Føj til favoritter Del Send
Film | 05/12/12

Lasse Hallström viser blod, knive og mord

 

 

 

Aktuelle begivenheder:

  • »Der er flere assistenter og lidt flere trailere på en filmproduktion i USA, men ellers er der ikke så stor forskel mellem det amerikanske team og det svenske team,« siger instruktøren Lasse Hallström, som nu for første gang i 25 år igen laver film i Sverige. Foto: Christine Olsson, Scanpix

    »Der er flere assistenter og lidt flere trailere på en filmproduktion i USA, men ellers er der ikke så stor forskel mellem det amerikanske team og det svenske team,« siger instruktøren Lasse Hallström, som nu for første gang i 25 år igen laver film i Sverige.

    Foto: Christine Olsson, Scanpix
Med »Hypnotisøren« har den svenske Hollywood-darling Lasse Hallström udskiftet sit varemærke, de romantiske dramaer, med en hårdtslående thriller. Filmen er samtidig hans første på svensk grund i 25 år.

...

Med film som »Hva’ så Gilbert Grape«, »Æblemostreglementet« og »Chocolat« er svenske Lasse Hallström ofte blevet kategoriseret som en blød mand med hang til store, romantiske dramaer. Det omdømme skal »Hypnotisøren« lave om på.

Thrilleren er baseret på forfatterpseudonymet Lars Keplers storsælgende krimi fra 2009 af samme navn. Omdrejningspunktet er mordet på en familie, der skal opklares. Eneste overlevende fra familiemassakren er teenagesønnen, der ligger i koma. Kriminalkommissæren, som skal opklare sagen, overtaler en hypnotisør til at kommunikere med drengen, men det skal vise sig at få vidtrækkende konsekvenser for alle de involverede.

»Hypnotisøren« er spækket med dramatiske og overnaturlige elementer, som udspiller sig i det vintermørke og sneklædte Stockholm. For første gang siden den 25 år gamle »Mere om os børn i Bulderby« er Lasse Hallström tilbage i den svenske filmproduktion, hvor han for alvor brød igennem med »Mit liv som hund« fra 1985.

Blomstrer på modersmålet
Da Berlingske møder Lasse Hallström på det prægtige Grand Hotel i Stockholm, synes han nu ikke, at hans retur til filmproduktion på svensk grund med ditto skuespillere er noget specielt: »Der er flere assistenter og lidt flere trailere på en filmproduktion i USA, men ellers er der ikke så stor forskel mellem det amerikanske team og det svenske team,« siger han.

Det svenske team består af Mikael Persbrandt som hypnotisøren, Hallströms bedre halvdel, Lena Olin, som hypnotisørens kone og den finske skuespiller Tobias Zilliacus som kriminalkommissæren Joona Linna. Især stemningen og de muligheder, der byder sig, når han er tilbage i sit hjemland og instruerer svenske skuespillere på deres modersmål, satte Hallström pris på:

»Det er mere intimt, og man er som en familie med filmholdet her i Sverige. I USA er der en masse folk omkring én, som man ikke kender. Det var dejligt at instruere svenske skuespillere på svensk igen, fordi man taler med hele kroppen på svensk. Det bliver ikke lige så spontant, når det er på engelsk. For Lena er engelsk lidt som et filter, og hun får at vide, at hun skal snakke med så lidt accent som muligt. Men her blomstrer hun på modersmålet,« siger han.

For Hallström var det både tillokkende at vende tilbage til Stockholm, men også at prøve kræfter med en for ham ny filmgenre, nemlig thrilleren.

»Jeg var træt af at høre på, at jeg var blødhjertet og humanistisk. Så jeg ville vise, at jeg også kunne vise blod og knive og myrde folk på film. Men denne film er ikke min sædvanlige genre, og jeg har ikke tidligere lavet nogle direkte voldsomme ting på film,« siger han.

Der spares ellers ikke på voldsomme sekvenser i »Hypnotisøren« af Lars Kepler. Bag forfatterpseudonymet gemmer ægteparret Alexander og Alexandra Ahndoril sig, og de har planlagt at skrive otte bøger i krimiserien om kriminalkommissæren Joona Linna, som alle skal filmatiseres.

