Føj til favoritter Del Send
Film | 22/08/11

»Den enorme arbejdsbyrde tog livet af ham«

 

 

 

Aktuelle begivenheder:

  • Foto: Jesper Tøffner Foto: Jesper Tøffner
Nikolaj Lie Kaas påtog sig titelrollen i Martin P. Zandvliets biografaktuelle »Dirch«. Det blev hans karrieres hidtil største udfordring.

Ét har skuespilleren Nikolaj Lie Kaas til fælles med den for længst afdøde, folkekære komiker Dirch Passer: Han er også begunstiget med et udseende, der gør ham øjeblikkeligt genkendelig. Da Berlingskes fotograf får Nikolaj Lie Kaas til at posere ved Domhuset i Københavns indre by, koster det ikke de forbipasserende københavnere og turister mange ekstra blikke at identificere skuespilleren – og alle glor med større eller mindre diskretion.

Dirch Passer fik også folk til at falde over deres egne ben, når han en sjælden gang vovede sig ud i bylivet som privatperson, og nu får komikeren og det nationale ikon omsider den store biografiske film, i form af Martin P. Zandvliets »Dirch«. Filmen har premiere 25. august, og det er Nikolaj Lie Kaas, der er trukket i den store mands sko.

Læs også: De 5 i Dirchs fodspor

Da Nikolaj Lie Kaas en januardag sidste år trådte ind på producerens kontor, så han straks, hvad der var i vente. På skrivebordet lå nemlig et manuskript med titlen »Dirch«, skrevet med store bogstaver, og det affødte samtidig to modstridende tanker i skuespilleren: Den ene var »Fedt!«. Den anden var »Åh nej!« »Det er jo en stor opgave, som man virkelig kan slå sig på. Der er så mange danskere, der har aktier i Dirch Passer. Så jeg havde en følelse af at lege med ilden,« siger Nikolaj Lie Kaas.

Bekymringerne angående filmens modtagelse får en alvor frem i øjnene, der dog ikke rokker ved skuespillerens karakteristiske smil. Der er en grund til, at Nikolaj Lie Kaas har haft en karriere, der spænder fra paranoide dramaer som »Kandidaten« og »Reconstructed« til komedier som »Adams æbler« og »Solkongen«. Der er en stor udtryksfuldhed, sårbarhed og en intens tilstedeværelse i skuespillerens mimik og øjne. Samme egenskaber, som Dirch Passer vandt danskernes hjerter med, inden han døde, kun 54 år gammel, en aften i 1980, bag scenen i Glassalen i Tivoli.

Læs også: "At lave en film om Dirch er da dumt"

»Dirch« koncentrerer sig om to perioder af Dirch Passers lange karriere, nemlig de hektiske tidligere år, hvor han sammen med Kjeld Petersen fik skabt en stilistisk revolution i den danske revyverden, og den sene periode, hvor komikeren omsider begynder at få forenet sin opslidende karriere med kærligheden til en ung hustru og sine børn fra tidligere ægteskaber.

Det første udkast til manuskriptet var imidlertid lidt af et antiklimaks at læse for Nikolaj Lie Kaas. Faktisk syntes det så mangelfuldt, at han, med en vis lettelse, lagde opgaven fra sig. Nogle måneder senere blev han dog forelagt et nyt manuskript, og denne gang var der kommet sjæl i det, som han siger.

Se også: De mest sete film lige nu

»Da det nye manuskript lå der, kunne jeg mærke mit behov for at blive involveret i filmen,« siger Nikolaj Lie Kaas, der kastede sig ud i en intens researchperiode for at tilegne sig Dirch Passers personlighed og fremtoning. Det bragte ham blandt andre i kontakt med Judy Gringer, der gennem flere år levede i et turbulent parforhold med komikeren. »Det var blandt andet detaljerne, jeg ville have frem. Hvornår drak han? Var han højre- eller venstrehåndet? Men jeg fik også andre indblik i Dirch Passer. At han eksempelvis var en mand,der sjældent satte ord på sine følelser,« siger Nikolaj Lie Kaas.

Selv om der er medrivende og farvesprudlende scener, er det overordnet et tragisk billede, filmen leverer af Dirch Passer. Det er Dirch som entertaineren, der lever og ånder for sit publikum, som giver og giver indtil det hele er brugt op. Dirch Passers lange karriere, der blandt andet bestod af over hundrede spillefilm af stærkt svingende kvalitet, talløse revyer og TV-sketches, rummer et enormt materiale, og der skulle prioriteres benhårdt.

Læs også: Anmeldelse: Den grædende klovn

Nikolaj Lie Kaas og Martin P. Zandvliet blev enige om, at Dirchs gradvise forfald skulle vises frem - hele transformationen fra ranglet knægt til ophovnet rødmosset alkoholiker. »Jeg syntes, det var vigtigt, at man fysisk kunne se, hvordan manden bliver slidt op. Det er rigtigt, at Dirch Passer i perioder drak, men det var den enorme arbejdsbyrde, der tog livet af ham,« siger Nikolaj Lie Kaas. Genskabelsen af de berømte monologer, der hensatte publikum på ABC Teatret i henrevet latterekstase, var en anden udfordring.

