Berlingske anmeldelse
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Føj til favoritter Del Send
Film | 07/03/12

Ny film er pirrende, provokerende og rå

  • Foto: PR, Camera Film Foto: PR, Camera Film
Steve McQueen og Michael Fassbeder, der første gang arbejdede sammen om den rystende stærke ’Hunger’, tager os i ’Shame’ med på en på alle planer nøgen rejse ned i menneskesjælens mørkeste afgrunde.

...

Det kan godt være, at Michael Fassbender har forladt det skidtindsmurte fængsel fra ’Hunger’, men hans karakter i ’Shame’, forretningsmanden Brandon, befinder sig på mindst lige så fastlåst grund.

Udadtil har Brandon det hele; et godt karrierejob i byernes by New York, en cool ungkarletilværelse og et udseende der gør, at han bestemt ikke behøver være alene om natten.

Men bag facaden kæmper han en indædt kamp mod en afhængighed af sex, der truer med at overtage hele hans eksistens. Ude af stand til at indgå i et varigt forhold med følelser og fremtid, kaster Brandon sig ud i det ene følelseskolde kødelige kaos efter det andet; med tilfældige kvinder, med prostituerede, med mænd, med computeren som medie... intet er for lavt, for billigt eller for farligt for Brandon, hvis afhængighedsdæmon hele tiden kræver mere mere mere.

Men selv ikke de vildeste orgier kan udfylde tomheden, der bliver stadig mere markant i Brandons blik. For afhængighed af sex er ikke anderledes end afhængighed af alkohol eller stoffer. Det er et behov, der eliminerer alt andet på sin vej. Et altædende monster.

Læs også: Her er ugens premierefilm

Da Brandons lige så forskruede og følelsesmæssigt hungrende lillesøster Sissy (en nervedirrende rå og følsom Carey Mulligan) dukker op, bliver der slået hul i det forsvarsværk af følelsesløshed, Brandon har bygget op omkring sig.

Desperat prøver han at lægge afstand til den lillesøster, der har så meget brug for ham. Men skaden er sket, og revnerne i facaden bliver til afgrundsdybe sprækker, der ikke kan lukkes igen, lige meget hvor desperat han prøver.

Steve McQueen er uddannet billedkunstner, og hans baggrund fornægter sig ikke. Hver eneste indstilling i ’Shame’ er et stillbillede i sig selv, først holdt i kølige blå toner, en iskold baggrund for en grim, grum og uhyggeligt rå fortælling.

Senere gradvist mere grumsede og nærmest inficerede, i takt med at Brandons deroute tager fart. Absolut intet er overladt til tilfældighederne i ’Shame’, der kombinerer ekstremt bevidst og præcis filmkunst med stor stor skuespilskunst fra Michael Fassbender, der må siges at være blevet grundingt snydt for i det mindste en nominering til Oscar for denne præstation.

Men mon ikke Oscarkomminteen, trods alt, er for konservativ til at nominere en mand, der tilbringer det meste af filmen nøgen – og ikke kun i følelsesmæssig tilstand.

Læs også: Top 10: De mest populære film lige nu

At se Michael Fassbenders ansigt forvrænget i følelsesmæssig smerte og desperation, mens han pumper løs i endnu en tvangspræget seksuel præstation gør næsten fysisk ondt.

At se ham gemme det hele væk under en følelsesløs facade er næsten værre. Men det er samtidig en uhyggeligt stærk oplevelse, at dykke ned i Brandons smerte- og skamfulde tabu i en film, der pirker, pirrer og provokerer og er helt umuligt at give slip på igen.

Hvad: Shame
Hvem: Instr.: Steve McQueen; medv.: Michael Fassbender, Carey Mulligan.
Hvor: Vises i biografer over hele landet
Hvornår: Premiere torsdag 8. marts 2012

Se trailer:

Powered by Preview Networks

Javascript is required to view this map.
Kort

Skriv en kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Kommentarer

 

American Psych - Part II, or NextGen...

Jeg ser mange ligheder med filmen/bogen American Psycho fra år 2000, hvor Christian Bale formår at tegne en illusionen af en på overfladen velfungerende forretningsmand, og hvor sindssygen regerer lige under overfladen.

Hvor hovedpersonen i "American Psycho" får aflad for sin sindsyge og frustrationer i 80érnes overfladiske yuppie-samfund på Manhatten ved at begå seriemord, får hovedpersonen i "Shame" aflad for sine frustrationer i 00'ernes kliniske IT-samfund på Manhatten ved at kneppe sig mekanisk, manisk og åndsforlagt igennem en række kvinder som han udelukkende ser som aflægsplads for sin frustration for at han kan virke som (en normal) mand.

Filmene har MANGE fælles scene-træk og endda en scene til fælles hvor hovedpersonen knalder med to ludere - en brunette og en blondine. hvis det ikke er en homage til den oprindelige American Psycho, så ved jeg ikke....

Se Bret Easton Ellis 80'er klassiker før "Shame", og du vil blive overbevist.

 

Byliv | 04/11/13

Vind med AOK

AOK har altid masser af spændende konkurrencer med fede præmier.
Foto: AOK.dk
Byliv | 08/04/14

Hvem skal nomineres til Byens Bedste 2014?

Årets kategorier ligger klar, men hvem fortjener en nominering? Giv dit bud, og vind fede præmier.

AOK Tjenester