Føj til favoritter Del Send
Film | 02/11/17

Overblik: Her er anmeldernes dom over ugens premierefilm (Uge 44)

  • Dejan Cukic i rollen som Claus i filmen Fantasten. Foto: PR

    Dejan Cukic i rollen som Claus i filmen Fantasten.

AOK har samlet denne uges filmpremierer, som byder på alt lige fra 6-stjernet dansk film til gys og hiphop. Her få du et hurtigt overblik over anmeldernes dom.

 

Fantasten

Instruktør: Christian Dyekjær
Medvirkende: Dejan Cucik, Oscar Dyekjær Giese, Wei Xu, Nicolas Bro

Kort om filmen
»Fantasten« handler om midaldrende Claus, der er i knibe. Han arbejder som smart og tjekket bilsælger, men ved siden af er han afhængig af ruset ved gambling. Dobbeltlivet tager hårdt på Claus. En dag bliver han opsøgt af sin voksne søn Silas. Claus får viklet Silas ind i gamblingen, og han får ham gældsat hos et par skumle kriminelle. Nu gælder det så om at redde Silas, ved at sætte sit eget liv på spil.

Berlingske

Foto: Ikke oplyst

Jacob Wendt Jensen:
»Alt i »Fantasten« er ikke perfekt, og det er ikke en velsmurt, dyr og luksuriøs seksstjernet film. Det er til gengæld et af den slags næsten-mesterværker, hvor alting stritter, og instruktøren har modet til at vise os de værste modsatrettede konsekvenser af afhængigheden på vejen mod den totale deroute«.

Politiken

Foto: Ikke oplyst

Kim Skotte:
»Cukic’ præstation er en regulær tour de force, som imidlertid stadig ikke giver mig overbevisende grunde til at interessere mig for Claus som menneske. Nogle gange er det klogt ikke at fortælle for meget. Andre gange giver det bare ikke mening at fortælle for lidt«.

Jyllands-Posten

Foto: Ikke oplyst

Katrine Sommer Boysen:
»For selvom Dyekjær har en herligt rå fornemmelse for locations (det er vidunderligt, at den kinesiske restaurant på Østerbro-siden af Jagtvej er omdannet til nådesløs gangsterbule), så har ”Fantasten”, sin dokumentariske æstetik til trods, ikke samme nerve som eksempelvis Fenar Ahmads ”Underverden”, der havde premiere i januar. Og det til trods for en fremragende hovedrolleindehaver«.

Soundvenue

Foto: Ikke oplyst

Rasmus Friis:

»»Fantasten« er grim og grum, men holder sig lidt for slavisk til plotskabelonen. Til gengæld er Dejan Cukic’ portræt af titlens selvindbildske storgambler en sand tour de force«.

BT

Foto: Ikke oplyst

Michael Lind:
»Jo mere vi følger rastløse Claus med hans konstante løgne og bortforklaringer, des mere irriteret bliver man, og ens humør daler og daler«.

Ekko

Foto: Ikke oplyst

Morten Piil: (Anmeldt 27. september)
»Det er en tour de force-præstation, der bærer en hel film på stærke skuespillerskuldre. Men som helhed bekræfter Fantasten også Christian Dyekjær som en god, klassisk og ligefrem fortæller med sans for at inddrage usædvanlige emner og miljøer i sine film«.

Ekstra Bladet

Foto: Ikke oplyst

Henrik Queitsch
»De andre medvirkende gør det såmænd også udmærket, men 'Fantasten' er og bliver Cukics film. Hans præstation bliver blot understreget af det prunkløse formsprog, som i den grad klæder den stramme forfaldshistorie. En dejlig konsekvent dansk film, der til det sidste tør gå linjen helt ud, da selvbedraget ikke længere kan opretholdes«.


Med krop og sjæl

Instruktør: Ildikó Enyedi
Medvirkende: Morcsányi Géza, Alexandra Borbély

Kort om filmen:
I denne ungarske film følger man to administrative medarbejdere på et slagteri i Budapest. Manden og kvinden møder hinanden hver nat i den samme drøm, hvor de er to forelskede rådyr i skoven. De opdager det begge iunder samtaler med en psykolog på slagteriet. Men virkeligheden er ikke ligeså nem som drømmene for de to kolleger. Filmen vandt Guldbjørnen for Bedste film til Berlinalen 2017.

