Føj til favoritter Del Send
Byliv | 07/12/13

Klumme: KBH er en højdeforskrækket, moskefobisk janteby

  • Modelfoto af det højhusbyggeri, der var tiltænkt Krøyers Plads på Christians Havn. Foto: NFModelfoto af det højhusbyggeri, der var tiltænkt Krøyers Plads på Christians Havn. Foto: NF

Københavnere er panisk-angste for alt, der er højtragende, frembrusende og elitært. Det går udover muslimer og verdensberømte arkitekter.

”Undskyld hvis jeg er så højt oppe Det skyldes, at jeg elsker dybt at hoppe

Hallo! Drej 000 for hjælp!”

Steppeulvene sang om det panisk-angste danske folkefærd allerede tilbage i 1967.

--

København er en janteby, hvor ingen må rage mere op i luften end gennemsnittet. Hvorfor tror du, at danske muslimer ikke må opføre en stormoske med dertilhørende minareter?

”Nøh, forstår du, dansker’ er racister,” kan jeg høre en ung knægt i sort dunjakke svare et sted mellem gader belagt med kommunefarvet socialbyggeri på det ydre Nørrebro.

Læs mere: Klumme: Jeg er for grim til København

45-årige Karsten fra Kartoffelrækkerne er enig. Forskellen på retorikken er, at han har gået lidt længere i skole.

”Dansk Folkepartis populisme har skabt en dem-og-os-kultur, som reducerer danskerne til islamofober og - hvad jeg med mit eget udtryk vil kalde for - moskefober, der reproducerer narrativet om occidenten og orienten,” fortæller han, mens han sidder med benene over kors i sin pernillastol ved siden af PH, der giver lys til Karstens nye yndlingsyngling, Yahya Hassan ...

Tjaa, vi er sgu nok lidt islamofobiske. Men manglen på stormoskeer handler sgu ikke kun om det.

Læs mere: Klumme: Opråb til kommunen: I steriliserer København

Nej du, det handler om, at I ikke skal tro, I er noget. Københavnere hader, når folk hæver sig bare to meter over gadeplan. Når nogen gør opmærksom på sig selv, fordi de får noget, kan noget, ved noget eller vil noget.

Det værste, vi ved, er smagsdommere, kunstnere og karrieremennesker, hvad enten vi taler professorer, iværksættere eller arkitekter, der tænker lidt for højt.

Læs mere: Klumme: Så hold dog kæft, I danske togpassagerer

Bare spørg christianshavnerne, når det kommer til arkitektur. De er et forfærdeligt eksempel på den typisk danske, forkælede middelmådighed, hvor man siger nej til alt, der er anderledes. Alt, der lugter af noget andet end det, man plejer at lugte til.

Her fik Københavnere Mod Fejlplacerede Højhuse og 14.000 underskrifter samt en forvirret borgerrepræsentation vedtaget, at den hollandske arkitekt Erick van Egeraat ikke skulle have lov at bygge sine ellers flotte huse af amsterdamske højhuse. De var for højtragende.

Vi var mange, som ærgrede os over nej’et til en af Europas mest anerkendte arkitekter og et spektakulært bygningsværk.

Læs mere: Klumme: Københavns natteliv er en lårkort, død sild

Nu skal vi i stedet se på kønsløs, ligegyldig arkitektur med skæve tage, der retfærdigvis er halvt så lavt som det hollandske.

Kronisk højdeskræk

Men til Christianshavnere og københavnere. Vi kan ikke rende rundt med kronisk højdeskræk, hvis vi ønsker en moderne og spændende storby, der har noget at byde på arkitektonisk. Højde skaber følelse af at være en del af noget større.

Højde skaber gode udsigter. Højde skaber plads til flere. Højde kan give imponerende bygningsværker.

Konsekvensen af manglende højde er, at bygherrer i stedet bygger langt. Rigtig langt.

Bare se på Flintholm Metrostation, som i sig selv er flot – bortset fra al skidtet på facaderne - men som er omkranset af kilometerlange nye advokatkontorer, man kan se fra metroens udsigt. Hvor havde det været imponerende at se en højder fra perronen stå og tårne stolt, mens man ventede, frem for aflange fæstningsværker, der lukker Vanløse inde.

