Føj til favoritter Del Send
Byliv | 09/04/14

Tivoli: Forlystelsesparken der aldrig bliver færdig

  • Tivoli slår snart portene op til endnu en sæson. Her Rasmus Klump og hans nye ven Gardneren ved Rasmus Klumps nye hus. Foto: Jonas Skovbjerg FoghTivoli slår snart portene op til endnu en sæson. Her Rasmus Klump og hans nye ven Gardneren ved Rasmus Klumps nye hus. Foto: Jonas Skovbjerg Fogh
  • Vicedirektør i Tivoli, Stine Lolk, har arbejdet i Tivoli i 14 år. Foto: Jonas Skovbjerg FoghVicedirektør i Tivoli, Stine Lolk, har arbejdet i Tivoli i 14 år. Foto: Jonas Skovbjerg Fogh
  • Tivoli slår snart portene op til endnu en sæson. Her er Rasmus Klump og hans nye ven Gardneren ved Rasmus Klumps nye hus. Foto: Jonas Skovbjerg FoghTivoli slår snart portene op til endnu en sæson. Her er Rasmus Klump og hans nye ven Gardneren ved Rasmus Klumps nye hus. Foto: Jonas Skovbjerg Fogh
Opskriften på Tivolis succes kan blandt andet være, at haven hele tiden tager sig selv op til revision. Nu åbner forlystelsesparken for havens 171. sommersæson – blandt andet med nyrenoveret rutsjebane og et splinternyt Rasmus Klump-univers.

Der findes næppe en københavner, som ikke har en eller anden relation til Tivoli. Haven har ligget, hvor den gør i 171 år, og den fungerer som et vartegn for vores hovedstad. Mange har elsket Tivoli som børn, og mange tager senere i livet deres egne børn med i forlystelsesparken. Det kan måske være den gyldne opskrift på en ustoppelig succes. For på trods af finanskriser og forbrugsstop, er Tivoli-gæsterne ikke udeblevet – tværtimod. I 2013 havde Tivoli knapt 200.000 flere besøgende end i 2012.

Læs mere: Se billederne: Her er hele stjernecastet fra Dirty Dancing

»Grundlæggeren Georg Carstensen sagde tit, at Tivoli bliver aldrig færdig,« fortæller vicedirektør i Tivoli, Stine Lolk. »Nøglen til, hvorfor Tivoli bliver ved med at være relevant, er, at man har været så god til aldrig at blive et museum. Det handler om hele tiden at bevare traditionerne og samtidig sørge for, at det ikke bliver støvet. Det er en kæmpe balance, og det bruger vi rigtig meget tid på at diskutere. Hvornår bliver det her irrelevant for de her mennesker, der findes i dag?«

Noget af det, som skulle støves af i forbindelse med åbningen af sommersæsonen 2014, er Tivolis ældste forlystelse, Rutschebanen. Det kostede Tivoli intet mindre end 40 millioner kroner at udstyre den 100 år gamle trærutsjebane med alpetinder - men forlystelsen er ikke kun Tivolis ældste. Den er, i følge Tivoli selv, også havens mest populære forlystelse.

»Vi skal også give folk en ny oplevelse en gang i mellem med noget ny scenografi. Nede på Pantomimeteatret holder vi fast i de traditionelle pantomimer med Harlekin, Columbine og Pjerrot, men vi tilfører også noget nyt. Vi har lavet hiphop-versioner af pantomimer og moderne ballet. Vi skal holde fast i det, der er allerbedst, men vi kan også godt gøre noget andet.«

En af årets nyheder er et helt nyt Rasmus Klump-univers. Pandekagehuset og legepladsen har ligget i haven i flere sæsoner, og selveste Rasmus Klump har også bevæget sig rundt i Tivoli. Men nu har han også fået sit eget hus og en miniforestilling for de yngste Tivoli-gæster.

»Rasmus Klump kan noget af det samme, som Tivoli kan – at være populær på tværs af generationer, for eksempel. Og så har han nogle gode værdier i at være sød ved sine venner og ikke drille. Det var Egmont, der havde købt rettighederne til Rasmus Klump, men vi kunne se, at hvis han skulle bo et sted, skulle det være Tivoli.«

Læs mere: Se billederne: Her er Fredagsrock-programmet i billeder

Hos Tivoli kan de altså finde ud af at renovere og gentænke deres produkt. Men hvad er drivkraften hos de hundredvis af medarbejdere, som knokler og medvirker til, at haven forbliver en succes?

»Vi har en mission, der hedder, at vi vil betage vores gæster,« udtaler Stine Lolk. »Den sætter gæsterne i centrum, for vi ved jo godt, at hvis I ikke kommer her og lægger nogle penge, så har vi ikke råd til at lave nye, sjove og spændende ting. At betage handler om at fortrylle eller overgå forventningerne.«

Men der er selvfølgelig også branding involveret i enhver moderne succes. Og dén strategi rækker langt ud over landets grænser.