Det var ikke hensigten, at filmen skulle blive en ren revykavalkade over Dirch Passers karriere. Og selv om de berømte og elskede sketches om tømmerflåden og Rughavevej Skole er gengivet helt ned i den mindste betoning, er det mere eftertænksomheden end latteren, der trækkes frem i scenerne.

Det er resultatet af en række bevidste valg, der skal sikre, at »Dirch« bliver en film med en klar, dramatisk opbygning,og ikke en spredt mosaik af fakta bygget op omkring personen. »Det er klart, at det hele er farvet af, at man ved, hvad der senere sker i Dirchs liv. Men jeg er heller ikke bleg for at indrømme, at det er umuligt at ramme Dirch 100 procent. I mine øjne var manden et komisk geni – i verdensklasse simpelthen,« siger Nikolaj Lie Kaas.

Se også: "At lave en film om Dirch er da dumt"

For Nikolaj Lie Kaas var det dog vigtigt, at Dirch Passers liv ikke kom til at fremstå som den rene tragedie, og derfor er filmens indledning også et fejende flot indblik i københavnsk natklubmiljø anno 1955. Kjeld og Dirch fejrer endnu en publikumssucces med en rundtur i byen, hvor pigerne står i kø for at lære de sjove mænd nærmere at kende. »Man skal ikke tage fejl af, at begge mennesker oplever en nedtur i løbet af filmen, men det skulle gerne være tydeligt, at nedturen begynder et sted, hvor de har det fantastisk,« siger Nikolaj Lie Kaas.

Kredsen omkring Dirch Passer inkluderede også Nikolaj Lie Kaas’ egen far, Preben Kaas, der var en nær ven og samarbejdspartner med komikeren. Preben Kaas spilles i filmen af Martin Buch, og at spille over for ham betragter Nikolaj Lie Kaas som et af filmindspilningens mere kuriøse momenter. Selve optagelserne var uproblematiske, men de giver skuespilleren anledning til at tænke over forskellene på branchen – før og nu.

Se også: De 5 i Dirchs fodspor

»Man kan mærke, ud fra denne gruppe mennesker, inklusive min far, at det var en flok, der kunne lide at give den gas. Men de traf valg, jeg aldrig selv ville have truffet. Jeg har spurgt mig selv, om jeg er som dem, ligesom en mand, hvis far er alkoholiker, må spørge sig selv »er jeg ligesom ham?«. Jeg har forholdt mig til det. Men jeg har ikke de tendenser – heller ikke alkoholikertendenser.« Nikolaj Lie Kaas har aldrig følt bitterhed over for sin fars livsførelse, idet han delvist ser den som en konsekvens af den tid, han var rundet af. Dengang, da særligt folk i underholdningsbranchen satsede alt og lidt til på karrieren.

Som i alle biografiske film koncentreres der om de facetter af hovedpersonens karakter, der skaber den mest fremadskridende handling. Af samme grund er Dirch Passers ekstreme konfliktskyhed tonet noget ned i filmen – for uden konflikter er det svært at lave en film. »Dirch Passer var så positiv og så fuldt ud indstillet på ikke at gøre nogen kede af det, at han ganske enkelt ikke oplevede konflikter.

Han ville heller ikke belemre andre med sin ensomhed – så på en måde tror jeg, han var endnu mere ensom, end man ser i filmen. Men man kan ikke bygge en filmhandling op om en mand, der skjuler sine problemer over for alle,« siger Nikolaj Lie Kaas. Dirch Passers uvilje mod konfrontationer ramte også de kvinder, der kom ind i hans liv, blandt andet ser man, hvordan han får venner til at smide Judy Gringer, hans kæreste gennem fem år, ud af sit hjem – mens han skjult iagttager optrinnet fra en bil i nærheden.

Læs også: "At lave en film om Dirch er da dumt"

Men »Dirch« er mere Dirch Passers historie, end den er historien om hans kvinder. Atter er det et nødvendigt dramaturgisk kunstgreb, men i virkeligheden spillede kvinderne en afgørende rolle i Dirch Passers liv, mener Nikolaj Lie Kaas. »Kvinderne var ikke statister i hans liv. Hanne Passer, som han var sammen med i tretten år, styrede hans liv med fast hånd, og når han gik på druk, tog hun rundt på badrerne, indtil hun fandt ham og sendte ham hjem med et kæmpemøgfald,« siger Nikolaj Lie Kaas.

Historien om Dirch Passers død inden en forestilling i Tivolirevyen er desværre kendetegnende for hans liv, mener Nikolaj Lie Kaas. Efter at komikeren (i rollen som Kim Larsen) en aften havde fået et ildebefindende på scenen, havde Ekstra Bladet skrevet, at Dirch Passer havde lidt et sammenbrud for åbent tæppe.

Det fik Dirch til at satse alt på at gennemføre sæsonens sidste forestillinger - på trods af familiens bønner om at aflyse. Den næste aften i Glassalen, 3. september 1980, ville han berolige folk ved at fortælle, at han havde det godt, og at de ikke skulle frygte for hans helbred, for så ville hans elskede publikum bedre kunne slappe af og bedre kunne løsne op for lattermusklerne. Han bad scenemesteren om mere lys på scenen, selv om den var fuldt oplyst - det var hans syn, der satte ud, kort før han fik et hjertestop.