Og fred være med Middelalderbyen, det gamle København. Lad det museum forblive lavt. Men ellers skal vi ikke være så bange. Ikke i det nye Nordhavn, ikke i Ørestaden, heller ikke i brokvartererne. Nu kommer det nye Carlsberg-område, hvor vist nok fem beboelsestårne får lov at trone mellem gårdmiljøer og sidegader. Lad os hoppe ud i det.

Hvad mener du? Deltag i debatten herunder.

Skriv en kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Kommentarer

Forskel på byer og lande

I de ca 60 år jeg har rejst rundt i verden er storbyer blevet mere og mere ens.

Når man står i en storby, ser sig omkring, hvor er jeg, hvordan finder jeg derhen jeg skal, alt ser ens ud, ligegyldige højhuse tager udsigten over byen!

Det eneste det drejer sig om er at klaske så mange dyre m2 op i centrum som muligt = score kassen.

Man sagde engang, at det bedste sted at nyde udsigten over Paris var la Tour Montparnasse, derfra var Eiffeltårnet det eneste, men dog interessante sted, der ragede op, nu ligner det en babys spredte, men lodrette byggeklodser på gulvet.

I Kbh er det helt anderledes, middelalderbyen, inkl Christianshavn, er stor set fri for lodrette øjenbæer, og derved adskiller byen sig fra de fleste andre.

Alle mine udenlandske besøgende er begejstrede, det er enestående og anderledes.

Skal vi så absolut gå i alle de andres fodspor, blive en dårlig kopi, hvad får vi ud af det???

 

Sikke noget gøjl!

Sikke noget pjat! Højdeskræk? Det er der absolut ikke tale om, hverken bogstavlig talt eller metaforisk.
Høje skyskrabere er grimme
Vi er noget så heldige at bo i en fantastisk by fyldt med huse, med en historie. Du kan kigge på dem og nærmest høre træskoene rende op af ned af de skæve trapper, som var det 400 år tidligere.
Højhuser ville ødelægge en ellers så hyggelig by.

Jeg bor i Melbourne nu og det er en fantastisk by, men CBD (indre by) har INGEN sjæl. Naturen er blevet kvalt og i stedet står der den ene high riser efter den anden. Ingen hyggelig atmosfære, men kun en forbruger by.

Overlad højhusene til byerne der kan tage det og nyd at der heldigvis stadig er byer som København der har historie og sjæl i gadebilledet.

Marcus Falck: Jeg er meget enig i dit syn på at bygge en mega moske.
Hvad jeg tror vi skal passe på i Danmark, er at miste vores danske traditioner og værdier. At bo i Melbourne, hvor der bor mennesker fra 180 forskellige lande og der bliver talt over 230 sprog, har vist mig hvor meget jeg holder af de danske traditioner og hvor vigtigt det er at kunne komme hjem og vide at de traditioner stadig lever i bedste velgående. Hernede er der ingen fælles traditioner for hele landet, men 180 for een by. Det kan godt blive lidt forvirrende, you know?

 

Århus

Gør som Århus. Der begynder de at bygge huse med højde på. Fedt...

 

Jeg ved nu ikke...

Her tager du to forskellige ting og prøver at kæde dem sammen hvor der ingen sammenhæng er.

Hvis du tager et kig rundt i de europæiske storbyer er der ikke mange højhuse/skyskrabere, ved egentlig ikke hvorfor men sådan er det bare.

ang. mega moskeen: det kan godt være at der er et par fjolser som hader muslimer, men frygt for Islam kan også være rationelt.

Hvis vi tager et kig på 'Ahlul Beit' moskeen i London (som er finansieret af de Iranere/Qataris som vil bygge den danske mega moske), så er den blevet brugt til at sende dødstrudsler til Islam kritikere (Rushdie, usv), rekrutere terrorister og spionering af Iranere i eksil.

Hvorfor skal Danmark have bygget et ekstremist rekruterings center for Skandinavien?

 

Øv

Mihail, tak for info, ja jeg følger ikke med. Men det gør ikke min ærgelse mindre når jeg ser de fuldstændige ligegyldige bygninger i hjertet af KBH. Øv!