Berlingske

Foto: Ikke oplyst

Jeppe Krogsgaard Christensen:
»»Med krop og sjæl« vandt Guldbjørnen for Bedste film i Berlin Film, og er da også prisværdig og original i sin måde at fortælle om det moderne menneskes ufrihed«.

Ekko

Foto: Ikke oplyst

Rasmus Brendstrup:
»Ungarsk Berlinale-vinder med hjortesex og ensomme outsidere er en særling af en film, der spørger om, hvor naturbestemte vores normer er«.

Jyllands-Posten

Foto: Ikke oplyst

Nanna Frank Rasmussen:
»Den ungarske instruktør Ildikó Enyedi har lavet en film, der vækker mindelser om den græske såkaldte Weird Wave, i særdeleshed Yorgos Lanthimos og hans ”The Lobster” (2016). Hun præsenterer nemlig også groteske og grumme absurditeter og blander det med dødsensalvorlige eksistensovervejelser«.

Politiken

Foto: Ikke oplyst

Søren Vinterberg:
»Til sæsonens høst fra årets filmfestivaler kommer her Berlinalens guldbjørnevinder, en på alle måder usædvanlig kærlighedshistorie med skarp brod mod et samfundsliv, der gør hver enkelts dyrebare liv til et nærmest viljeløst arbejdsredskab i produktivitetens og gevinstrationalismens tjeneste«.


Patti Cake$

Instruktør: Geremy Jasper
Medvirkende: Danielle McDonald, Bridget Everett, Cathy Moriarty, Siddharth Dhananjay.

Kort om filmen
Musikfilmen handler om den overvægtige rapper in spe Patricia Dombrowski, der også går under navnet Patti Cake$. Hun drømmer om en karriere i musikkens verden for at komme ud af den hårde hverdag med mor og mormors regninger, der skal betales. Hun slår sig derfor sammen med inderen Jheri, musikeren Bastard og sin mormor for at jagte sucessen.

Berlingske

Foto: Ikke oplyst

Jacob Wendt Jensen:
»Historien i »Patti Cakes« er velkendt, men elementerne er nye og især er de blandet på en ny og frisk facon, der kan få selv den sureste anmelder med fastgroede arme lagt over kors til at smådanse ud af biografen«.

Ekko

Foto: Ikke oplyst

Ida Rud:
»Imponerende gennembrud af Danielle Macdonald som badass-rapper i ungdomsfilm, der har modet til at tage hul på et sårbart tabu: overvægt«.

Soundvenue

Foto: Ikke oplyst

Alexandra Emilia Kida:
»»Patti Cake$« er en vaskeægte feelgood-crowdpleaser, der selv har undergået underdog-fortællingen. Med et spinkelt budget i ryggen blev den udvalgt til konkurrencen i Sundance, vandt alles hjerter, lander herefter distribution hos Fox Lightsearch, tager turen forbi Cannes Film Festival, og nu har Danmark som det eneste nordiske land biografpremiere på den streetsmarte heltefortælling, der overbeviser og tryllebinder«.

Jyllands-Posten

Foto: Ikke oplyst

Nanna Frank Rasmussen:
»Hendes venner og atypiske band består af en mager inder, en piercet, introvert afroamerikaner og en lungesyg bedstemor med slag i. En våd drøm af en diversitetsfilm. Alene af den grund rammer ”Patti Cake$” ned i en nutidig, kulturpolitisk dagsorden, men det er tydeligt, at det er ren fortælleglæde, der er afsættet. Her er et fuldendt charmerende værk med en medrivende historie og et killer soundtrack, der med tiden vil blive en indie-klassiker«.


Jigsaw

Lidt om filmen
»Jigsaw« er den ottende film i rækken af Saw-film, der så dagens lys i 2004. En række lig bliver fundet, og mistanken falder straks på seriemorderen John Kramer. Han burde dog være død, men er det så en copycat, der står bag? Jagten går igang samtidig med at fem personer er taget til fange et ukendt sted for at se fortidens synder i øjnene.

Ekko

Foto: Ikke oplyst

David Madsen:
»Mennesket har altid haft en lyst til at bryde med tabuer, og det er præcist, hvad de bedste 'torturfilm' gør gennem deres eksplicitte fremvisning af smerte og terror. Men Jigsaw er ikke grænseoverskridende. Den koger bare spekulativt suppe på en serie, der for længst har passeret udløbsdatoen«.