Føj til favoritter Del Send
Byliv | 04/11/11

Feinschmecker-cyklen er det nye dollargrin

  • Foto: Mads Nissen Foto: Mads Nissen
Regeringens forslag om ekstraafgifter på benzinslugende biler og betalingsring i København kan gøre en feinschmecker-cykel til fremtidens dollargrin.

Lækre lædersæder, skinnende kromfælge og dyre mærker var engang forbeholdt bilejerne. Men i dag kan du få det hele til din cykel, og cyklen som statussymbol er kommet for at blive. Især hvis ekstraafgifter på store, uøkonomiske biler og en kommende betalingsring gør det sværere at være luksusbilist. Det mener Johan Peter Paludan, der er forskningschef på Institut for Fremtidsforskning.

»Hvis det bliver fint at køre på cykel, rykker den status, der før var forbeholdt de dyre biler, også med. Forskelle i økonomi og status har altid eksisteret, men det ser ud til, at cyklen som statussymbol er kommet for at blive,« siger Johan Peter Paludan. Han mener, at det afgørende for udviklingen er, om der kommer økonomiske incitamenter på bordet.

Læs også guiden: De 5 fantastiske cykelbutikker

Og med regeringens forslag om betalingsring i København og ekstra registreringsafgift til store benzinslugende biler, ser det ud til at gå i den retning. »Folks holdninger kommer og går, men når man skal betale mere for sin luksusbil, sker der for alvor noget. Og hvis det sker, rykker statusdifferentieringen fra biler til cykler,« forudser forskningschefen.

Luksuscykler fra Danmark Udviklingen med luksuscykler er allerede godt i gang. Flere danske cykelproducenter sælger nemlig allerede cykler, der er mere end bare et transportmiddel. Et eksempel er danske Biomega, der bygger cykler i prisklassen mellem 7.500 og 45.000 kr. Biomega hævder, at de laver cykler til den moderne bybo, der kræver den samme grad af design og stil af en cykel, som de gør af en elegant sportsvogn.

Læs også: Café-ejer har fået nok af designpoliti

Det skriver firmaet på sin hjemmeside. Karen Holm fra Biomega siger, at virksomheden endnu ikke har oplevet en markant stigning i salget i Danmark, men at de har forhåbninger til fremtiden. »Vores kunder er meget bevidste om, hvad de udtrykker med deres cykel. Derfor profilerer vi os på enkelhed og design,« siger hun.

Hvorfor er din cykel noget særligt?


Foto: Mads Nissen
Victoria Brown 27 år, Nørrebro, kosmetolog

Cyklen: Mountainbike med håndmalet stel. Unik. Ejer også en racercykel og en christianiacykel. Pris 6.500 kroner.
»Jeg synes, det er sjovt at have en cykel med historie. Den er flot og pissegod at cykle på. Jeg overhaler alt og alle på den. Den er min Ferrari, hehe. Min svoger er cykelsmed og har samlet den til mig. Stellet er håndmalet af mountainbike-pioner Keith Bontrager. Han var stor i 70’erne. Så ja, min cykel er unik og et samlerobjekt. Generelt er det helt overdrevet med cykelmoden her i København for tiden. Der er jo cykelbutikker og farverige cykler overalt.«


Foto: Mads Nissen
Tommy Hjordt 46 år, Østerbro, Familiekonsulent

Cyklen: Ægte 70’er-cykel købt for 600 kroner af kammerat. Orange stel, mørkeorange greb. Mærket ’Hercules’.
»Den deler folk fuldstændigt. Mine børn synes, den er hæslig. Men en af mine venner sagde den anden dag, at den er sindssyg fed. Under alle omstændigheder er den anderledes – og det må den meget gerne være. Jeg satte nye dæk på og en godkendt lås. 250 kroner kostede låsen – det er halvdelen af cyklens værdi. Den betyder meget for mig. Cykler rundt overalt i byen og bruger den hver dag.«


Foto: Mads Nissen
Mike Cuenca 36 år, Østerbro, engelskstuderende

Cyklen: Hvid retrocykel med gedebukke-styr fra butikken ’Cykelbanditten’. Kostede 3.500 kroner. Tre måneder gammel.
»Det er den billigste cykel, jeg har haft – men det er samtidig den, der har givet mig mest opmærksomhed. Funktionalitet er vigtigst, men looket betyder bestemt også meget. Det er vigtigt for ens image i gaden, om man vil det eller ej. Mange siger ’Nøøj en flot cykel’ til mig. Jeg kan godt selv se, den er fin og spændende, men materialemæssigt er den ikke noget specielt. Low budget. Lidt ligesom H&M – de er med på moden, men det er ikke fancy.«


Foto: Mads Nissen
Carl Emmanuel Larsen 36 år, Kbh. K, gymnasielærer

Cyklen: En original politicykel fra 1942. Købt fra Københavns Bymuseum, hvor den var udstillet i 25 år. Pris 4.500 kroner. Vurdering i dag: 15.000 kroner.
»Den her cykel betyder alt for mig. Alt. Jeg passer så godt på den. Den er helt unik – ingen kan købe sådan en i dag. Selv om den er for høj for mig, elsker jeg at køre på den. Men når jeg har min datter foran, kan jeg ikke stoppe for rødt, for jeg kan simpelthen ikke nå ned og bremse. Jeg har ellers sat sadlen helt i bund, men cykler var bare højere i 40’erne. Cyklen en del af min identitet, og det er fedt at eje noget unikt. Jeg har også en gammel Mercedes – alt blev bare lavet bedre dengang end i dag.«

Læs også: Top Gear-helte kommer til Danmark

Skriv en kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Kommentarer