Omtale
Berlingske anmeldelse
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Føj til favoritter Del Send
Restaurant og café | 11/04/14

Geist

  • Foto: Morten Germund Foto: Morten Germund
Bo Bechs Geist har etableret sig som en af byens hot spots. Her er altid gang i den og både international stemning som klasse.

”Jeg ikke skal lave en michelin-restaurant. Målet er et sted, hvor man godt må have det sjovt, og hvor man samtidig kan få et fandens godt måltid mad, uden at hele restauranten står og nikker høfligt. Vi er mennesker. Og vi har en begejstring. En geist. Og det håber jeg smitter. Hvorfor skulle man ikke kunne lave fantastisk mad til mange mennesker?” spurgte Bo Bech før han 11. april 2011 åbnede restaurant Geist på Kongens Nytorv nummer 8.

Restauranten ligger på solsiden af Kongens Nytorv. På striben mellem FIAT og Quote, som Torben Olsen og Anders Houmann også ejer, og Den Franske Ambassade.

To stemninger
Du går gennem porten, gennem den smukke baggård, og kommer ind til en bar, der deler restauranten i to dele.

Restaurantdelen bagerst til venstre er mest til selskaber og til en middag i rolige omgivelser, hvor man kan læne sig tilbage i buede sofaer eller sidde på sorte wienerstole.

Med front mod Kongens Nytorv ligger den mere livlige afdeling med en spisebar rundt om det store, åbne køkken med Molteni-komfuret som omdrejningspunkt og mørk marmor med fossiler på bagvæggen.

Her kan du se Bo Bech lægge sidste hånd på retterne og hans kokke arbejde koncentreret på partierne, som de forskellige afdelinger i køkkenet hedder på kokkesprog.

Musikken i baren bliver højere, som aftenen skrider frem. Spisebaren fortsætter i gulv-til-loft-vinduerne med udsigt over byens hjerte, Kongens Nytorv.

Pick 'n choose
På Geist er ingen fast menu, men et á la carte-spisekort, der med Bo Bechs eget udtryk er "psykopat-stort": 30 retter. Du kan spise så mange - eller så få - du har lyst, appetit og økonomi til. Og komme igen uge efter eller måneden efter og prøve et par af de andre retter, der fristede.

Menukortet er et af byens mest dynamiske og holder sjældent mere end én uge, før der bliver tilføjet, rettet eller sløjfet en ret.

Du får masser af Bo Bechs gode brød til. Regn med mindst to forretter og en dessert til svagsspisende kontorfolk, hvilket betyder en regning på minimum 1000 kroner for to.

Læs mere: Ét spørgsmål til Bo

Prøv blomkål med pocheret æg og trøffel eller hvide asparges stuvet med østers. Og forlad ikke etablissementet uden at have smagt Bo Bechs tiramisu'en, for sådan har du aldrig fået den før.

På bagsiden af vinkortet er et lille glaskort, men er du i tvivl, så går du sjældent galt af en flaske champagne, som går godt til mange af Bo Bechs lyse lettere.

Bestiller du en flaske fra starten i stedet for to glas Nicolas Feuilatte til 125 kroner som aperitif, er det tilmed en økonomisk løsning, hvis du for eksempel vælger en flaske André Clouet til godt 500 kroner.

Se menukortet på Geists eget website.

Læs om Bo Bechs vej fra Amager over London, Paris og michelinstjerner til Kongens Nytorv.

Læs mere om Geist på restaurantens website.

Brugeromtale
Oprettet af: Poul Langsig 1. jan 1970

I august 2004 overtog kokken Bo Bech Restaurant Paustian og fik en Michelin stjerne i 2008. Den 10. juli 2010 lukkede Restaurant Paustian.
Mandag 11. april 2011 kl. 17 åbner Bo Bech en ny restaurant i gården Kongens Nytorv 8, København K

 

Hjælp os med at holde AOK opdateret. Send os en mail, hvis du oplever, at et af de steder, vi skriver om, ikke eksisterer længere, har skiftet navn eller hvis der er andet, som ikke stemmer. Vi sætter stor pris på din hjælp.

