Føj til favoritter Del Send
Byliv | 22/10/12

Mit København - Esben Andersen /Rangleklods

  • Foto: Presse Foto: Presse
Esben Andersen, kendt under navnet Rangleklods, har spillet support for navne som Veto og WhoMadeWho, optrådt på sidste års Spot Festival samt dette års Roskilde Festival. I løbet af efteråret har han givet koncerter rundt i landet i forbindelse med en vinyl-udgivelse af debutalbummet "Beekeeper". Hans musikkarriere har taget fart, også i udlandet, hvor der er stor interesse for hans mørke, melodiske musik. Det hele startede i Århus-området, udviklede sig i Berlin, og for halvandet år siden flyttede Esben Andersen så til Amager i København, hvor han befinder sig rigtig godt.

-----------------------------------------------------------------

Hvad ligger der i navnet Rangleklods?

Der ligger det i det, at der skal være frihed for den enkelte lytter til selv at bestemme, hvad det skal betyde. I stedet for at have et kunstnernavn, der har en fast betydning, som sætter grænser for, hvad man kan og hvad man ikke kan, prøvede jeg at finde noget som var fri for betydning. Folk skal selv bestemme, hvad de vil tænke, når de hører det. Og mange siger, at de er blevet taget med til koncert og ikke anede hvad de skulle høre og derfor blev enormt overraskede over musikken.

Hvad er det bedste ved København?

Christiania er mit yndlingssted i København. Og det har intet med pusherstreet at gøre overhovedet. Det er den landsbystemning, der er, når man kommer lidt væk fra hovedgaderne derude, som er fantastiske. Der er voldene med broen der går mellem Amager-siden og Christianshavns-siden, det er det smukkeste sted i København. Derfra kan man både se storbyen med spir og højhuse, landsbyen på staden og naturen. Det er et smukt og kombineret sted. Og så er der trods alt stadig en stemning af frihed derude. Jeg kan godt lide at se på christianitterne og de folk, der går igennem, og hvis man ser turisterne, der er nået der ud, kan man se at de også er overraskede. Det var ikke det, de havde forventet. Der er en helt særlig ro.

Hvad har København i forhold til Berlin?

København har en anden mentalitet i forhold til det kreative. I Berlin er det i orden, at du kalder dig kunstner uden at lave noget eller ved blot at tænke over det. Hvis man siger, at man er musiker i København, bliver man nødt til at kunne bevise det. Det synes jeg er enormt brugbart. Jeg havde været i Berlin et stykke tid og synes jeg havde fundet frem til den lyd jeg gerne ville have og de sange jeg gerne ville præsentere, men det var enormt svært at færdiggøre noget. Der er et stort flow i Berlin, fordi der er så meget at lave og der sker hele tiden nogle nye ting. Jeg havde lettere ved at fokusere, da jeg flyttede til København. For mit vedkommende var det den perfekte blandning af at have haft Berlin som legeplads og så komme til København, hvor der var nogle forventninger, man måtte forholde sig til. Derfor fik jeg også lyst til at færdiggøre ting. Man kan kalde det en positiv side af janteloven, som jeg egentlig på mange punkter holder af, for det gør virkelig at man gerne vil vise, hvad man kan. På den måde kan København og Berlin bruge hinanden.

Hvad er det værste ved København?

Det er nok, at tingene er for ordende. Især i bylivet. Der er en meget større anarkisme i Berlin, som jeg godt kan savne i København. Hvis folk gerne vil starte en klub i Berlin, men ikke lige har fået papirerne endnu, så finder de en kælder et eller andet sted. Samtidig er der en stor tradition for open-airs, hvor folk fester rundt i parker osv. uden at have fået lov. Så kan det godt være det bliver lukket, men man har måske tre gode timer. Det har jeg ikke oplevet i København endnu, den der “nu gør vi det fandme bare”. Jeg kunne også godt tænke mig, at der var mindre skel mellem de forskellige subkulturer. Man gik meget fra det ene til det andet i løbet af en aften i Berlin, fra soulklub til rock til et sted, hvor de spillede alt. Der er tit lidt for god stil omkring klubberne i København, hvor man ikke vil blande for meget. Jeg er typen der elsker, når stilarter og genrer får lov til at blive blandet.

Hvad mangler København?

Jeg mangler mit stamsted at gå i byen. Jeg ved ikke om det er der, men jeg har ikke fundet det endnu. Et sted, hvor musikken konstant får lov til at skifte, og hvor man ikke skal stå og danse til én ting hele aftenen. Man er der ikke for at være cool, men udelukkende for at have det sjovt. Sådan et sted kunne jeg godt tænke mig at finde her.

Hvad ville du vise en turist, der kom til København?

Jeg ville blandt andet tage dem med ud til Refshaleøen, som jeg synes er et rigtigt spændende område. Det ligger tæt på byen, men har en hel underlig vibe af forladt industri-ting over sig, især ude ved B&W-værftet, som er ved at blive omdannet til noget andet. Jeg synes virkelig det virker som et sundt område på en eller anden måde, selvom det er så forladt. Der sker virkelig mange spændende ting derude, øvelokaler, små kontorer osv. Og så ville jeg tage dem med ud til Amager-strandpark. Det er virkelig smukt udnyttet. Jeg bevæger mig meget i bybilledet og har ikke rigtig noget valg i forhold til det, så når jeg får muligheden for at tage et eller andet sted hen, så vil jeg altid vælge at komme lidt ud i forhold til at gå ind i byen.

Hvad er den seneste kulturoplevelse du har haft?

Det var Reptile Youth’s release-koncert i pumpehuset. Det var super fedt. Jeg kender dem rigtig godt og det er et band som jeg har fulgtes og udviklet mig sammen med. Det er helt vildt sjovt og godt at have dem at snakke med. Det var også fedt at se, at de fik udsolgt på stedet og spillede en rigtig god koncert.

Nyhavns Roser

scene

Aktuelt fra Nepal - foredrag af ambassadør Kirsten Geelan

Aktuelt fra Nepal

Byliv | 04/11/13

Vind med AOK

AOK har altid masser af spændende konkurrencer med fede præmier.
Foto: Torkil Adsersen
Byliv | 04/11/13

Guides til København

Få inspiration til en aften, en dag eller en weekend i København. Vi har samlet vores guides her.

AOK Tjenester