Berlingske anmeldelse
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Føj til favoritter Del Send
Film | 25/10/12

Bond er bedre end nogensinde

  • Foto: PR -SF Films Foto: PR -SF Films
Daniel Craig og Javier Bardem er forrygende i Skyfall, der nærmer sig en ren genfødsel af James Bond-serien.

Læs AOKs guide: De 005 til 007

Der er en sær følelse af deja-vu over de første scener i “Skyfall”, hvor James Bond (Daniel Craig) er på mission for at skaffe en stjålen liste over MI6s feltagenter tilbage. Som altid foregår den hæsblæsende prolog i eksotiske rammer, og i 50-året for seriens fødsel har producenterne Broccoli og Co. valgt Istanbul, der også dannede eksotisk bagtæppe med bazar og mavedans i den tidlige Sean Connery-Bond-film, “From Russia With Love”.

Nikket til Bonds rødder er karakteristisk for den måde, som “Skyfall” synes at destillere det bedste af fem årtiers Bond-film, uden at filmen udvikler sig til pjattet pastiche eller tom selvreference. Tværtimod er “Skyfall” fuld af den mørke alvor, der i øjeblikket synes at præge de store underholdningsfilm fra Batman til Jason Bourne-filmene.

En desillusioneret Bond
Da det er Bonds egen arbejdsgiver i MI6, operationslederen M (en granithård Judi Dench), der er under angreb fra en skjult fjende, giver handlingen også anledning til selvransagelse i sikkerhedstjenesten. Hvor langt kan man gå og hvor meget må der ofres i Rigets tjeneste?

Fra prologen, der blandt andet byder på en spektakulær motorcykel-godstog-gravko-jagt, glider filmen elegant over i den flotteste titelsekvens, som Bond længe har lagt Walther PKK til. De flydende billeder og Adeles Shirley Bassey-agtige temasang viser smygende tilbage til traditionerne, men hurtigt derefter leveres de første skabelonsrystende chok, hvor manuskriptforfatterne viser deres velskrivende muskler.

Da Bond efter sin mislykkede mission vender hjem til London efter at have ligget underdrejet i whisky og damer på en middelhavsø, er M nådesløs i sin vurdering af 007s indsats. “Slap sprutten op?” hvæser hun, mens Bond kun spagt kan forsvare sig med et desillusioneret “Måske har vi spillet dette spil for længe?”

Bardem blandt de bedste bond-skurke
På skydebanen, hvor MI6 skal genetablere Bonds ret til at dræbe, ryster agenten så meget på hænderne, at han ikke kan skyde lige. Posttraumatisk stress? For mange sjusser? Man sætter sig bekymret op i biografsædet, da den både omrørte og rystede Bond atter sendes i marken, denne gang for at eliminere MI6s fjende, hackerskurken Silva.

Bond flyhopper til den ny verdensordens centrum, et neonlysende Shanghai, hvor han i en smukt orkestreret dødsduel tørner sammen med Silvas hitman. Jagten går videre til det sydøstasiatiske gamblingmekka i Macao, hvor han møder skurkens håndlangerske og dragekvinde, Severine (Bérénice Marhole). I Bond øjner hun en chance for at slippe ud af sin herres net, samtidig med, at hun dog også synes lettere ophidset ved tanken om alle de mænd, der snart skal dø i det forestående opgør.

At Severine hedder det samme som den masochistiske hovedperson i Sacher-Masochs roman “Venus In furs” kan næppe ses som andet et indforstået nik til den ambivalente seksualmoral, som 007 har dyrket på sengelagner i syv verdensdele, lige siden Connery første gang blottede sit gorillabryst for offentligheden.

Efter disse indledende manøvrer er der således lagt atmosfæremæssigt i kakkelovnen til mødet med superskurken Silva (Javier Bardem), der holder til i en forladt ruinby på en ø i det Sydkinesiske Hav. Bardem viser med sin entré i blond frisure, hvordan en Bond-skurk i vore dage skal skæres. Vist er han verdensmand og magtgal som alle hidtidige Bond-skurke, men få har taget den homoerotiske sadisme og iskolde sindssyge så langt ud som Bardem, der bruger højst ufine metoder mod den svinebundne Bond.

- Jeg kan se, at du desperat prøver at huske, hvad din træning har lært dig om denne situation, kurrer Silva, mens hans hænder kæler for Bonds arrede torso. Vi skal ikke afsløre Bonds respons, kun at han ikke synes helt så uforberedt på situationen, som Silva formoder.

Bardem hører med bestemthed til en af de bedste bondskurke i serien, og hans monstruøse, men sammensatte karakter er en vigtig del af denne vellykkede Bond-film, der næsten når genfødslens niveau.

Der er også enkelte tempomæssige fodfejl, såsom lanceringen af MI6s ny udstyrsekspert, i denne udgave en ung technonørd, der efter eget udsagn kan “anrette mere skade med en computer i hånden” end Bond kan på den gammeldags facon med næver og pistoler. Det demonstrerer den nye Q så i et par knapt så interessante computerhacker-scener, der ligner et knæfald for kontorsegmentet i Bond-publikummet. Alligevel passer scenerne godt ind i filmens undertekst om Bonds forsøg på at finde sine ben i en fager nyteknologisk verden, der ikke altid synes at respektere en gammel soldats evner som dræber.

Sidst men ikke mindst er Daniel Craig som støbt til at være den nutidige Bond. Her er manden vi har brug for i et gråt årtusind, hvor moralen flosses af krise og hemmelige krige, hvor intet længere er så sort og hvidt, at rollen kan udfyldes af en andenrangsskuespiller.

Læs AOKs guide: De 005 til 007

Se trailer:

Powered by Preview Networks

Skriv en kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Kommentarer

Byliv | 04/11/13

Vind med AOK

AOK har altid masser af spændende konkurrencer med fede præmier.
Foto: AOK.dk
Byliv | 08/04/14

Hvem skal nomineres til Byens Bedste 2014?

Årets kategorier ligger klar, men hvem fortjener en nominering? Giv dit bud, og vind fede præmier.

AOK Tjenester