•
  •
Film | 10/01/13

Anmeldelse: "Jagten"

Thomas Vinterbergs Cannes-vinder »Jagten« er en enkel historie, der med et modent og detaljeret skuespil engagerer fra start til slut.

Hvordan reagerer en mand, når der rettes en falsk pædofilianklage imod ham? Hvilken reaktion eller handling fra den anklagede vil endegyldigt kunne overbevise omgivelserne om uskylden?

Sådan kan man enkelt beskrive de centrale spørgsmål i Thomas Vinterbergs »Jagten«, der fik verdenspremiere ved filmfestivalen i Cannes sidste år, hvor Mads Mikkelsen modtog prisen for bedste mandlige hovedrolle, og som allerede i otte måneder har begejstret udlandets biografpublikummer, men som altså først i dag har dansk premiere.

Men der er intet enkelt over det fremragende skuespil i filmen, fra Thomas Bo Larsen i rollen som pigens far, krænket i sin grundvold, over Susse Wold i en nøglerolle som børnehaveleder, til Mads Mikkelsen som den forurettede og retfærdighedssøgende anklagede.

Mads Mikkelsen i rollen som Lucas har fortjenesten for filmens helstøbte troværdighed. Han er lærer, men er blevet arbejdsløs da landsbyens skole lukker og må tage et job som medhjælper i en børnehave. Her har Lucas en god kontakt til institutionens børn ikke mindst til de vildeste af drengene, der bruger ham som brydemakker på legepladsen. Hans bedste ven, formidabelt spillet af Thomas Bo Larsen, har datteren Klara i børnehaven, og hun plejer hemmeligt en barneforelskelse i Lucas.

Lucas har en anelse om, hvordan det er fat med pigen og afviser hende på nænsomste vis, da hun lægger et kærestebrev i hans lomme og et kys på hans læber under en vild leg i puderummet. Da børnehavens leder (Susse Wold) ved lukketid har en stille stund med Klara, retter pigen en anklage mod Lucas. Anklagen rummer afvisningens smerte, men er sprogligt inspireret af »pornosnak«, som pigen har overhørt hos sine ældre søskende. Børnehavelederen kan derfor kun forstå anklagen som funderet i virkelige begivenheder, men da hun og en anden pædagog senere spørger ind til sagen, klapper barnet i af frygt for konsekvenserne.

Hadet breder sig

Hermed ruller katastrofen. Forældrene til børnehavens børn bliver orienteret om begivenheden af de bange pædagoger, og pigens forsøg på at påtage sig skylden er forgæves.

Hadet breder sig i landsbyen, og Lucas’ forsøg på at føre et normalt liv med indkøb i supermarkedet tolkes som et særligt ondsindet træk ved hans personlighed. Hele filmen er ubønhørligt og logisk fremadskridende med fuldt ud psykologisk detaljerede karakterer og en finslebet handling, der tidligt afmonterer spørgsmålet om skyld eller ikke-skyld til fordel for en detaljeret skildring af indre, skandinavisk desperation. »Jagten« formår dermed at forny pædofilitemaet, der før er blevet brugt på film, men aldrig så underspillet som her, aldrig så tæt på det menneskelige. Der er fint observerede situationer, såsom de kvindelige pædagogers slet skjulte skadefryd over at se deres alt for populære mandlige kollega i fedtefadet.

Tåler gensyn

Thomas Vinterbergs casting og instruktion af barneskuespilleren Annika Wedderkop rummer ligeledes ikke én falsk tone, ikke én postuleret sindsbevægelse eller kunstig replik - en behagelig undtagelse, når det drejer sig om børn på film. Det er særligt i Mads Mikkelsens og Annika Wedderkops scener sammen, at filmen har sin hovedkapital af følelser, men også det sønderskudte forhold mellem Mads Mikkelsens og Thomas Bo Larsens karakterer er bevægende, ikke mindst fordi deres venskab først er blevet solidt etableret i en række morsomme og meget »vinterbergske« scener med nøgenbadning og maskulin drukkammerateri.

»Jagten« er en film, der tåler både gensyn og sammenligning med Vinterbergs »Festen«, ikke mindst fordi vægten nu ligger på det modne indblik i karakterernes psykologi.

Dette er en let revideret version af den anmeldelse, Berlingske bragte i forbindelse med verdenspremieren på »Jagten« ved Cannes-filmfestivalen i maj sidste år.