Føj til favoritter Del Send
Musik | 11/06/13

Så er de københavnske jazztoner programsat

 

 

Aktuelle begivenheder:

  • Den amerikanske trompetist Terence Blanchard er en af de fremtrædende kunstnere, der dukker op under festival-temaet »The Sound of New Orleans«. Foto: Ikke oplystDen amerikanske trompetist Terence Blanchard er en af de fremtrædende kunstnere, der dukker op under festival-temaet »The Sound of New Orleans«.
  • Årets festivalprogram, der er trykt i 70.000 eksemplarer, er nu tilgængelig i hele byen. Foto: Ikke oplystÅrets festivalprogram, der er trykt i 70.000 eksemplarer, er nu tilgængelig i hele byen.
  12  
Hvis der er brud på traditionerne, må det være med hensyn til formen på det trykte program. Indholdet handler fortsat om at sætte fokus på en uoverskuelig mængde af danske og internationale jazzkonstellationer, herunder et hovednavn, der optræder, inden festivalen er begyndt.

Det er blevet tid til at danne sig et overblik. Eller i hvert fald gøre et forsøg. For det handler om mere end 1.100 koncerter fordelt på ti dage i juli. Kort sagt – den 35. udgave af Copenhagen Jazz Festival står lige straks for døren, og traditionen tro har folkene bag produceret en hjælpende hånd i form af et trykt program.

Men det er så her, der er brud på traditionerne. Ja, måske årets mest radikale brud. Der er nemlig ikke længere tale om det karakteristiske komprimerede og engelsksprogede hæfte til 40 kroner, men derimod om en gratisavis, på dansk, optrykt i 70.000 eksemplarer.

Som festivalens musikchef, Kenneth Hansen, pointerede ved præsentationen af nyskabelsen, tirsdag i Jazzhouse, så er tiden løbet fra betalingsprogrammer, ikke mindst efter at publikum kan orientere sig på festivalens hjemmeside og/eller navigere rundt i jazzlandskabet efter den til lejligheden producerede app. Og dertil ville Kenneth Hansen da heller ikke afvise, at de senere års kritik fra arrangører, der har følt deres koncerter underbelyst i det trykte program, har gjort indtryk. Og han håbede nu på en generel tilfredshed.

I hvert fald har festivalavisen hen over 18 sider en præsentation af byens helårsaktive jazzspillesteder og -arrangører, og dertil er der portrætter af en række af de internationale kunstnere, der under festivalen gæster byen for at dukke op på forskellige mere eller mindre spektakulære lokaliteter.

De obligatoriske hovednavne
Selvfølgelig skal der også være noget, der hedder hovednavne, altså internationale stjerner, hvoraf de fleste har været offentliggjort i længere tid. Og her er det interessant, at den amerikanske pianist Chick Corea og hans gruppe The Vigil, som mange anser for festivalens primære hovednavn, slet ikke spiller på festivalen, men tre dage før – den 2. juli – på en – i festivalsammenhæng – ny lokalitet, nemlig Tivoli Congress Hall, nær Fisketorvet.

Der er også tre sorte og syngende amerikanske kvinder blandt topnavnene, om end man aldrig lige ved, om Cassandra Wilson helt kan leve op til den stjernestatus, hun har tillagt sig. Hun stiller op på Det Kongelige Teaters Gamle Scene, og det samme gør soulstjernen Macy Gray i selskab med den mangesidige tenorsaxofonist David Murray.

Dertil kan festivalens tredje dame opleves uden for det royale område, nemlig i DR Koncertsalen. Det er Dianne Reeves, der altid har formået at levere en koncert på et – musikalsk og underholdningsmæssigt – højt niveau.

Derudover vil et par andre navnkundige amerikanere, tenorsaxofonisten Charles Lloyd og guitaristen Bill Frisell være at høre på Statens Museum for Kunst.

Men traditionen tro – og understreget af et et kig på programmet – så er det faktisk alt andet end lige netop de såkaldte hovednavne, der tegner festivalen. Nok engang er alle temaer og konstellationer i spil, både inden døre og uden døre og med eller uden entré, og ikke mindst giver festivalen en rig lejlighed til at opleve en af de talrige danske jazzkunstnere, der så ubesværet kan måle sig med de tilrejsende stjerner.