Se steder i nærheden...

Javascript is required to view this map.
Kort

Skriv en anmeldelse

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar. Log ind eller Register

Det mener brugerne..

 

STOR skuffelse!

Min kæreste ville forære mig en middag i byen og jeg valgte Geist, da jeg altid har ønsket at besøge den restaurant. Bordet blev booket 3 uger før besøget.

Samme dag, som vi skulle spise på Geist, ringede en medarbejder 3 timer før det bookede tidspunkt og meddelte os, at der ikke var ledigt det pågældende sted i restauranten, som vi havde bestilt. Kun hvis vi kunne være ude af døren igen inden 2 timer. Jeg var forvirret, da jeg aldrig før har besøgt restauranten og ikke havde en idé om, at et andet sted i restauranten ville være fint nok. Noget usikker, sagde vi ja til at blive flyttet.

Vi kom og blev vist hen til et bord, som var placeret lige ved den centrale ”sti” gennem restauranten. Dvs. hvor alle tjenere og gæster gik forbi – ydermere var bordet på den anden side af os, et bord med 2 små børn, som larmede, hvilket børn ofte gør, når de er under 2 år. Det er selvfølgelig ikke Geists skyld, men alt i alt, med larmen fra placeringen ved gennemgangen, bordet med larmende unger og total højt popmusik i højttalerne, gjorde, at vi intet kunne høre af, hvad vi sagde til hinanden og følte os som om vi sad på Københavns Hovedbanegård.

Vi gennemgik menukortet og var ikke helt sikre på, hvordan menuerne var ment. Menukortet består af en lang række valg, hvor der ikke er defineret mellem for- eller, hovedret eller desserter. Vi spurgte den meget unge tjener, om hvordan vi skulle forstå kortet og han gav en noget mangelfuld forklaring og var på ingen måde en hjælp. Vi havde forventet, at han kunne give os forslag til en række af retter, som vi passe sammen og være en oplevelse. Nå, vi plukkede lidt fra koret og fik serveret nogle retter, som på ingen måde gav meningen for os. Min forret var 1 millimeter høj avokadoskiver (10x10 cm) med ca. 25 stenbiderrogn oven på. Lækkert bestemt, men på ingen måde noget jeg kunne blive det mindste mæt af. Min næste ret var 3 små mørbradtoppe på 2x2 cm. Det var så min for- og hovedret. Jeg var meget glad for, at der var masser af brød, for det var det, som jeg spiste mest af – i mangel af bedre og for at stille sulten. Min kæreste fik 3 usammenhængende oplevelser, men intet af det, blev han mæt af.

Et oplevelse for sig selv var tjenerstaben. Jeg tror ikke der var en eneste over 27 år. Unge og ”frisk_fyr_agtige” alle med sneakers. Ingen af dem med evner til indlevelse og kundeservice for øje. Alt for overfladiske og ikke medvirkende til, at man som gæst fik en oplevelse. Retterne fløj ind med 2 minutters pause mellem hver og man følte, at man bare skulle spises af hurtigt, så man kunne forlade stedet igen. Efter 1 time og et kvarter, var vi flere tusinde kroner fattigere, sultne og 100% færdige med Geist. Vi valgte at forlade stedet til fordel for en alternativ restaurant, hvor vi kunne spise vores dessert i fred og ro og med fokus på os som gæster.

Jeg må sige, at Geist hører til i den lave ende af, hvad vi ellers har prøvet. Restauranten giver sig ud for at være en restaurant på toppen af Københavns høje gastronomiske niveau, men den falder fuldstændigt til jorden, når man er der. På NOMA, som er forfærdelig dyr, oplever man til gengæld en sublim service, hvor man føler sig som den vigtigste person i verden, mens man er der. Jeg havde langt hellere betalt mere for vores besøg og der imod modtaget en oplevelse, som jeg forventer af denne type restauranter.

Det er nok ikke nødvendigt at nævne, at vi aldrig vil anbefale denne restaurant, eller besøge stedet selv.

 

Bemærk venligst at kommentarer ældre end 365 dage vil blive fjernet fra sitet.

AOK Tjenester