Føj til favoritter Del Send
Byliv | 08/02/12

Ørestad gør klar til en ny etape

  • Foto: Ikke oplyst
Med den kommende multihal som trækdyr tager By & Havn fat på en af de sidste større brikker: Arenakvarteret i Ørestad Syd med byggeri for fem mia. kr.

Udviklingsselskabet By & Havn og Københavns Kommune gør klar til at byudvikle endnu en stor bid af Ørestad i form af det kommende blandede Arenakvarter i Ørestad Syd. Kvarterets midtpunkt bliver ’’Copenhagen Arena’’, og dermed får hovedstaden endelig en multihal – efter at være blevet overhalet inden om af både skåningene med Malmö Arena og driftige uldjyder med Jyske Bank Boxen i Herning.

Læs også:Ørestaden får ny metrostation

Et dugfrisk forslag til lokalplan lægger op til at bygge i alt 270.000 kvadratmeter eller rundt regnet for fem milliarder kroner ved en byggepris på små 20.000 kroner meteren. Trods finanskrisen er en stor del allerede på plads, fordi Københavns Kommune og den stenrige Realdania-fond står bag arenaen.

Den skal åbne i 2015, og kommunen vil også bygge skøjtehal, børneinstitution samt en helt ny folkeskole med idrætshal.

Kanaler og grønne kiler
Kvarteret skal desuden have erhverv med flere tusinde arbejdspladser og op imod 1.000 ret forskellige boliger. Planen lægger op til både rækkehuse, punkthuse og etageejendomme. Samlet set bliver boligbyggeriet mindre massivt end andre steder i Ørestad, der har store boligblokke.

Arena-kvarteret får et grønt præg: Den omgivende Kalvebod Fælled forlænges ind i kvarteret som en byfælled, ligesom der bliver anlagt kanaler og små grønne kiler. »Kvarteret bliver mere forskelligartet end andre dele af Ørestad med mindre enheder og uden karrébebyggelse.

Læs også: Her er de mest populære steder i København

Infrastrukturen er på plads, og det bliver uden sidestykke en suveræn placering i Danmark, tæt på motorvej, togforbindelser og lufthavn,« siger Jens Kramer Mikkelsen, administrerende direktør i By & Havn.

Moderne miljø
Den tidligere overborgmester får langt hen ad vejen opbakning fra en erhvervsmægler. »Det er et spændende byudviklingsområde, og kombinationen med lavt og højt byggeri, de forskellige strukturer og de små grønne smutveje kan være med til at skabe et miljø, som måske mangler nogle steder i Ørestad.

Virksomheder kan signalere noget nyt og moderne ved at slå sig ned her. Langsigtet vil det være en god investering, og lufthavnen ligger stadig tæt på,« siger Jørgen Jørgensen, administrerende direktør i EDC Poul Erik Bech Erhverv.

Hovedvej skal udbygges
Han hælder dog også lidt malurt i bægeret ved at pege på, at der efter hans opfattelse er for få parkeringspladser. Planerne for den Metro-dækkede Ørestad kræver nemlig kun en P-plads per 200 kvadratmeter bolig – groft sagt en halv bil per lejlighed eller mindre end mange andre steder.

»Det har altid været for lidt,« siger direktøren og gentager dermed en langvarig kritik fra en del investorer og mæglere.

Læs også: Københavnerliv vendt på vrangen

Kramer Mikkelsen peger på, at Ørestad allerede har flere P-huse, og flere kommer til, også i Arena-kvarteret. »Og hvis man vil have mere parkering, så skal man måske bosætte sig et andet sted end her, hvor der er god Metro-betjening.« Bilisterne får dog en lille sejr, for hovedfærdselsåren Ørestad Boulevard skal udvides i Ørestad Syd.

Når bydelen bliver udviklet og får arena, er to spor nemlig ikke nok, så med tiden skal den gøres firsporet, varsler forslaget til lokalplan.

Mere Metro
Hele Ørestad Syd – den sydligste af de fire bydele i den fem kilometer lange Ørestad – skal fuldt udviklet have 10.000 indbyggere og omkring 15.000 arbejdspladser. Der bor allerede omtrent 1.000 i bydelens allersydligste spids i blandt andre bebyggelserne 8tallet og Stævnen.

Arbejdspladser er også rykket ind, først og fremmest med ingeniørkoncernen Rambølls hovedkontor samt Metroens kontrolcenter og Crowne Plaza-hotellet, der dannede rammen om de langstrakte regeringsforhandlinger i efteråret. Det ligger også i kortene, at Ørestad Syd kan få en ekstra Metro-station, nogenlunde midt imellem Ørestad Station og endestationen Vestamager.

En kommende station kan blandt andet betjene arenaen, som får plads til 15.000 tilskuere og formentlig åbner i efteråret 2015. Hele Ørestad skal efter planen være færdigbygget i 2030 og da have 20.000 indbyggere og 80.000 arbejdspladser.

Skriv en kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Kommentarer

Byliv | 04/11/13

Vind med AOK

AOK har altid masser af spændende konkurrencer med fede præmier.
Foto: AOK.dk
Byliv | 08/04/14

Hvem skal nomineres til Byens Bedste 2014?

Årets kategorier ligger klar, men hvem fortjener en nominering? Giv dit bud, og vind fede præmier.

AOK Tjenester