•
Musik | 05/11/12

Lopez rystede røv til ingen verdens nytte

• Jennifer Lopez under en koncert i Rotterdam. Lørdag aften var det publikum i Forum, hun optrådte for. Foto: Foto: PAUL BERGEN

Jennifer Lopez under en koncert i Rotterdam. Lørdag aften var det publikum i Forum, hun optrådte for.

Jennifer Lopez leverede lørdag aften et flot iscenesat show, som dog led under en udtalt mangel på gode og mindeværdige sange.

Skuespiller, danser, model, entreprenør, dommer på »American Idol« og nå ja, popstjerne. Jennifer Lopez har drevet det vidt siden opvæksten i newyorker-bydelen The Bronx, og hatten af for det. Musikken har alle dage været én blandt mange tråde i hendes brand, der udover syv albums tæller ikke mindre en 11 parfumer. Spørgsmålet inden lørdag aftens koncert i Forum var derfor, om frøken Lopez kunne overbevise om, at musikken er mere end blot endnu et produkt i porteføljen.

Det korte svar er nej. Men det var nu ikke fordi, at hun ikke gjorde et ihærdigt forsøg med sit topprofessionelle og stramt koreograferede show. Allerede under første nummer »Get Right« var der fuld tryk på med en Lopez i kropsnær, pailletudsmykket heldragt, ti dansere i fuldt firspring, musikvideo på storskærmene og fyrværkerifontæner på knitrende overarbejde. Alt sammen lige efter bogen.

Her stod det dog også klart, at Lopez' evner som sangerinde kan ligge på et meget lille sted. Ofte var det svært at høre, hvad der var hende, og hvad der var backingtrack og korsangerinder. Værst var dog, når hun med jævne mellemrum råbte publikum op med et »come on!« eller »how you feeling?« med en underligt skinger stemme, der fik de små fimrehår i øregangene til at bøje sig i protest.

Mere show end koncert

Det var der dog ikke nogen i Forum, der lod til at tage særlig notits af. Måske på grund al virakken oppe på scenen. Koncerten var inddelt i forskellige sektioner med hver sit tema, som repræsenterede forskellige sider af Lopez’ person og musik: Én sektion løst centreret omkring det glamourøse Hollywood-liv, en anden om Lopez’ rødder i The Bronx, en tredje om kærligheden og endelig en afslutning med fokus på festen. For så vidt udmærket tænkt og udført.

Problemet var bare, at hendes musik på ingen måde kunne matche showet. Da hendes største hits udkom omkring årtusindeskiftet var de ligegyldigt hitlistefoder, og lad os bare nøjes med at sige, at tiden ikke har gjort dem et hak bedre. Meget sigende faldt en akustisk udgave af »If You Had My Love« helt til jorden, da den blev forsøgt iscenesat som Lopez’ store og åbenhjertede kærlighedsballade. Og den sang er trods alt en af hendes mest kendte.

Men man må da give Jennifer Lopez, at hun lignede en superstjerne. Den 43-årige mor til to så blændende ud i sine mange kostumer og var ikke var bleg for at sætte sin berømte bagdel i scene til både latinrytmer og dancepop. Som show spillede det udmærket. Men som koncert betragtet var det virkelig ringe.

Bliv opdateret på byens koncerter, cocktailbarer, klubber og alt der rører sig i nattelivet hver uge.

email:

Fokus på haven & Rosenkåring 2014 JUBILÆUMSFEST