er fint at der kommer fokus på den manglende kærlighed til sit fag, og fokus på det håndværk der ligger i at lave god mad.

Jeg bor i Holbæk, og her er det næsten umuligt at finde en restaurant der selv laver sin mad. Alle steder bliver tingene hældt ud af en spand eller friturestegt. Det er til at kaste op over.Jeg undrer mig til stadighed over at bøfhuset på havnefronten har fuldt hus hver dag - jeg undrer mig over at se kunderne kaste sig frådende over friturestegte løgringe, forkogte bøffer og dåsemajs i salatbaren.

Hvorfor er der ingen der bruger ærlige fødevarer, gode fødevarer og som også gider at tilberede dem godt?

Det er vist det SF også savner hos Strandmøllekroen - og det jeg savner ude i provinsen.

En oplevelse jeg lige har haft i Holbæk: En bøf til 200 kr. med "3 lækre salater, bearnaise og ristede champignon". Bøffen var gennemstegt, det beklagede tjeneren, jeg kunne få en ny hvis det var, men kokken havde altså glemt den (den var bestilt rød). Champignon, bearnaise, ingen kartofler (?!). De tre spændende salater var bulgur med rødløg, hestebønner uden noget, råmarineret rødkål drysset med peanuts! Helt ærligt. Kan man ikke sit håndværk, så lad være med at åbne en restaurant.

 

GENTAGNE gange

Det hedder "gentagne gange" og ikke "gentagende gange". Pinlig fejl.

 

Velkommen tilbage

Åh gud, hvor er det trættende og høre Jer der kræver SF korsfæstet fordi han atter anmelder en restaurant og uddeler en dårlig karaktér! Har I overhovedet selv besøgt stedet - ja, jeg har ikke og kan derfor ikke udtale mig om maden/serveringen etc., men I er der straks med lynch-stemning og trusler om at opsige abonnement! Tag dog selv derop og afprøv om SF's anmeldelse holder stik!!

Jeg ved godt, hvor jeg ikke vil ligge mine penge!

 

Lige på kornet

Du er åbenbart lidt udaf af træning Søren - Jeg syntes du er alt for venlig i din anmeldelse af Strandmøllekroen.

Stedet er under alt kritik og ingen bør overhovedet overveje at bruge så meget som en bøjet 5øre der før de får taget sig alvorligt sammen.

 

Relativitet

Vurderingen må vel tage udgangspunkt i hvor man spiser og hvad der er ambitionsniveauet på stedet, bl.a. Ift. pris.

Man klager ikke over manglende vinkort i en pølsevogn - men Strandmøllekroen har et relativt højt niveau på ambitioner og priser, og så kræver man mere - er det så vanskeligt?

 

Det lyder bekendt

Jeg må sige der er lagt meget arbejde i din anmeldelse og kan nikke genkendende til flere ting da jeg har været forbi for nyligt - desserten var nu ikke imponerende så I gik ikke glip af noget, selvom det lyder skuffende... Det er en skøn beliggenhed så man kan jo håbe det bliver et godt sted en dag;-)

 

Seriøs og god anmeldelse

En anmelder skal være kritisk og denne anmeldelse viser virkelig hvor mange restauranter der er useriøse og glemmer alt om at det altså er gæsterne der betaler deres løn.
Endelig vil jeg rose anmelder for også at besøge de mindre kendte restauranter uden stjernekokke.

 

Kokken var nok skredet...

...fordi han skulle ud at spise...

 

Velkommen tilbage fra ferien !

Du har været savnet, Søren Frank.
Fin anmeldelse; den skal nok skabe noget debat. Om ikke andet kan den bruges som undskyldning, hvis kroens skæbne bliver som Jasmins.

 

Byliv | 04/11/13

Vind med AOK

AOK har altid masser af spændende konkurrencer med fede præmier.
Foto: AOK.dk
Byliv | 08/04/14

Hvem skal nomineres til Byens Bedste 2014?

Årets kategorier ligger klar, men hvem fortjener en nominering? Giv dit bud, og vind fede præmier.

AOK Tjenester