Føj til favoritter Del Send
Musik | 21/02/12

Fredagsrock inspirerer til ny musikplan i Tivoli

 

 

Aktuelle begivenheder:

  • Arkivfoto: Aqua med Lene Nystrøm og Rene Dif på Plænen i Tivoli 2011. Foto: Torben ChristensenArkivfoto: Aqua med Lene Nystrøm og Rene Dif på Plænen i Tivoli 2011. Foto: Torben Christensen
Tivoli er klar med planerne for sommerens underholdning: Ugen deles i syv dage med forskellig slags musik – og de to traditionelle orkestre må klare sig med en aften hver.

Tivolis fremtid har været et varmt emne i denne vinter. Snakken handlede hverken om gynger eller karruseller, snarere om skærsild og minefelter – kort sagt om musik.

Da haven før jul løftede det første slør for næste sæson, var det med en overraskende melding: Man ville dele ugen ind i temadage med forskellig musikprofil. Planen ville betyde væsentlig færre toner fra bigbandet og promenadeorkestret, sagde havens ledelse. I praksis en lukning, mente musikerne selv.

Læs også: Tivoli skærer i traditionerne 

Nyheden sendte også Tivolis kritikere ud med riven. For eksempel Henning Rovsing Olsen – et kendt navn i debatten om havens form og indhold. »I dag lukker næsten hele Tivoli om fredagen for at give plads til rockglade tilhørere på Plænen,« siger han. »Denne ide om at inddele ugen i temadage, som henvender sig til udvalgte målgrupper, er for mig at se en uhyre farlig vej at betræde.«

Tivoli er nu klar med flere detaljer for sæsonens udendørs musikprogram. Man har sat navne på genrerne de enkelte dage og navne på nogle af kunstnerne. Og en ting står fast, siger Stine Lolk, vicedirektør for kommunikation og underholdning: Haven bruger ikke en krone mindre på musik end sidste år. Faktisk tværtimod.

»Musik figurerer i budgettet med omkring 75 mio. kr. årligt,« siger hun. »Heraf får vi omkring 25 mio. kr. ind igen fra billetsalg med mere. Så den reelle udgift i runde tal er 50 mio. kr. – vel at mærke for et helt igennem privat aktieselskab.«

Kritik af musikprofilen
Stine Lolk kender allerede kritikken af den nye musikprofil. Når man spørger til den større fokus på bredde og det yngre publikum, har hun også svaret: »Alle danskere elsker jo Tivoli. Det er vi utrolig glade for og stolte af. Men det sætter os også i et dilemma hver eneste dag – fordi alle danskere af samme grund skal kunne finde noget i Tivoli.«

Elskere af det 16 mand store bigband og det 16 mand store promenadeorkester må altså nøjes med en aften hver uge. Fordi den skønne plet i hovedstadens midte skal have lidt mere for alle. Hvordan ser I egentlig mest jer selv – som et museum eller en forlystelsespark?

»Ikke rigtig som nogen af delene,« siger Stine Lolk. »Nogle bruger os som en have, andre mere som et spisested, andre igen som et sted med forlystelser. Vi må bare ikke blive et museum. Vi har overlevet i snart 169 år, fordi vi har holdt fast ved det levende. Og dét vil vi blive ved med.«

Læs også: James Taylor i Tivoli

Men tror du, gæsterne vil følge jeres ugeplan? »Ja. Nogle vil helt klart lægge deres besøg efter den. Hvis man aldrig har oplevet Dario Campeotto, er det jo en oplagt mulighed,« siger Stine Lolk.

»Og folk vil forhåbentlig fortælle om deres oplevelse til venner og bekendte. Hvis en bestemt kunstner var god i tirsdags, er han eller hun sikkert lige så god tre tirsdage efter.« Satsning på Symfoniorkestret Inspirationen til den nye ordning kom fra fredagsrocken.

At folk pludselig skulle forbinde Tivoli med bestemte oplevelser på bestemte ugedage var en helt ny tænkemåde. Næsten som dengang, DSB gik over til timedrift. Tankegangen bliver så nu ført hele vejen igennem.

Hvad angår programmet for sommerens indendørs musik, offentliggøres det først 12. marts. Også dét vil tage tråden op fra tidligere, siger Stine Lolk.

Man vil bl.a. satse på kvaliteten i det meget omtalte symfoniorkester. De i alt 72 musikere er kendt under paraplynavnet Copenhagen Phil, men kalder sig desuden Sjællands Symfoniorkester om vinteren og Tivolis Symfoniorkester i de varme måneder.

Læs også: Tivolis Venner i oprør over højhuse

Tivoli får på den måde orkestermusik til mange lokale og internationale stjerner i sommerens løb. Og betaler Copenhagen Phil omkring seks mio. kr. for ulejligheden. »Symfoniorkestret gav i lang tid mange koncerter hver sommer, ofte uden den store forberedelse, uden prøve overhovedet. Men allerede Nikolaj Koppel som musikchef lagde et nyt spor – og det har Henrik Engelbrecht fortsat.

Et spor med færre, men bedre koncerter.« Vicedirektøren kunne godt se promenadeorkestret gå gennem samme udvikling, siger hun. Haven havde i øvrigt indstillet al samarbejde med de nuværende medlemmer af promenadeorkestret og slået stillingerne op med ansøgningsfrist i går.

Men konkurrencen om nye pladser er nu aflyst og erstattet af mere interne procedurer.

Skriv en kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Kommentarer

Foto: Ikke oplyst

Oplev en samtidig og relevant udstilling på Nivaagaards Malerisamling: "Hvad der kan tænkes, kan tegnes. Karikaturtegneren Jens Hage"