•
  •
  •
Film | 27/12/12

Med tigerdyret på smuk billedrejse

12
Ang Lee gør et teknisk dygtigt og behjertet forsøg på at forvandle Yann Martels »Life of Pi« til film, hvor en computerskabt tiger imponerer, men bogens banale budskab er ikke nok til at bære de flotte billeder.

For 11 år siden udkom Yann Martels roman »Life of Pi«. Det er historien om en dreng, der overlever 227 dage på en tømmerflåde i selskab med en vild tiger. Temaet i historien er tro, og den gør brug af magisk realisme. Det vil sige, at den blander realistiske begivenheder og urealistiske. Litteraturkritikerne var ikke synderligt begejstrede, men bogen blev oversat til 40 sprog og har siden solgt lidt under ni mio. eksemplarer verden over.

Nu har instruktøren Ang Lee filmatiseret fortællingen om drengen Pi, der efter en storm strander i en robåd med en tiger fra sin barndoms zoologiske have. Familien var ellers på vej til Canada, hvor dyrene skulle sælges. Af sin far blev Pi advaret om, at vilde dyr ikke har nogen sjæl, og at de vil spise dig, hvis de får chancen. Men nu er gode dyr måske rådne, for hvor længe kan Pi sidde på redningskransen i trossen, der hænger ud fra båden, mens tigeren i robåden snerrer ad ham?

Tidligere har Jean-Pierre Jeunet (»Den fabelagtige Amélie fra Montmartre«) forsøgt at filmatisere Martels bog, men han måtte opgive. Det var simpelthen for svært at forvandle de umage elementer til en sammenhængende film. Siden kom Ang Lee til, og han giver nu et visuelt flot bud på, hvordan Martels fantasi kan se ud i biografen.

Instruktøren har fundet en god løsning til optagelserne på havet ved at bruge 3D og ved at optage filmens nærbilleder i en vandtank og derefter bruge kraftig computer-makeup til at skabe et delvist kunstigt univers. 3D-effekten bruges intelligent og nyskabende, fordi Ang Lee placerer sit kamera skiftevis tæt på drengen og tigeren og meget langt fra robåden. For eksempel er en scene med selvlysende vandmænd i havet sindssygt flot set fra luften. Tigeren er 100 pct. skabt i computeren, og den fungerer så godt, at den bogstaveligt talt spiller den unge, indiske hovedrolleindehaver, Suraj Shjarma, helt ud i vandet.

Naivt budskab

Ang Lee har hoppet mellem alle tænkelige filmgenrer. Han imponerede voldsomt med film som »The Ice Storm« og »Brokeback Mountain«, men har også skuffet bl.a. med »Taking Woodstock«, der var noget slap.

I »Life of Pi« fortæller Ang Lee historien i en række tilbageblik, og man kan så vælge at tro på, at alle de overnaturlige elementer enten er en metafor for drengens kamp mod havet, eller at de virkelig har fundet sted. Uanset hvad, lider filmens store midterstykke desværre af, at der egentlig ikke sker det helt store - lidt som tilfældet også er i andre film med en eller to medvirkende som »Robinson Crusoe«, »Castaway« og »I am Legend«.

Lægger man dertil en meget enkel - for nu at sige det pænt - historie om tro grænsende til et new age-naivt budskab og en ung skuespiller, der overspiller voldsomt, selv om han er udvalgt blandt 3.000 håbefulde ansøgere, får man indholdsmæssigt lidt af en ørkenvandring på trods af alt vandet i filmen.

Beundrere af Yann Martels roman »Life of Pi« vil formentlig elske Ang Lees flotte filmatisering. Vi andre, som synes, at bogen om drengen og tigeren i redningsbåden var noget new age-vrøvl pakket ind i en mellemting mellem en fabel og en feberdrøm, har det en smule sværere. Når man sidder med en bog, skaber man selv billeder oppe i hovedet. Når man får dem serveret i en film, har de en tendens til at forvandle sig til en stribe flotte postkort.

Men tigeren spiller godt og står tilbage som et symbol på en noget hul teknisk triumf.

Hvad: »Life of Pi«.
Hvem: Instruktør: Ang Lee. Medvirkende: Irrfan Khan.