Omtale
Føj til favoritter Del Send
Film | 10/11/12

DOX i diskoens tegn.

Tidspunkt

Lørdag 10. nov. 2012, kl 21:30

Bremen

Nyropsgade 39-41
1602 København V

 

  • Foto: pr foto
Bremen danner ramme om en af de mest farverige arrangementer under CPH:DOX.

Årets CPH:DOX synger på sidste vers, men der er stadig fest og farver i programmet. På festivalens næstsidste dag kan man nemlig komme til en god gammeldags diskofest på Bremen. Årsagen til at Bremen denne aften bliver omdannet til 70'er diskotek, er visningen af musikdokumentarfilmen 'The Secret Disco Revolution'.

Filmen, der er lavet af den canadiske instruktør, Jamie Kastner, fortæller historien om diskoen fra den opstod som et undergrundsfænomen, pladeselskaberne og radiostationerne ignorerede, til den pludselig blev interessant i kommerciel forstand og frem til 'Disco Sucks' bevægelsen opstod og rocken igen overtog føringen.

Men hvorfor nu vække diskoen til live igen, har den ikke været død og begravet i mange årtier? “The Secret Disco Revolution blev til virkelighed ved lidt af et tilfælde,” fortæller Jamie Kastner kort efter ankomsten til København, hvor han selv skal præsentere filmen ved visningen på Bremen.
“Som filmskaber er man altid på jagt efter ting, der dels er af personlig interesse, men også ting, der har en mulighed for at blive finansieret. Jeg havde en idé om at lave en film om Harold Pinter og jeg henvendte mig til en såkaldt ‘Art Sation’ med idéen. I Canada er det nemmere at blive finansieret, hvis man har en canadisk vinkel på sit projekt og jeg havde fundet en rigtig spændende vinkel på Harold Pinter. Så da jeg havde fortalt om mit projekt, sagde produceren: “Folk er skideligeglade med Harold Pinter. Hvad med en film om disko?” og jeg sagde: “OK”. Jeg vidste, at jeg havde et helt årti, der kunne være sjovt at dykke ned i, jeg havde et kæmpe arkivmateriale, men jeg blev nødt til at tænke over, hvordan jeg lavede en film, der ikke bare var endnu en kronologisk gennemgang af perioden og fænomenet.”

Det blev til tanken om at diskomusikken var opstået som en revolution blandt de sorte minoriteter, kvinderne og det homoseksuelle miljø, hemmeligt orkestreret af nogle få bagmænd, som i filmen er personificeret af tre glitrende superhelte.

“En af mine venner introducerede mig til bogen 'Turn the beat around' af Peter Shapiro, som var den første til at lufte terrierne om, at disco stak meget dybere og var meget mere meningsfuld og politisk, end det så ud til på overfladen. Musikken var jo ufarlig og eskapistisk, teksterne var meningsløse og dens beat var nem at forstå for hvide mennesker. Den kunne spilles alle steder, fra dansegulvet og til indkøbscentre og måske er det derfor den overlevede. Først grinte jeg af disse revolutionsteorier, men så begyndte jeg at lege med tanken om en slags efterforskning af disse konspirationsteorier og det blev tråden i filmen. Med min kyniske natur, blev det naturligvis pakket ind i en ironisk tone," siger Jamie med et smil.

Det er næppe en hemmelighed for mange, at diskofebeberen var en livsstil, som det homoseksuelle miljø tog til sig i høj grad. En af filmens pointer er, at diskoen opstod for at give homoseksuelle en platform at folde sig (og springe) ud på. Det er dog gået hen over hovedet på nogle af de største eksponenter for netop denne tanke. I en af filmens sjoveste scener, indleder Jamie et interview med The Village People ved at sige, at bandet er blevet kaldt ambassadører for macho-homoseksuelle. Det får bandet til at fare i flint og nægte enhver relation mellem deres musik og det homoseksuelle miljø. "Det er jo bare glade sange, som folk kan lide at danse til," hævder de.

"Det slog mig helt af pinden. Resten af interviewet blev egentlig bare brugt på at forsøge at få min koncentration tilbage. Det var jo på linie med, at jeg havde sagt at himlen var blå og de havde sagt: "nej, det er den ikke." Hvor går man hen efter det? Men det er også netop sådanne situationer, hvor det helt uventede sker, der gør det sjovt at lave dokumentarfilm. Jeg lever for disse få øjeblikke, der vender op og ned på det hele. Jeg gik ind til interviewet med meget små forventninger, men det endte med at blive et af filmens bedste scener, specielt fordi vi også fik fat i en af skaberne og producerne bag bandet, som meget tydeligt sagde, at The Village People megt målrettet var produceret til det homoseksuelle publikum."

Om diskokulturen var en nøje orkestreret politisk revolution, forholder Jamie Kastner sig ganske skeptisk overfor, til trods for, at han har valgt netop denne teori som udgangspunkt for sin film. Men at musik og kunst afspejler og fødes af, hvad der sker i samfundet er han ikke i tvivl om og selv om musikindustrien ser ganske anderledes ud i dag, end den gjorde i halvfjerdserne, tror instruktøren sagtens at konspirationsteorier kan opstå med afsæt i musikalske tendenser, også i fremtiden.

"Jeg er slet ikke i tvivl om, at der om tyve år vil opstå teorier om, at Katy Perry og Justin Bieber i virkeligheden har været redskaber i en eller anden form for konspiration," slutter Jamie Kastner og nævner i øvrigt 'Staying Alive' som den sang, der bedst indkapsler diskotiden "Det er vel den allermest populære sang. Den markere periodens peak, men også begyndelsen på enden. Og så er det stadig en god sang."

'The Secret Disco Revolution' vises for sidste gang under CPH:DOX 10. November, hvor man altså også får en diskofest med i billetprisen.

Hvad: The Secret Disco Revolution - film og fest
Hvor: Bremen
Hvornår: 10. November, kl. 21.30
Hvordan: 75 kr. på Place2book

Se steder i nærheden...

Javascript is required to view this map.
Kort

Skriv en anmeldelse

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar. Log ind eller Register

Byliv | 04/11/13

Vind med AOK

AOK har altid masser af spændende konkurrencer med fede præmier.
Foto: AOK.dk
Byliv | 08/04/14

Hvem skal nomineres til Byens Bedste 2014?

Årets kategorier ligger klar, men hvem fortjener en nominering? Giv dit bud, og vind fede præmier.

AOK Tjenester