Berlingske anmeldelse
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Føj til favoritter Del Send
Restaurant og café | 16/05/13

Anmeldelse: Marchal

  • Hotel d'Angleterres restaurant Marchal anmeldes. Her anrette restaurantens køkkenchef Ronny Emborg Foto: Asger LadefogedHotel d'Angleterres restaurant Marchal anmeldes. Her anrette restaurantens køkkenchef Ronny Emborg Foto: Asger Ladefoged
Ronny Emborgs moderne, feminine køkken er blevet tilsat et skud fransk klassicisme på den nye udgave af d’Angeleterre.

Det er de færreste kokke, som frivilligt afgiver en michelinstjerne. Derfor er det også de færreste, som forstår hvorfor Ronny Emborg tidligere på året forlod etstjernede AOC for at blive køkkenchef på d’Angleterre. Hotellet er netop blevet renoveret for omkring en halv milliard, men er ikke desto mindre stadig ejet af Remmen-familien, som for otte år siden smed Emborgs gamle chef Rasmus Kofoed på porten, da han nægtede at lave stjerneskud.

Emborg fulgte, ligesom resten af køkkenpersonalet dengang, efter Kofoed og forlod Angleterre, men nu er han altså tilbage igen, som chefen for hele hotellets køkken. Og umiddelbart tænker man, at det må være svært at få a la carte’n helt op at ringe, når man samtidig skal lave club sandwiches til sultne yanks efter midnat, som f.eks. forleden, hvor Bruce »The Boss« Springsteen lagde vejen forbi.

Forandret er d’Angleterre dog i hvert fald derhen, at receptionen er så lys og uigenkendelig, at man næsten ikke kan finde rundt. Restauranten, som er døbt Marchal efter grundlæggeren af hotellet, er imidlertid holdt i mere mørke nuancer med borde uden dug i sortbejset træ, tykke gulvtæpper og højryggede stole i violet mønstret velour. Selve madkonceptet er umiddelbart lidt svært at blive klog på: Der er der ingen menu, kortet er delt i små retter til 150-160 kr., som hovedsaglig er af nordisk tilsnit, mens de store livretter, som står i markante 500 kr. per næse og skal serveres for to, er af mere klassisk fransk tilsnit.

Hvor det på moderne, ambitiøse gourmetrestauranter a la Noma, Geranium og AOC er kotumen at servere i omegnen 10 kunstfærdige snacks ellers appetizers som en fabulerende indgang på måltidet, går man her på adressen lige på retterne, og opnår derfor ikke den samme totaloplevelse. Jeg startede med en servering af stenbiderrogn, placeret på jordskokkepuré og citronfileter og utraditionelt garneret med lige dele karse, smuldrede jordskokkechips og fløde med mandelolie. Garniturerne fandt nogenlunde sammen i et nøddet smagsunivers, mens rognen til gengæld forsvandt fuldstændig. Jeg ledte og ledte, men kunne simpelthen bare ikke lokalisere smagen af rogn og har derfor svært ved at anbefale denne ret. I glasset et glas passende tør riesling Odinstahl, Pfalz (105 kr.).

Min ledsager havde derimod mere held med sig og fik aftenens vel nok mest vellykkede ret: Nederst i tallerken en æggeblomme tilberedt ved 60 grader, så den var lækkert cremet, ovenpå tynde sprøde skiver af grønne og hvide asparges, cremet ostesauce på Vesterhavsost og små chips af selvsamme ost i bagt tilstand. Ubetinget tryg velsmag. I glasset endnu en riesling, denne gang af den lidt sødere slags fra Fritz Haag i Mosel (105 kr.), hvilket matchede retten smukt.

Min næste ombæring var udmærkede stegte kalvebrisler serveret med forskellige salater – bl.a. julesalat og frisée – og en sauce på fermenterede svampe med sagogryn. I glasset en relativt let og kølig rød bourgogne 2007 Santenay fra Vincent Girardin (115 kr.), som også gik godt til min ledsagers oksetatar, der var relativt finthakket og rørt cremet og lys med – gætter jeg – bl.a. estragon, sennep og æg. Den skarpt smagende tatar var pyntet af, som det hedder i kokkesprog, med diverse urter, bl.a. ramsløg og syre. Alt i alt en forfriskende servering, omend det var svært at lokalisere smagen af kødet.

De store livretter er normalt beregnet til to personer, men da tjeneren lod os vide, at køkkenet var i stand til at lave både hummer og due til én kuvert, hoppede vi på dem. Duen var relativt klassisk, det lækre blodrøde bryst var dækket af et tyndt lag af rødbede og trøffelflager. Sidstnævnte smagte desværre ikke af noget – maj er årets dårligste trøffelmåned. Heldigvis var der dog udmærket spark i den sorte puré af formentlig syltede trøfler, som lå ved siden af lige som en skive god velstegt foie gras dækket af sprøde dekorative maltflager. I glasset Palistorti ra Tenuta Valgiano i Toscana (125 kr.).

Min hummerservering kom i to ombæringer: Først en klassisk smagende bisque med fem små åbne »ravioli« af butternut squash, som skjulte små stykker hummerklo og havtorn. Ganske godt. Derefter kom den veltilberedte hale, saftig og nærmest varmrå garneret med en hummersauce tilsmagt med citron verbena samt en lovligt syrlig puré af umodne æbler. I glasset hvid bourgogne, Montagny fra Jean Marc Boillot
(135 kr.).

