Føj til favoritter Del Send
Film | 24/08/17

Overblik: Her er anmeldernes dom over ugens premierefilm (Uge34)

  • Foto: PR Foto: PR
AOK har samlet en række af denne uges filmpremierer, der både spænder over actionkomedie, drama og romantik. Her kan du få et hurtigt overblik over anmeldernes dom.

American Made

Instruktør: Doug Liman
Medvirkende: Tom Cruise, Sarah Wright, Domhnall Gleeson, Jesse Plemons mf.

Berlingske

Foto: Ikke oplyst

Jeppe Krogsgaard Christensen:
»American Made« er ikke bare velgørende broget i sit syn på menneskers og nationers motiver, men også begavet fortalt med et fortællepunkt et sted ude i fremtiden, som først klargøres mod slutningen«.

Soundvenue

Foto: Ikke oplyst

Daniel Pilgaard:
»Faktisk er det i sig selv imponerede at lave en film, hvor Pablo Escobar er så central en del af handlingen, uden at servere den mindste antydning af vold og sprængfarlige sekvenser. I stedet er ’American Made’s 115 minutter reduceret til et familievenligt miskmask af et usammenhængende soloshow med Tom Cruise i den altoverskyggende hovedrolle, hvor det kræver strategisk tålmodighed ikke at blunde undervejs«.

Ekstra Bladet

Foto: Ikke oplyst

Henrik Queitsch:
»Det er efterhånden ved at være nogle dage siden, at Tom Cruise har medvirket i en god film, og det er desværre heller ikke tilfældet denne gang«.

BT

Foto: Ikke oplyst

Michael Lind:
»Alt i alt et o.k. underholdende action-drama med Tom Cruise – uden den efterhånden forudsigelige Cruise-action og vilde, nervepirrende stunts, men med en fængende og ’utrolig’ historie med fede (nostalgiske) billeder – tilsat god musik«.

Detroit

Instruktør: Kathryn Bigelow
Medvirkende: John Boyega, Will Poulter, Jason Mitchell, Hannah Murray mf.

Politiken

Foto: Ikke oplyst

Kim Skotte:
»Filmen er lang, men længden giver mening. Den lange nat i nattens hede er ekstremt nervepirrende og bliver det ikke i mindre grad af engelske Will Poulters foruroligende babyfjæs i rollen som racistisk strisser. Uanset om man kender facit eller ej, er man i ’Detroit’ i dén grad placeret i de rystende bukser og de hamrende hjerters sted«.

Berlingske

Foto: Ikke oplyst

Jacob Wendt Jensen:
»Jeg sad på yderkanten af sædet i godt og vel to timer, og fik samtidig som hvid en forståelse for, hvordan det var at være sort dengang i USA. I en tid hvor politiet gik rundt med lommeknive på sig, som de kunne placere ved siden af liget af en sort mand, når de kom til at skyde først uden grund. Det var uhyggeligt og begivenhederne er blevet til et aktuelt, skræmmende og balanceret drama, hvor der ikke er skruet på for mange af de urealistiske og sensationsjagende underholdningsknapper som man plejer at gøre det i Hollywood«.

Soundvenue

Foto: Ikke oplyst

Freja Dam:
»Detroit’ holder ikke helt niveauet. Mens midterstykket er brillant eksekveret, savner både starten og slutningens retssalsdrama tilsvarende tyngde. Filmen virker trods sin spilletid på 142 minutter en anelse overfladisk. Man kommer aldrig i dybden med karakterernes motivationer eller begivenhedens kontekst og konsekvenser, og filmen tegner et lovligt sort-hvidt billede af de gode og onde aktører«.

Manifesto

Instruktør: Julian Rosefeldt
Medvirkende: Cate Blanchett mf.

Politiken

Foto: Ikke oplyst

Søren Vinterberg:
»Julian Rosefeldt, tysk film- og videokunstner og akademiprofessor i München, har sammen med skuespillerinden Cate Blanchett skabt et unikt værk, som må opleves af enhver kunstinteresseret«.

Berlingske

Foto: Ikke oplyst

Louise Kidde Sauntved:
»Det er tvivlsomt om mange andre end Cate Blanchett kunne have gennemført projektet med samme overlegne troværdighed, tilført en solid dosis humor, der dog på intet tidspunkt tager brodden af projektet. Hun er ganske enkelt en kamæleon i kunstens - og ordenes - tjeneste«.

Soundvenue

Foto: Ikke oplyst

Peter Christian Rude:
»Den australskfødte skuespillerinde, der blandt andet er kendt for sine præstationer som mystisk elverdronning i ‘Ringenes Herre’, ung og ilter Bob Dylan i ‘I’m Not There’ og finanskriseramt overklassefrue i ‘Blue Jasmine’, medvirker denne gang i hele 13 forskellige roller. Hun har mange bolde i luften, men taber ingen af dem og bevæger sig gnidningsløst fra den ene persona til den næste. Således oplever vi hende først som hjemløs mand, før hun i en følgende scene giver den gas som benhård, kvindelig børsmægler. Hele talentet bliver udfoldet«.

Filmmagasinet Ekko

Foto: Ikke oplyst

Lars Movin:
»I det hele taget virker det, som om Cate Blanchett har haft en fest med at holde frikvarter fra den mere konventionelle del af filmbranchen. Her får hun lov til at brillere i en tour de force af figurskift, der minder om opfindsomheden i Todd Haynes’ særegne Dylan-biopic I’m Not There«.

Souvenir

Instruktør Bavo Furne
Medvirkende: Isabelle Huppert, Kevin Azais

Berlingske

Foto: Ikke oplyst

Louise Kidde Sauntved:
»Der er sæbebobler og glitter og masser af sovs, historien er temmelig tynd og romancen corny, men Isabelle Huppert formår at stråle gennem det hele, så man røres af hendes Laura, der så gerne vil tro på det hele, men ikke kan glemme de slag, skæbnen allerede har uddelt«.

Soundvenue

Foto: Ikke oplyst

Jannie Dahl Astrup:
»Melodi Grand Prix, et veltrimmet overskæg og en syngende Isabelle Huppert i diva-mode. Overgiv dig trygt til til Bavo Defurnes udsøgt camp’ede ’Souvenir’«.

Filmmagasinet Ekko

Foto: Ikke oplyst

Jeppe Mørch:
»Isabelle Huppert overstråler simpelthen unge Kévin Azaïs. Om han får hende til sidst, påvirker hverken åndedræt eller puls synderligt«.