Føj til favoritter Del Send
Film | 01/02/18

Overblik: Her er anmeldernes dom over ugens premierefilm (uge 5)

  • Foto: PR Foto: PR
AOK har samlet tre af denne uges filmpremierer, som byder på kidnapningsdrama, romantik med svære følelser og komedie om kultfilmen »The Room«. Her få du et hurtigt overblik over anmeldernes dom.

All the Money in the World

Instruktør Ridley Scott.
Medvirkende: Christopher Plummer, Michelle Williams, Mark Wahlberg m.fl.

Kort om filmen
»All the Money in the World« er en film, der bygger på autentiske begivenheder. Den handler om rigmanden J. Paul Getty, hvis barnebarn bliver kidnappet. Moderen til drengen er desperat efter at få ham tilbage, men til trods for, at J. Paul Getty er en af verdens rigeste mænd, nægter han at udbetale løsesummen. Det får moderen til at hyre forhandlingseksperten Fletcher Chase, som skal forsøge at overtale hendes stædige svigerfar til at købe drengen fri.

Berlingske

Foto: Ikke oplyst

Louise Kidde Sauntved:
»»All the Money in the World« [skal] nok få en plads i filmhistorien, ikke på grund af dens kunstneriske kvaliteter, men som »den der, hvor Kevin Spacey blev udskiftet«.

Politiken

Foto: Ikke oplyst

Søren Vinterberg:
»Som filmens på mange måder egentlig hovedperson – og den, hvis psyke vi har sværest ved helt at sætte os ind i – den på bortførelsestidspunktet 81-årige milliardær og fedterøv selv, ser vi en særdeles overbevisende Christopher Plummer(...)«.

Jyllands-Posten

Foto: Ikke oplyst

Frederik Asschenfeldt Vandrup:
»Det er lidt af et mirakel, at Scotts thriller landede på begge ben og står tilbage som et veludført og velspillet eksempel på en god gammeldags spændingsfilm«.

BT

Foto: Ikke oplyst

Henning Høeg:
»(...) filmen [ville] ikke have haft en chance midt under #MeToo-kampagnen. Men 88-årige Plummer, der slog igennem med »The Sound of Music«, er uden konkurrence også det bedste ved filmen«.

Soundvenue

Foto: Ikke oplyst

Daniel Pilgaard:
»Hvordan det er muligt at genindspille mindst 45 minutters samlede scener med Plummer som den gamle Getty i stedet for Spacey er et godt spørgsmål. Men det er godt gået. Christopher Plummer ejer den her film!«

Filmmagasinet Ekko

Foto: Ikke oplyst

Flemming Kaspersen:
»All the Money in the World hører hjemme i den rodebunke af halvgode (eller halvdårlige) film, den flittige Ridley Scott efterhånden har lavet en hel del af. Mildt underholdende, men ikke vigtig«.


Call Me By Your Name

Instruktør: Luca Guadagnino
Medvirkende: Armie Hammer, Timothée Chalamet m.fl.

Kort om filmen
Året er 1983, og vi befinder os i Norditalien. 17-årige Elio har sommerferie og udover familien, skal han også tilbringe tiden sammen med farens praktikant, Oliver, der skal bo hos dem hele sommeren. Langsomt opstår der et bånd mellem Elio og Oliver. De ser begge en pige, men kontakten mellem dem udvikler sig gradvis og et forhold opstår, som kommer til at ændre livet for dem begge for altid.

Berlingske

Foto: Ikke oplyst

Louise Kidde Sauntved:
»»Call Me By Your Name« er en af de sjældne filmoplevelser, der nærmest suger tilskueren ind i et brus af smerte og skønhed, kærlighed og savn, så vi nærmest på egen krop kan mærke intensiteten i fingerspidser og læber.(..)«

Jyllands-Posten

Foto: Ikke oplyst

Nanna Frank Rasmussen:
»Filmen er baseret på en roman af André Aciman, manuskriptet er skrevet af James Ivory, der naturligvis har beholdt den ekstraordinære mad-sexscene (...). Uden at sige for meget så bliver en fersken aldrig bare en fersken igen efter »Call Me By Your Name«.