Min dessert var relativt enkel i sit udtryk, men ikke desto mindre særdeles velsmagende. En frisk citroncreme med en kærne af fed og tætsmagende lakridsis var drysset med diverse frosne urter og små sprøde marengstoppe, så det nærmest lignende en salat – ganske frækt. Den anden dessert var en tand mere velkendt i udtrykket, hvor jordbær i forskellige konsistenser var kombineret med hyldeblomstgranité.
Således sluttede aftenen med en regning på lige over 900 kr. pr næse for mad. Så selv om det teoretisk set lader sig gøre at gå ind på Marchal fra gaden og nøjes med en lille ret 150 kr. og gå sulten hjem igen, kan det næppe kaldes en billig restaurant. Trods de klassiske franske stiltræk i hovedretterne lader Emborgs moderne, enkle, elegante, næsten feminine stil sig stadig genkende, hvilket uanset konceptforvirring og et par småanmærkninger er nok til at trække fem stjerner.

Stenbiderrogn med jordskokker 150 kr.
Oksetatar med grøn syre 150 kr.
Æggeblomme med asparges og vesterhavsost 160 kr.
Stegt kalvebrissel med salat 160 kr. Hummer i to serveringer 500 kr.
Due med trøffel og stegt foie gras 500 kr.
Lakridsiscreme med frosne urter 110 kr.
Jordbær med hyldeblomstgranité 110 kr.

Hvad: Marchal
Hvor: Hotel d’Angleterre, Kgs. Nytorv 34, tlf. 33 12 00 95
Priser: Halve retter 150 kr., hovedret 500 kr.

Javascript is required to view this map.
Kort

Skriv en kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Kommentarer

Suverænt sted

Jeg kommer ofte i baren og restauranten. Sidst serverede de endda et gratis glas champagne fordi de efterhånden kan genkende mig. Servicen, drinksne og maden er helt i top og findes ikke bedre mange andre steder. Jeg har aldrig oplevet utilfredse gæster derinde og da bartenderen en enkelt gang lavede en drink der ikke lige faldt i min smag fik jeg en ny uden beregning. Mit krav til service er rimelig ekstremt og d'angleterre skuffer aldrig. Deres spa er også uovertruffent.

 

God mad,Dårlig betjening

Jeg har været på D'Angleterre, inden renovationen, flere gang og har altid syntes det er et fantastisk hotel og super restaurant. Første Indtryk af hotellet, skuffer IKKE meget flot, smukke farver og alligevel stadigvæk det gamle smukke hotel.
Første indtryk af personale i restauranten er en hel anden sag. Jeg havde ringet og bestilt bord, fået sms om bekræftelse. Men da vi kom stod vores reservation ikke på listen?? Vi fik bord alligevel, så langt så godt. Der kommer en tjener, som informerer lidt om mad og vin, ikke imponerende. Maden var fantastisk, intet at klage på, men til desserten,glemte de vores kaffe. Vi prøvede at få kontakt med tjeneren, men lykkes først, da vi var færdige med desserten. Tjeneren var meget hurtig til at sige, har vores elev glemt jer?? Og kom med en lang forklæring, som var os total uinteressant og lød som en dårlig undskyldning, Det gentog sig da vi skulle betale. Jeg havde kontakt med vores tjener( som stod ved andet bord) men ventede 10 min. uden han kom. Fik så endelig kontakt til anden tjener og bad om regning. Men fik ingen regning. Da vi langt om længe fik kontakt med vores tjener, var han meget hurtig til igen,at give eleven skylden??? Stakkels elev, ham havde vi jo ikke haft kontakt med.
Ærgerligt at fantastisk oplevelse af maden, blev totalt overskygget af virkelig ynkelig betjening. Tænkte, at det virkelig er synd for køkkenet og hotellet at de ikke har fået bedre personale. Da det virkelig ødelægger helheds indtrykket.

 

skuffet

Jeg var utrolig skuffet over D'angleterre som helhed. Jeg savnede gulvtæppet, varmen og det som jeg forbinder med hotellet. Kedelige gråtoner, kold og snobbet betjening og lang ventetid, trods det at der ikke var mange gæster i restauranten.

jeg bestilte brislerne, fik dog oksemørbrad med persille pure og råmarinerede rødbeder, kedelig ret, og hvis den skal være så simpel, skal tingene være i top! mørbraden var slet ikke skarp nok.

hovedretten var havtaske.. skøn fisk, godt stegt. så var der kartofler og perleløg, ikke andet.. og KARTOFLERNE VAR IKKE KOGT NOK!! det er fandme ikke i orden, de har sku da haft en måned inden åbningen til at øve sig..

det skal så siges at jeg kommer igen om 6 måneder og giver stedet en ny chance.

 

Kom ind i kampen

Søren Frank!!!!!
For at have et job som dit, skal man åbenbart ikke kunne andet end at brække sig, og hænge sig i for tiden. Kom ind i kampen din nar!!!

At stå i et køkken som Ronnys kræver præcision og nytænkning hele tiden. I den verden lægger man mange gange søvnløs og forsømmer mange ting for at give gæsterne en total oplevelse.

Alt respekt for Ronny, at han tør kaste sig ud i det mest krævende og komplekse job i en alder af 30 år. Fuck stjerneskuddet og fortiden. Læn jer tilbage og nyd at så stort et talent har lysten og modet til at give københavnerne en total oplevelse på et hotel.