 

Kartoffelhøjde

Ham det kulturradikale kartoffelhoved Karsten fra Kartoffelrækkerne, han bor da selv helt nede i højde med kartoffelmarkerne.

 

Jo, det er for sent.

Tak for din interesse, Peter Krogstrup. Den rækker dog ikke længere end til, at du ikke rigtig følger med. Pladsen er allerede optaget.

http://www.ncc.dk/da/NCCBolig/Projektboliger/Kobenhavn-Kroyers-Plads/

 

Hvorfor ikke starte en indsamling for Krøjer plads byggeriet?

Det er næsten hver gang jeg går ind en diskussion omkring nyt flot byggeri i KBH (eller nærmere mangel på samme), så falder talen på Krøjer PLads byggeriet, og hvor ærgerligt det var at en lille flok konservative mennesker fik stoppet det smukke byggeri.
Hvorfor ikke starte en indsamling for byggeriet? det er vel ikke for sent?

 

Ned på jorden igen, Anders

Jeg tjekker næsten hver dag vha. Google.com's nyhedssektion, hvad der er af nyheder om Danmark og København. Det har jeg gjort i en del år efterhånden. En ting, der ofte nævnes i artikler om København som rejsemål, er, at det er dejligt, at man kan se ud over byen fra f.eks. Rundetårn. De røde tage fremhæves ofte som noget specielt. Omvendt, er der aldrig nogen udenlandsk journalist, der har beklaget sig over, at København ikke har skyskrabere. Ikke en eneste gang i seks-syv år er jeg stødt på den opfattelse.

Jeg tror kun, at det er nogle få forvirrede og rodløse medlemmer af LA's ungdom, der ønsker København plastret til med skyskrabere.

Anders, mennesker der beklager sig over janteloven, er som regel narcissister, der er skuffede over, at andre ikke kan få øje på deres storhed.

 

Gudskelov!

Ja, og gudskelov for det!

 

Ordklovn.

Måske, og du er så en selvoptaget ordklovn.

 

Tal dog Dansk

Det kan godt være at Karsten har gået lidt længer i skole
end flertallet af indbyggere i dette lille land.
Men hvis han vil gøre sig forståelig her i det lille land kunne
det vist være en god ide at bruge Danske ord og ikke et eller andet fint med fremmedord som ingen forstår, undskyld vores uvidenhed, men hvem ser ned på hvem.

Hckp

 

Gammel, gnaven og Københavner

Jeg er det hele og med et stort Københavner K – Jeg og 4 generationer af min familie er vokset op i denne by og vi har alle elsket den betingelsesløst.

Jeg er også en stor fan af spændende arkitektur og helt bestemt også af BIG – men det er komplet idiotisk at bygge et højhus i vores smukke gamle by – vi har ikke brug for store kolosser der rager højt op over vores smukke profil – alene den lave solhøjde gør den slags projekter idiotiske.

Vi har i forvejen et par rædselsfulde høje bygninger liggende i det område og den ene af dem hvor Arbejdernes Bank har til huse er forfalden og overtaget af mobiltelefonfirmaer af den salgs der består i lige så lang tid det tager at tage røven på en masse mennesker og smånussede firmaer med et tvivlsomt indtægtsgrundlag – den anden; Hulkortet - er bare ualmindelig grimt.

Men man kan frygte det værste – arbejdsgiverne har allerede for flere år siden ødelagt det en hjørne der vender ud mod Rådhus Pladsen og Tivoli har flere gange forsøgt at rive det lille slot ned så de kunne bygge en ægte New Yorker rædsel – nu er det den gamle ANVA grund der er under belejring og igen skal vi trues af tåbelige planer der vil smadder vores smukke by.

Kort og godt hvis I bonder*** er så vilde med højhuse så byg dem i jeres egen by – her i København vil vi gerne være fri – find i stedet for et spændende byggeri der spiller op til Axelborg – på samme måde som man har valgt at gøre i Hellerup på Strandvejen hvor det ene nybyggeri er en nyfortolkning af den gamle mineralvandsfabriks bygning og de stå og spiller smukt sammen.