Men Lasse Hallström giver allerede efter »Hypnotisøren« instruktørstolen til de kommende Kepler-film videre. Han udelukker dog ikke, at han engang i fremtiden igen vil kaste sig over den skandinaviske krimigenre, som for alvor blev sat på verdenskortet med navne som Stieg Larsson, Jussi Adler-Olsen og nu Lars Kepler:

»Jeg kan ikke udelukke, at jeg vil få lyst til at filmatisere flere skandinaviske krimier. Men i denne genre gælder det om at skildre virkeligheden så autentisk som muligt,« siger han.

Med filmatiseringen af »Hypnotisøren« tog Lasse Hallström da også visse forholdsregler omkring krimigenren:

»Jeg ville forsøge at forny genren ved at gøre noget andet. Jeg har taget mig god tid, og det var vigtigt, at skuespillerne spillede autentisk og ægte. Jeg har forsøgt at undgå alle de klicheer, jeg kender til i krimigenren. Og jeg ville gøre niveauet på skuespillet højere end gennemsnittet.«

Hallström er varm og menneskelig
En af de skuespillere, der ifølge Lasse Hallström har været med til at højne niveauet inden for skuespillet i krimifilmsgenren, er Tobias Zilliacus, som spiller kriminalkommissær Joona Linna, der samarbejder med hypnotisøren om opklaringen af en familiemassakre. For ham var det en stor oplevelse at arbejde sammen med Lasse Hallström for første gang:

»Lasse har en fin kombination af erfarenhed og nysgerrighed, som er usædvanlig. Han er nysgerrig, når han producerer, og det er frugtbart. Han er en utrolig varm person, og han prøver ikke at spille instruktør,« siger Tobias Zilliacus.

Både Lasse Hallström og Tobias Zilliacus nævner den improvisation, som skuespillerne dyrkede under indspilningerne af »Hypnotisøren« – til stor gevinst for filmen.

»Jeg kan godt lide at arbejde med improvisation. Det kræver, at omstændighederne er de rette. Der er det instruktørens vigtigste opgave at kunne skabe en kreativ atmosfære, så skuespillerne føler sig trygge. Så han skal afmåle stemningen og situationen, så det fungerer godt og føles rigtigt,« siger Zilliacus.

Og noget tyder på, at Lasse Hallström er god til mennesker og til at få det bedste frem i dem:

»Lasse er meget skuespiller-venlig. Han interesserer sig for skuespillerne, og det gør alle instruktører ikke nødvendigvis. Der er nogle instruktører, som bare synes, at skuespillerne gør det besværligt for dem, når de skal lave deres film. Men Lasse er interesseret i skuespillerne, og så bliver du interesseret i ham. Det bliver en win-win situation,« siger Zilliacus.

Fakta

  • Født i 1946 i Stockholm Instruerede de fleste af ABBAs musikvideoer, inden han blev filminstruktør.
  • Blandt hans mest kendte film er »Mit liv som hund« (1985), »Hva’ så Gilbert Grape« (1993), »Æblemostreglementet« (1999), »Chocolat« (2000) og »Casanova« (2005).
  • Som filminstruktør i USA har han bl.a. samarbejdet med Johnny Depp, Leonardo DiCaprio, Juliette Binoche, Judi Dench, Heath Ledger og Ewan McGregor.
  • »Hypnotisøren« er udtaget som det svenske Oscar-bud i kategorien »Best Foreign Language Film«, hvor den bl.a. skal konkurrere med »En kongelige affære«.

Hvad: »Hypnotisøren«
Hvor: Biografer over hele landet
Hvornår: Premiere den 6. december

Se trailer:

Powered by Preview Networks

Skriv en kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Kommentarer

Byliv | 04/11/13

Vind med AOK

AOK har altid masser af spændende konkurrencer med fede præmier.
Foto: Torkil Adsersen
Byliv | 04/11/13

Guides til København

Få inspiration til en aften, en dag eller en weekend i København. Vi har samlet vores guides her.

AOK Tjenester