•
  •
  •
Film | 28/08/13

Anmeldelse: Kick-Ass 2

Efterfølgeren til den inspirerede »Kick-Ass« falder i alle de fælder, som en toer overhovedet kan. Dertil kommer et vederstyggeligt selvtægtstema, der får lov til at fylde alt for meget.

For tre år siden charmerede »Kick-Ass« en halv verden ved at give et kærligt adrenalin-kick til de superhelte, som vi er i fare for at få lidt for mange af på biograflærredet i øjeblikket. Filmen gjorde også Aaron Taylor-Johnson til stjerne.

Da jeg mødte ham til et interview på en anden film, fortalte han om »Kick-Ass 2«, at den var lavet for at tjene de penge, som originalen ikke tjente, fordi for mange havde downloadet den på ulovlig vis i stedet for at indløse biografbillet. Det var sagt med et glimt i øjet, men efter mødet med den helt igennem mislykkede »Kick-Ass 2« skulle man tro, at det var sandheden.

Vi møder igen Dave (Taylor-Johnson) og Hit Girl (Chlöe Grace Moretz). De har begge to opgivet superheltelivet. Hit Girl forsøges knægtet til et normalt liv af en af sin afdøde fars venner, men Dave kan ikke slippe tanken om endnu en tur i det grønne tætsiddende kostume. Allerede fra start lider dramaturgien under, at Hit Girl har stuearrest i store dele af filmen, mens Dave tosser rundt med en gruppe amatørsuperhelte, hvis leder spilles af Jim Carrey, der langtfra er så morsom, som det er tænkt.Vittighederne falder tungt til jorden, og volden i filmen er brutal med lidt ekstra brutalt ovenpå. Vammelt til kvalmegrænsen. Med den første film kom man fra baghjul og stod med en pludselig succes, og hvad gør man så? Forsøger at gætte på, at publikum gerne vil have lidt mere af det hele, og derefter er alle knapperne skruet op på 11 og slutresultatet er desværre blevet decideret tonedøvt.

Ideen om, at skurken fra den første film samler et hold af superskurke, ligner mere en koncert med Slipknot, der er kommet helt ud af kontrol, end nogen god idé til en film.

De halvhjertede bemærkninger mod selvtægt klinger hult, når skurkene gennem hele filmen smadres til plukfisk på den ene mere rå facon efter den anden. Det forvandler de morsomme helte fra den første film til skurke. Filmmagerne tager ligesom Kick-Ass og Hit Girl tingene alt for alvorligt og har lavet en frastødende og fladpandet film. Sjælden har der været SÅ langt fra kvaliteten på en original til en efterfølger, og derfor glider »Kick-Ass 2« kun til tops på én liste. Listen over de værste sequels gennem tiderne.

Hvad: »Kick-Ass 2«.

Hvem: Instruktør: Jeff Wadlow. Medvirkende: Aaron Taylor-Johnson, Chlöe Grace Moretz, Jim Carrey.

Hvor: Premiere over hele landet.