 

Dumhed i metermål

Noget af det dummeste, jeg har hørt, er Ritt Bjerregaards udtalelse om, at Købehavn "mangler en skyline". Nej, København har netop en enestående 'skyline', fordi vi har undgået, at kommercielle og visuelt anmasende højhuse har ødelagt den indre by. Jeg har ikke noget mod højhuse, men hvorfor skal de opføres på steder, hvor de ødelægger andre kulturelle værdier?

Forfatterens arrogante nedladenhed over for dem, der påskønner Københavns levende bymidte, som den er, er - komisk nok - udtryk for en jantelov i anden potens: Ingen ting må stå i vejen for 'fremskridtet', der skal få København til at ligne alle andre.

 

Er det dig Uffe Elleman?

Ja, lad os da endelig hoppe på bølgen af byer med mindreværdskomplekser og bygge højhuse en masse. Vi ved jo fra b.la. Domus Vista bygningen, at det er vi gode til;-)
Forfatteren til artiklen er vist jysk, da det som regelt er dem med de våde højhus drømme. Vi i København, modsat alle andre "storbyer" i Danmark, har derimod fundet ud af hvad der virker, og hvad der er langtidsholdbart - sådan da.... Det meste af Københavns Havn er desværre blevet ødelagt af kramer-mikkelsen og det nye Industriens Hus, er en ren og skær skandale.

 

wtf

er det et forsøg på satire eller er det seriøst?

jeg tror forfatteren bør se dokumentaren "undercover mosque" fra engelske channel 4 hvis han seriøst mener at modstand mod moskeer skyldes jantelov, det er sgu det dummeste jeg har hørt endnu.

 

Hvorfor bygges der så grimt?

Jeg kan ikke forstå at danske arkitekter og de udenlandske med, bygger
så grimme bygninger. Man vælger gråt beton, stål og glas og vi mødes
hele tiden af argumentet, det kan skam godt laves pænt. Jamen hvorfor
gør man det så ikke? Der er ikke mange der går en tur i de nye
bebyggelser, mens folk gerne går en tur i de gamle bymidter, hvorfor
mon?
Arkitekter er i den grad flokdyr uden megen fantasi, lige nu er alle villaer to hvide klodser stablet oven på hinanden og det stort set hvilken arkitekt
man bruger. I byerne skal alle have samme flisebelægning som f.eks København og den rædsomme rustne bølge går gennem landet.
Arkitekter tag jer sammen.
F.eks den sorte diamant er vældig berømmet, men køn er den ikke. Den
ligner snarere et uheld.

 

Krøyers Plads er ikke et godt eksempel

Såvel det illustrerede forslag til byggeri på Krøyers Plads som det nuværende NCC-byggeri under opførelse er egentlig mere design end arkitektur, og det helt store problem med det opstår, når det kun er skallen, og ikke byggeriets indre, der er genstand for opmærksomheden. Kaster man et blik på tegninger af de nuværende byggeri, så konstateres det ret hurtigt, at såvel rumudformninger som lysvirkninger boligerne er temmelig håbløst udtænkt (hvis tænkt overhovedet - det ligner mere en efterrationalisering).

Både det første forslag til byggeriet på Krøyers Plads og det nuværende byggeri uden opførelse er simpelthen indbegrebet af gennemført tarvelighed og dårligt håndværk, idéforladt og visionsløst og et total fravær af fornemmelse for det rette valg af materialer. Det er et udtryk for en arkitektbranche i forfald.

Vi mangler ikke nødvendigvis højhuse men snarere meget højere til loftet.

 

Puha da.......

Hold da op en ringe og ligegyldig klumme. Et forsøg på at tage et lille emne og blæse det op til noget kæmpestort. Derudover vil jeg også lige give et lille råd: Læs ALTID korrektur på noget som i har tænkt jer at udgive.

 

Rettelse

Der skulle have stået "du tabte mig".

 

Tja

Du tabte da du begyndte at prise Flintholm Metrostation. Den er simpelthen så grim.

 

Byliv | 04/11/13

Vind med AOK

AOK har altid masser af spændende konkurrencer med fede præmier.
Foto: AOK.dk
Byliv | 08/04/14

Hvem skal nomineres til Byens Bedste 2014?

Årets kategorier ligger klar, men hvem fortjener en nominering? Giv dit bud, og vind fede præmier.

AOK Tjenester