Politiken

Foto: Ikke oplyst

Kim Skotte:
»At »Call Me By Your Name« er endt blandt de ni oscarnominerede, lignede umiddelbart årets største overraskelse. Efter at have set filmen er jeg slet ikke i tvivl om, at den hører hjemme der«.

BT

Foto: Ikke oplyst

Michael Lind:
»Guadagninos smukke billeder, langsomme tempo og skuespillernes fantastiske præstationer får én til helt at mærke intimiteten mellem de to forelskede i den sveddryppende, lummervarme italienske sommer«.

Soundvenue

Foto: Ikke oplyst

Sofie Lykke Stenstrop:
»Luca Guadagninos hang til øjeguf, hans opulente stil og kæmpe talent for at skildre altopslugende, utøjleligt begær finder endelig sit rette hjem i »Call Me By Your Name««.

Filmmagasinet Ekko

Foto: Ikke oplyst

Julie Mai Laursen:
»Med »Call Me by Your Name« fortsætter Luca Guadagnino eminent det studie af begærets væsen, han påbegyndte med Io sono l’amore og A Bigger Splash. Tredje kapitel af den italienske instruktørs begærs-trilogi er uden tvivl hans bedste til dato«.


The Disaster Artist

Instruktør: James Franco
Medvirkende: James Franco, Dave Franco, Seth Rogen og Alison Brie

Kort om filmen
Filmen »The Disaster Artist« er baseret på virkelige hændelser og fortæller historien om, hvordan Tommy Wiseau og Greg Sestero mødte hinanden på et skuespillerkursus og sammen blev enige om at lave filmen »The Room«, der i dag er blevet en sand kultfilm, ikke pga. kvaliteten, men ved at være en af historiens dårligste filmværker. I »The Disaster Artist« ser man, hvordan de to skuespillere forgæves forsøger at slå igennem i Hollywood. Og med det ene nederlag efter det andet beslutter sig for at lave deres egen film med Tommy Wiseau i hovedrollen.

Politiken

Foto: Ikke oplyst

Kim Skotte:
»En række parallelklip til sidst viser, at filmoptagelserne i »The Disaster Artist« ligner den ægte vare til forveksling. Utroligt nok. Og sjovt. Ligheden er slående, men det er så også filmens største kvaliteter«.

Jyllands-Posten

Foto: Ikke oplyst

Frederik Asschenfeldt Vandrup:
»Franco lykkes bedst med den lille historie om et ubrydeligt sammenhold. Han er god som den uduelige Wiseau – og det i sig selv er lidt af en bedrift, når originalen nu er så udtalt en karikatur – og han får både kendere og novicer af »The Room« med på historien om to fantasters rejse ind mod katastrofen og genopstandelsen«.

BT

Foto: Ikke oplyst

Michael Lind:
»James Franco rammer plet som den excentriske outsider Tommy Wiseau  - hvad også indbragte ham en Golden Globe - og når man lige ser bort fra de dårlige parykker, får man en vildt morsom og rørende hyldest til venskab, film og dét aldrig at opgive sine drømme«.

Soundvenue

Foto: Ikke oplyst

Niki Vraast-Thomsen:
»En hyldest til talentløs passion. Historien om tilblivelsen af verdens dårligste film fokuserer mere på the artist end the disaster, og »The Disaster Artist« er blevet en film om passion for kunst, lavet med respekt for kunstneren, selvom kunstneren laver lortekunst«.

Filmmagasinet Ekko

Foto: Ikke oplyst

Bo hr. Hansen:
»»The Disaster Artist« er en vildt sjov og vildt kærlig film. Franco-brødrene må have haft en fest med at gestalte de to uheldige helte, og det må have været den sjoveste udfordring at genskabe udvalgte scener fra The Room så 1:1-nøjagtigt, som tilfældet er«.