»Vi vil være et førende, internationalt oplevelsesbrand. Det gør vi ved at have øjne og ører åbne og have et godt netværk rundt omkring i verden. Finde ud af, hvad der er det nye i Kina, USA, Frankrig og andre steder. Og så handler det om at være kreativ.«

For selvom man lader sig inspirere gennem et internationalt netværk, er det vigtigt ikke at kopiere andres succeser. Den balance har Tivoli gode erfaringer med, for eksempel fra dengang, de lancerede Halloween-sæsonen i 2009.

»Vi kunne se, at der var noget i det, og der var parker i USA, der gjorde det. Men vi skulle ikke gøre det på deres måde, vi skulle gøre det på vores måde, på den danske måde, så danskerne også forstår det – og det er lykkedes.«

Læs mere: Hip hurra! Tivoli 170 år - se billederne fra 1865 til i dag

Tivoli er mere end forlystelser, candyfloss og koncerter. Gennem havens 171 år lange historie, har Tivoli også gjort sig bemærket indenfor kunstnerisk uddannelse af unge. Det mener Stine Lolk er vigtigt.

»Vi har jo tradition for at tage et ansvar for at få uddannet unge mennesker til musik, for eksempel med Tivoli-Garden,« fortæller Stine Lolk. »Det har musikerlivet stor glæde af, at der kommer en masse dygtige mennesker, som søger ind på konservatorierne.«

Et af de nyere tiltag er en splinterny balletskole, som Tivoli lancerede i 2013. I skrivende stund har skolen 200 danseglade elever.

»Vi har nogle dygtige dansere i huset. Der findes selvfølgelig Den Kongelige Ballet, men det er noget helt andet, for det er en heldagsskole, og de er selvfølgelig helt særlige. Men vi synes, vi kunne have noget at byde på i forhold til at få afleveret nogle dansere til dansk danseliv. På vores balletskole kommer man efter skoletid - og alle kan være med. Der er faktisk hele 14 drenge, som går på skolen. Det lyder måske ikke af så meget ud af 200 elever, men det er mange i balletverdenen.«

Læs mere: Tivolis gamle rutsjebane ombygges for 35 mio.

Tivoli er altså en park i rivende og konstant udvikling, som hele tiden bringer nye initiativer til København. Det burde gøre enhver vicedirektør stolt - men den største glæde er langt mere simpel.

»Den bedste belønning, vi kan få, er at gå rundt i Tivoli og se, at børnene griner, og folk er glade,« smiler Stine Lolk. »I år fylder Tivoli 171 år. At få lov til at være med til at passe på haven vel vidende, at der er andre, der har gjort det før, og der kommer til at være andre efter. Det er lidt som at få lov til at passe på et stykke Danmarkshistorie.«

Stine Lolk er ikke den eneste, der har det sådan. Hun mener nemlig, at Tivoli tiltrækker folk, der drømmer om noget, og som har Tivoli indgraveret i rygraden.

»Vi har et begreb, som vi ikke bruger officielt, men som alle ansatte kender. Vi kalder det for Tivoli-hjertet, og det betyder selvfølgelig, at man får Tivoli helt ind i hjertet. At kunne blive tændt af magien, når gæsterne kommer, at køre rutsjebanen eller lave den bedste pandekage. Der er et enormt stort engagement i Tivoli, og det tror jeg hænger sammen med historien, magien og produktet.«

Læs mere: Tivoli bygger ny restaurant i ikonisk bygning

FAKTA:
Tivoli åbner for sommersæsonen torsdag 10. april
Årets nyheder omfatter bl.a. renovation af Rutchebanen og et nyt Rasmus Klump-univers
Tivoli havde i 4.200.000 gæster i 2013 mod 4.033.000 gæster i 2012

Skriv en kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Kommentarer

vrøvl

Sikke noget vrøvl at tale til sine ansatte om Tivoli-hjertet.

 

Foto: Ikke oplyst

Ny Cirkus Festival - Clockwork

Ny Cirkus Festival - Sisters

Foto: Ikke oplyst

Ny Cirkus Festival - Oktobre

Ny Cirkus Festival - Oktobre

Foto: Ikke oplyst

Hyperaktiv vildskab under blafrende teltdug

Ny Cirkus Festival - Risque Zéro

Foto: Ikke oplyst

Flyvefærdigheder, en romantisk western og en forsvunden hest

Ny Cirkus Festival - Miss Dolly

Byliv | 04/11/13

Vind med AOK

AOK har altid masser af spændende konkurrencer med fede præmier.
Foto: Torkil Adsersen
Byliv | 04/11/13

Guides til København

Få inspiration til en aften, en dag eller en weekend i København. Vi har samlet vores guides her.

AOK Tjenester