Berlingske anmeldelse
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Føj til favoritter Del Send
Film | 16/01/13

Et smukt blik på Renoir

  • Foto: PR Foto: PR
Visuel skønhed og en smuk afklædt muse gør det ikke alene. »Renoir« fanger måske nok både lyset, tonen og ånden i Pierre-Auguste Renoirs malerier, men fængende biografisk drama er der ikke meget af.

I 1915 drejer en smuk, rødhåret teenager ind ad lågen til den berømte maler Pierre-Auguste Renoirs hus ved Cote d’Azur i Frankrig. Den aldrende mester er præget af sorgen over hustruens død og en smertefuld gigt, der har lænket ham til kørestolen og gør, at han næsten ikke kan holde på en pensel.

Men han ser essensen af den skønhed, han hele sit liv har prøvet at fange i den unge Andrée Heuschling, der bliver hans karrieres sidste muse. Da hans søn Jean Renoir (den senere så navnkundige filminstruktør) vender såret hjem fra krigen, finder også han sin muse i vilde Andrée, der ikke alene vækker hans passion, men også hans slumrende interesse for film.

Læs også: Masser af sequels i 2013

Instruktøren Gilles Bourdos’ »Renoir« er smuk som en sensommerdag. Den taiwanesiske fotograf Mark Ping Bing Lee, der blandt andre har arbejdet sammen med Wong Kar-Wai, fanger den bløde middelhavsstemning, der også er at finde i Renoirs billeder.

Blødt lys falder over et nærmest overjordisk smukt fransk landsted, befolket af smukke mennesker – og en enkelt aldrende kunstner med skønheden som sin drivkraft. Det er lige før vi kan mærke den Bohemeromantiske brise i biografmørket.

Men hvad er der bag den, i bogstaveligste forstand, billedskønne overflade? Ikke så forfærdeligt meget. Vi får et lille indblik i den aldrende Renoirs syn på kunsten, som han så som en evig jagt på at perfektionere det skønne og samtidig som et håndværk, der egentlig ikke adskilte sig synderligt fra hans oprindelige profession som porcelænsmaler.

Vi får samtidig et lille indblik i, hvorfra hans søn Jean Renoir fik inspiration til en karriere som filmskaber. Men heller ikke her kommer vi synderligt dybt ind under overfladen. Pierre-Auguste Renoir siger på et tidspunkt – som svar på hvorfor han stadig maler trods stærke smerter i fingrene: »Smerte forgår – skønhed består«.

Efter at have set »Renoir« er det svært ikke at sidde tilbage med et ønske om, at vi havde fået bare lidt mindre skønhed og lidt mere af den smerte, man kan mærke boble under overfladen. Men smukt, det er det.

Hvad: Renoir
Hvem: Instruktør: Gilles Bourdos. Medvirkende: Michel Bouquet, Christa Theret
Hvor: Premiere i udvalgte biografer over hele landet

Se trailer:

Powered by Preview Networks

Skriv en kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Kommentarer

Byliv | 04/11/13

Vind med AOK

AOK har altid masser af spændende konkurrencer med fede præmier.
Foto: Torkil Adsersen
Byliv | 04/11/13

Guides til København

Få inspiration til en aften, en dag eller en weekend i København. Vi har samlet vores guides her.

AOK Tjenester