Han blev kørt til hospitalet, stadig klædt i den klovnedragt, han brugte i sit første nummer. Han døde samme aften på Københavns Kommunehospital. »Han ville ikke have det siddende på sig, at han ikke kunne klare det – han ville ikke give pressen den sejr. Det blev fatalt for ham,« siger Nikolaj Lie Kaas, der bemærker det tragiske i, at komikeren døde kort før en planlagt tre måneder lang ferie – en hvilepause, der måske kunne have forlænget hans liv væsentligt.

Se også: Her er de nye premierefilm

Nikolaj Lie Kaas har for længst fået medlemskab af den meget eksklusive klub af danske skuespillere som Thure Lindhardt, Ulrich Thomsen og Jesper Christensen, der kan vælge deres roller, og som også jævnligt er på optagelse med udenlandske instruktører. Alligevel kan han stadig vågne op med en følelse af, at det hele er slut i morgen.

På trods af de mange fremragende roller i film og på teatret, kan han stadig, som Dirch, føle sig sårbar. Omvendt har han, siden han var barn, haft behov for at underholde sine omgivelser. »Jeg har tænkt meget over, hvorfor folk bliver skuespillere. For mit vedkommende har jeg identificeret det som blanding af et behov for at blive forstået og en stor trang til at vise, at jeg kan prutte med armhulen,« siger Nikolaj Lie Kaas. Den afgørende forskel på Nikolaj Lie Kaas og Dirch Passer ligger et andet sted, mener han.

Nikolaj Lie Kaas har nemlig taget stilling til hvem han tilhører. Han tilhører først og fremmest sig selv og sin familie og ikke i samme grad som Dirch sit publikum. »Jeg tror, at alle, der kender mig, inklusiv min manager, vil være enige i, at jeg prioriterer min familie over alt andet. Jeg har altid været god til at sige nej til opgaver.

Det kunne Dirch ikke. Det er ikke på den måde, at jeg vil gøre hvad som helst for mit fag. For det har det aldrig været værd. Men jeg har stor respekt for publikum. Det er det, der afgør, om det, vi laver, kan bruges til noget. Og det fedeste i arbejdet, og det, der gør mig taknemmelig, er, når nogen siger, at mit arbejde har givet dem en god, sjov eller dybfølt oplevelse.

Se trailer af Dirch-filmen her

Hvad: Dirch
Hvornår: Premiere 25. august

Se også: De 5 i Dirchs fodspor

Skriv en kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Kommentarer

Dirch Passer film

Ja jeg bor i Canada rejste hertil 1970 var som mange en stor fan af Dirch Passer har ved besøg til Danmark købt flere af hans film .Som hjemmeværs man i Buddinge var vi ekstras på nogle af soldaterkammerater filmene også meget på ABC teateret ,jeg seer nu frem til at filmen kommer på DVD måtte købe en maskine der kan afspille alle coderne så min søn der nu bor i DK. kan sende den til mig har fået nogle af de resent film der overfra ,glæder mig allerede.
Hilsen til Danmark
Per.

 

Store kunstnere

Ja ja, Stella - du fortsætter, hvor du slap på B.T.'s blog om Dirch, men det lyder som en gentagelse!
Hvem er det nu, der koger suppe og på hvad?

Vi ved alle, at underholdningsbranchen er hård og hvis du giver dig selv, ikke 100 men 200 % i kunstnerisk sammenhæng HVER dag, måske året rundt og samtidig er perfektionist og LEVER for dit publikum - ja, så bliver du slidt!
Chancen for at dø for tidligt på den konto er tilsvarende stor - med eller uden beruselsesmidler.

Dirch er og bliver én af vores største komikere gennem tiderne og det er bare synd og skam, at han døde så tidligt. Jeg ville have ønsket at have set ham i en seriøs filmrolle, for der var så meget mere end "spøg og skæmt" i den mand.
Det tror jeg, at filmen giver et godt billede af og jeg glæder mig til at se den og ikke mindst Nikolaj Lie Kaas og Lars Ranthe i én deres måske største filmroller!
Du må jo så hygge dig med en anden film!

 

De store i DK showbiz - døde alle af- druk,vellevned samt de var

alle på vej ned deres storhed var forbi - de viste det - og kunde ikke accepterer det.

Preben Kaas - selvmord
Jørgen Ryg - død af druk
keld Petersen - død af skader efter alkohóliker i mange år
Dirch - vellevned og druk i mange år - skiftede stil for sent.

Ingen storhed overhovedet - nærmest tragisk som det gik/Sluttede.

 

Byliv | 04/11/13

Vind med AOK

AOK har altid masser af spændende konkurrencer med fede præmier.
Foto: AOK.dk
Byliv | 08/04/14

Hvem skal nomineres til Byens Bedste 2014?

Årets kategorier ligger klar, men hvem fortjener en nominering? Giv dit bud, og vind fede præmier.

AOK Tjenester